Az 1979 és 1981 között gyártott BMW M1 minden idők egyik legritkább bajor sportkocsija, hiszen azon túl, hogy csak 453 példány készült belőle, a BMW első középmotoros sportautójaként, Giugiaro mester formatervével megáldva, azonnal klasszikussá vált. Igazi kincs tehát birtokolni egyet, pláne abból a 40 versenyautóból, amit az M1 Procar márkakupára készítettek 1979-ben. A Forma-1 betétfutamaként ugyan csak két szezont élt meg a sorozat, de a Procar versenyautók tovább folytatták karrierjüket különböző privát csapatok színeiben.

A 40 darab M1 Procar közül a 31-es sorszámú példány tartalékautó volt, ugyanolyan specifikációkkal, mint a többi, éles bevetésre viszont egyszer sem került sor. Az első szezon végén a BMW-nél úgy döntöttek, hogy megválnak tőle, ezért utcai autóvá alakították, majd 1979 novemberében eladták egy mainzi úriembernek. Az elkövetkezendő években néhányszor gazdát cserélt, míg végül a ’90-es évek végén egy amerikai gyűjtőhöz került, aki éveken át a garázsában pihentette, majd 2012 októberében végül úgy döntött, hogy beadja egy teljes körű restaurálásra a kaliforniai Canepa Motorsporthoz.
A nagy múltú és méltán híres műhelyben komolyan vették a feladatot, ezért a munkálatok idejére beszereztek egy másik, teljesen eredeti M1 Procar versenygépet is mintának. A felújítás során igyekeztek mindent eredeti alkatrészekkel megoldani, így felkerült többek közt egy szélesítő-csomag, az eredeti tükrök, felfüggesztés és a tengelyek. Az eredmény egészen káprázatosra sikeredett, amit sikerült megfejelniük az eredeti 17 colos BBS központi anyás versenyfelnikkel.
A sok száz munkaórát felemésztő restaurálás során az M88-as kódjelű, soros hathengeres motor is legjobb törődést kapta, ezt viszont a VAC Motorsportra bízták, akik az újjáépítés során Motec befecskendezéssel látták el. Ennek eredményeként a 3.5 literes blokk teljesítménye 414 lóerőre nőtt, 483 Nm maximális nyomaték kíséretében, a hozzákapcsolt ötfokozatú ZF manuális váltó pedig a Vintage Racing Motors specialistáinak köszönhetően könnyedén megbirkózik a megnövekedett nyomatékkal.
Most, hogy elkészült az egyetlen közúti használatra alkalmas, teljes körűen felújított M1 Procar, a gazdája úgy döntött, hogy megválik tőle, igaz az árát közzé nem tették, ezért, akit komolyan érdekel ez a bazaltkék szépség, annak érdemes a Canepa-nál érdeklődnie.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.