szerző:
Tetszett a cikk?

A rendkívül hatékony új erőforrást két évtizedig fejlesztették és hamarosan rengeteg autóban elérhető lesz – tárt karokkal, pontosabban tárt motorháztetőkkel várjuk.

A Párizsi Autószalonon debütált a világ első sorozatgyártásra érett, változó kompressziójú motorja, mégpedig az Infiniti tálalásában. Hasonló erőforrás fejlesztésével már több más gyártó is próbálkozott, de eddig egyik rivális sem járt sikerrel. Az újdonság vezető fejlesztőmérnökével, Shinichi Kigával beszélgettünk a japán gyártó standján.

– Pontosan miről szól ez az új motor, melyek a legfontosabb előnyei?

– A VC-Turbo fejlesztése kapcsán a hatékonyság növelése volt a legfontosabb feladat. Mindezt úgy sikerült elérnünk, hogy az új erőforrás változtatható kompresszióval rendelkezik. A Multi-Link rendszernek köszönhetően a kompresszió 8:1-től egészen 14:1-ig változhat, és a motor mindig a legoptimálisabb tartományban működik, természetesen kopogás és egyéb hátrányos tényezők nélkül. Ha teljesítmény kell, azonnal megkapjuk, ha pedig takarékoskodni szeretnénk, szempillantás alatt takarékos módra vált a motor. Az üzemanyag-megtakarítás mértéke a korábbi motorokhoz képest meghaladja a 20 százalékot.

László Ferenc
László Ferenc

– Az alacsony és a magas kompressziójú mód közötti váltás teljesen automatikus, vagy a sofőrnek lehetősége van a manuális beavatkozásra, például egy kapcsolóval?

– A váltás teljesen automatikus, a vezérlést egy nagyteljesítményű számítógép végzi. A sofőr kapcsolója nem más, mint a gázpedál: ha gyakrabban és jobban nyomja, a motor energikusabb lesz, ha kevésbé, akkor a takarékos üzemmód kerül fókuszba. A 272 lóerős és 390 Nm-es motor a normál V6-os motorok leváltására hivatott, és minden tekintetben jobban teljesít azoknál.

– Mennyi ideig tartott a VC-Turbo kifejlesztése?

– Húsz esztendeig. Az első években a különböző alapötletek levédetésével foglalkoztunk, aztán következett a rendkívül izgalmas és kihívásokkal teli valódi fejlesztési munka, melynek mostanra érett be az első kézzelfogható gyümölcse.

László Ferenc

– A fejlesztések hol zajlottak?

– Csak és kizárólag Japánban.

– Mikor vásárolhatunk majd VC-Turbo motoros Infinitit?

– Az első ilyen új autók a 2018-as modellévben kerülnek forgalomba.

László Ferenc

– Az Infinitin kívül más gyártók is használhatják majd az új erőforrást?

– Ezzel kapcsolatban nem tudok konkrétumokat mondani, mindenesetre nyílt titok, hogy az Infiniti anyacége, a Nissan szoros együttműködést folytat a Renault-val.

– Itt a standon egy 2 literes turbós motort lehet megtekinteni – a későbbiekben több változatban is készül majd a VC-Turbo?

– Egyértelműen igen, készülhetnek a VC-Turbóból kisebb és nagyobb lökettérfogatú modellek is, ezenkívül semmi akadálya annak, hogy a VC-Turbót hibrid rendszerekbe szereljük.

László Ferenc

– Milyen váltóval tervezik párosítani az új motort?

– Erre a kérdésre egyelőre még túl korai lenne válaszolni.

– A jövő egyértelműen a turbó, vagyis a szívómotorok hamarosan kihalhatnak?

– Ezt nem mondanám, mindenesetre tény, hogy minden a turbó irányába mutat. Ugyancsak tény azonban, hogy míg a fejlett országok egyértelműen a turbós motorokra tartanak igényt, addig a fejlődő országokban még sokáig forgalomban maradnak az olcsóbb szívómotorok. Ezenkívül egyre nagyobb számban támadnak a hibrid és elektromos meghajtású autók, szóval a piac folyamatosan változik és fejlődik.

László Ferenc

– A most bemutatott első VC-Turbóba mekkora méretű turbót építettek?

– Egy közepes méretű turbót alkalmaztunk, aminek a mérete a későbbiekben változhat, és egyelőre még a pontos fordulatszámértékekkel kapcsolatban sem tudunk részletekkel szolgálni. Hamarosan azonban minden részletre fény fog derülni.

Ha szeretne elsőként értesülni a Párizsi Autószalon újdonságairól, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!