szerző:
Tetszett a cikk?

A Skoda is meglovagolja az egyre komolyabb méreteket öltő SUV divathullámot, és a Kodiaq „személyében” egy hatalmas belterű és korrekt árú divatos terepjáró újdonsággal támadja le a piacot.

A SUV kategóriát sok mindenért lehet szeretni, vagy éppen utálni, ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy világszerte, így többek közt hazánkban is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik ezen járművek iránt. A Volkswagen konszernen belül sokáig csak a valóban német, illetve a prémiummárkák, így például a Volkswagen, az Audi és a Porsche képviseltették magukat ebben a szektorban, nemrégiben azonban a Seat is előrukkolt az Atecával, most pedig a Skoda is leleplezte az elmúlt hetekben-hónapokban rekordmennyiségben teaselt Kodiaqot. A vadonatúj modell nemzetközi bemutatóján gyors üléspróbát vettünk a kocsiban.

A sajtóbemutatón elhangzott, hogy a Skoda Kodiaq fejlesztése 4 évig tartott, azonban a bejelentést követő háttérbeszélgetések során megtudtuk, hogy ennek a SUV modellnek az ötlete már több mint 6 évvel ezelőtt felmerült a vállalat döntéshozóinak fejében. Az ötletet tett, és nem kevesebb mint 1 millió tesztkilométer követte, melynek eredményeképp nemrégiben legördültek az első előszériás példányok a csehországi Kvasinyban található gyártósorokról. Igen, Olvasóink jól emlékeznek: ugyanitt készül a Seat Ateca is, melynek első példányait mostanság vehetik át a hazai vásárlók.

L.F.

A berlini bemutatón egyébként a cseh kormány vezető beosztású képviselői, valamint Karel Gott is képviseltette magát, azonban a Lady Carneval című eposzt sajnos nem hallhattuk élőben. Magyar vonatkozás, hogy a 600 újságíró a világon elsőként hallgathatta meg azt az egyedileg a Skoda Kodiaq témakörben készített zeneművet, melyet Havasi Balázs és Mándoki László komponált, illetve adott elő.

A névadó nem más, mint a Kodiak medve, mely a barnamedve legnagyobb termetű alfaja: az Alaszkában élő ragadozó két lábra állva akár 3 méter magas is lehet, a tömege pedig elérheti a 750 kilogrammot. Nos, a Kodiaq a SUV-ok között nem a legnagyobb behemótok közé tartozik, azonban a Skoda termékpalettájában egyértelműen "nagyvad" kategóriás, és a konszernen belül is a nagyobb terepjárók közé sorolható.

A 4,7 méter hosszú, illetve 2,79 méteres tengelytávú újdonság két kategóriával nagyobb a Seat Atecánál és eggyel a VW Tiguannál, valamint csak 10 centiméterrel rövidebb a VW Touaregnél. Hossza alapján a Kodiaq leginkább az Audi Q5-össel és a Porsche Macannal versenyez egy ligában, az alapmodell 1450 kilogrammos tömege pedig kellemesen alacsonynak mondható.

L.F.

A tizennégy színváltozatban támadó Kodiaq elejének designját a karakteres fényszórók, a magasra húzott ködlámpák, a masszívan tagolt hűtőrács, illetve a motorháztető közepén végighúzódó kiemelkedés határozza meg. A szlovák Jozef Kaban által megálmodott formaterv igen harmonikusra sikeredett, már amennyiben egy az átlagnál nagyobb méretű SUV-ról lehet egyáltalán ilyet mondani. Az oldalsó felületeket vízszintes csíkok és négyszögletesre vett formájú kerékjárati ívek uralják, a hátsólámpákon pedig visszaköszön a már jól ismert C-forma. A Kodiaq élőben még jobban mutat, mint fotókon, és ahogy az Atecáról, úgy róla is elmondható, hogy sokkal több érzelmet vált ki a szemlélődőben, mint a kissé unalmas Tiguan.

A vezetőülésben helyet foglalva a klausztrofóbia az utolsó szó, ami eszünkbe juthat, ugyanis a Skoda első igazi SUV-ja minden irányban rengeteg hellyel rendelkezik. Nemcsak az első ülésekben, hanem a sínen mozgatható (18 cm) és dönthető támlájú hátsó ülésekben is jól el lehet férni, ráadásul a Kodiaqban adott esetben akár heten is utazhatunk. A harmadik üléssor persze inkább csak gyermekeknek vagy kisebb termetű felnőtteknek biztosít kényelmes utazást, azért viszont külön dicséret jár, hogy még hét utas mögött is relatíve használható méretű csomagtér áll rendelkezésre. Ötüléses módban 720 literes, tehát elképesztően nagy a csomagtér, ráadásul mivel az anyósülés lehajtható, akár 2,9 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk a "medve" segítségével. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy a csomagtér maximális befogadóképessége meghaladja a 2 köbmétert, illetve, hogy a kocsival akár 2,5 tonnás vontatmányt is húzhatunk, ráadásul a Tiguanból már ismerős vontatási asszisztens támogatásával.

L.F.

A műszerfal designja már ismerős lehet a Superbből, de persze ezúttal minden egy kicsit nagyobb és nyújtottabb. A minőségre nem sok panaszunk lehet, a felhasznált anyagok korrekt tapintásérzetet biztosítanak, de azért nem meglepő módon tetten érhető a szándék, miszerint a konszern a VW és az Audi termékek alá pozicionálja a cseh ragadozót. A kellemes fogást biztosító kormány mögött hagyományos műszeregységek figyelnek - a 8 colos képátlójú központi érintőkijelzőn akár a telefonunkon futó alkalmazások képe is megjeleníthető, köszönhetően a teljes körű Android Auto, Apple CarPlay és MirrorCast támogatásnak, ezenkívül pedig a mobilunk megfáradt aksija akár vezeték nélküli módon is tölthető.

Elöl opcionális a LED-fényszóró, hátul viszont már széria a LED-es lámpatest, mely a 19 colos kerekekhez hasonlóan igen jól mutat, azonban könnyen kikövetkeztethető, hogy nem pont ez a hatalmas felni lesz a legideálisabb választás a hazai utakra (alap: 17 col). Természetesen a különböző üzemmódokkal rendelkező négykerékhajtás, a lejtmenet vezérlő és az állítható futómű sem hiányozhat a fedélzetről, ezenkívül a sávtartó, az adaptív tempomat, a parkolósegéd, a parkolókamera, a négykamerás Area View funkció, az 575 W-os 10-hangszórós hangrendszer, a háromzónás klíma és a 230 Voltos hálózati dugalj mellett sem mehetünk el szó nélkül. Az első ülések hátlapjából kis asztalka hajtható fel,a hátsó ülések fűthetők és néhány további okos extrát is kapunk. Ilyen például az ajtóból kihúzható rejtett esernyő, a nyitáskor az ajtó élére automatikusan felpattanó ütközésvédő műanyag lapka, vagy a tanksapkában elhelyezett gyári jégkaparó.

L.F.

Az Atecától eltérően és a Tigaunhoz hasonlóan teleszkópos motorháztető alatt alaphelyzetben egy 1,4 literes TSI benzinmotor teljesít szolgálatot a maga 125, illetve kiviteltől függően 150 lóerős teljesítményével, ezenkívül pedig egy 180 lovas 2 literes benzines erőforrással is rendelhető a Kodiaq. Dízel fronton egy 150 lóerős és egy 190 lóerős 2 literes erőforrás lesz elérhető, melyek közül az előbbi 5 literes gyári fogyasztásértékével, utóbbi pedig 8,6 másodperces 0-100-as sprintjével hódíthat. A későbbiekben várhatóan erősebb motorral és hibrid változatban is érkezni fog a Kodiaq, az ezzel kapcsolatos részletekről azonban egyelőre még hallgat a gyártó. A hatsebesség manuális váltó mellett hat-, illetve hétsebességes DSG váltó is elérhető a kocsiban, melyek közül az utóbbi most debütál a Skodánál.

Az első statikus találkozás során a Skoda Kodiaq mindenképpen pozitív benyomást tett ránk, és remélhetőleg a mintegy 2 hónap múlva rendezendő aktív menetpróbán sem kell majd csalódnunk a csehek újdonságában. A hazánkba várhatóan valamikor 2017 március elején megérkező Skoda Kodiaq listaárával kapcsolatban hivatalosan egyelőre még nem nyilatkozott a gyártó és a hazai forgalmazó, azonban egyértelműen bízhatunk a korrekt árazásban. Olyannyira, hogy a madarak azt csiripelik, hogy a három felszereltségi szinttel (Active, Ambition, Style) rendelhető Kodiaq akár a Tiguan árszintjén, vagy annál kicsit olcsóbban is hazavihető lesz. Ha pedig esetleg túl nagynak találják a Kodiaqot, akkor remek hírrel szolgálhatunk, ugyanis jövőre érkezik a vadonatúj Skoda Yeti, mely a Seat Ateca méretkategóriájában áll majd rajtvonalhoz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!