szerző:
László Ferenc

A bajorok nemcsak középkategóriás autóba és SUV-ba szerelnek környezettudatos hajtásláncot, hanem a luxuskategóriás 7-es sorozatba is - kipróbáltuk a légrugókon suhanó hatalmas 740e-t.

A BMW kínálatában jelenleg hat olyan modell érhető el, melynek meghajtásában komoly szerepet játszik az elektromosság. A két legextrémebb delikvens az i3 és az i8, de akadnak a kínálatban ennél jóval konzervatívabb hibridek is, gondoljunk csak a 225xe-re vagy a 330e-re, no és persze a divatterepjáró kategóriás X5 40e mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Ezek közül már több modellt is kipróbáltunk, most pedig a vadonatúj 740e következik a sorban, mely típusjelzésében immár büszkén viseli az iPerformance jelölést, amely mostantól a cég összes plug-in-hibridjének a sajátja. Slusszkulcs és forgalmi a zsebben, engedély megvan, indulunk.

©

A slusszkulcs ez esetben enyhén degradáló definíció, hiszen a Display Key nevezetű készség egy valódi okoskulcs. A méretes érintőkijelzőt kapott fém-műanyag csoda segítségével akár az otthonunk ablakából is lekérhetjük az udvaron parkoló autó töltöttségi szintjét, aktuális hatótávolságát, illetve akár az állófűtést/hűtést is elindíthatjuk. Nem meglepő módon egy ilyen kütyüt bizony már tölteni is kell, de nyugalom, 230 voltos töltéssel nem kell foglalkoznunk: az okoskulcs a fűthető bőr középkonzolban vezeték nélküli módon, indukciós elven tölthető, csakúgy, mint az ezzel a technológiával kompatibilis okostelefonok.

Ha a kulcs a helyén, nekünk már csak annyi dolgunk van, hogy rányomunk a kormánytól nem messze jobbra található indítógombra, melynek hatására csak a kijelzők telnek meg élettel, a motorok egyáltalán nem. Ha D-be húzzuk a nyolcsebességes váltó remek fogást biztosító karját és enyhén lenyomjuk a gázpedált, akkor a közel 5,1 méter hosszú és mintegy 2 tonnás luxushajó a legnagyobb csendben és abszolút rezzenéstelen testtel indul meg előre. Ebben természetesen a magába a váltóba szerelt elektromos motor van segítségünkre, mely elvileg 40 kilométernyi tiszta e-suhanást képes biztosítani, a gyakorlatban azonban inkább 30-35 kilométerre számíthatunk.

©

A 740e már elektromos módban is igen dinamikusan gyorsít, egészen 140 km/h-s tempóig, de ha padlógázt nyomunk, akkor szempillantás alatt és mindenféle rángatás nélkül életre kel a benzinmotor. A gyorsulás és a rugalmasság minden körülmények mellett elismerésre méltó, azonban a reakcióidő lehetne jobb is. Egy főútra történő kihajtáskor vagy egy hirtelen előzéskor a rendszer egyszerűen túl sokat gondolkozik és variál a meghajtással, mire megérkezik a kerekekre az erő, vagyis i3-szintű spontán és azonnali reakciókat ettől a modelltől senki se várjon. Ha viszont már megjön az erő, akkor egyáltalán nincs hiány belőle, mi pedig szó szerint az ülésekbe lapulva élvezzük a bajor ménes vágtatását.

A motortérben szinte elvész a parányi 2 literes benzinmotor, ami nem is csoda, hiszen a hatalmas orrban a 760-as modell 6,6 literes V12 erőforrásának is el kell férnie valahogy. Ha vérpezsdítő motorhangra vágyunk, akkor inkább az utóbbi motort válasszuk, ugyanis a 740-be szerelt turbós erőforrás képtelen letagadni négyhengeres mivoltát. Megjegyzendő, hogy ugyanez a motor az X5 40e-ben még gyengébb audióprodukciót adott elő, tehát a bajor mérnökök jó irányban módosítottak az erőforráson, mely egyébként erősebb is lett az említett SUV-ban található társához képest. A 245 lóerős teljesítmény 258 lóerőre növekedett, a nyomaték pedig 350 Nm-ről 400 Nm-re nőtt. Ehhez jön még hozzá az e-motor 113 lóereje és 250 Nm-e, és így 326 lóerős és 500 Nm-es rendszerteljesítményt kapunk.

©

A 250 km/h-s végsebességet ugyan nem próbáltuk ki, de az 5,4 másodperces 0-100-as sprintet többször is, és alapvetően dinamikusan közlekedtünk a hátsókerék-hajtású gépezettel, ennek ellenére a tesztfogyasztás nem érte el a 8 litert. Ez egyenesen kiváló érték egy ilyen hatalmas, nehéz és erőtől duzzadó autótól, de persze gyorsan hozzá kell tenni, hogy a 740e-t igen gyakran sikerült töltőre dugnunk, vagyis a hibrid előnyöket így maximálisan sikerült előcsalogatnunk. A hatótáv viszont mégsem túl nagy, ugyanis az üzemanyagtartály mindössze 46 literes, ezen kívül pedig a méretes akupakk miatt a csomagtartó is igen szerény, mindössze 420 literes kapacitású.

Érdekesség, hogy a rendszer a navigációs adatokkal is kalkulál, így például az agglomerációból a belváros felé haladva a kezdeti forgalommentes részeken benzinmotort használ, majd pedig a dugókkal tűzdelt városba érve egyre több szerephez juttatja az elektronokat. Lassításkor természetesen visszatáplál a rendszer az aksikba, és a legjobb a dologban, hogy a sofőr az egyes részfolyamatokból szinte semmit sem vesz észre, hanem a legnagyobb nyugalomban suhan az úticélja felé. No persze a központi kijelzőn bármikor megjeleníthető az aktuális fogyasztási/töltési folyamat, ha esetleg ez komolyabban érdekel valakit.

A bruttó 9,2 kWh, nettó 7,4 kWh kapacitású akkumulátor otthoni körülmények mellett 2,5-4 óra alatt tölthető fel, és gyengébb elektromos hálózatok esetén remek dolog, hogy a töltési áramot mi választhatjuk meg. Ezen kívül a publikus gyorstöltő-pontokra is felcsatlakoztatható a 740e, de a villámtöltés kimaradt a repertoárból. Kár, hogy idehaza hivatalosan nem, csak némi ügyeskedéssel használható a My BMW Remote applikáció, melynek révén a mobilunkról is csekkolhatjuk az aktuális töltési folyamatot, rákereshetünk autónk tartózkodási helyére, és akár a dudát és a lámpákat is aktiválhatjuk.

A kormány remek fogást biztosít, de a vártnál kevesebb visszajelzést biztosít az útról, mögötte pedig már nincsenek hagyományos analóg műszerek, hanem csak nagyfelbontású és ízléses grafikájú kijelzők. Alaphelyzetben az ide/oda töltögetésről is tájékoztatnak a képernyők, de ha sport módra váltunk, akkor a fordulatszámmérőé és a sebességmérőé lesz a főszerep. A középkonzol tetején trónoló kijelző érintésérzékeny, de természetesen a remek iDrive kezelhetőség is megmaradt.

A gesztusvezérlés révén a levegőben végzett ujjmozdulatokkal állítható a hangerő, és hasonló módon kezelhetők akár a telefonhívások is. A legfontosabb információk a szélvédőre vetítő HUD-on jelennek meg, sötétben pedig elképesztő produkciót ad elő a lézerfényszóró. Az újfajta lámpa akár 600 méterre is képes elvilágítani, vagyis még a LED-es társaira is köröket ver, no és persze aktív kitakarással védi a többi közlekedőt a vakítástól. Az önvezető funkciót is kipróbáltuk, még pedig a korrekt útfelfestésű M0 körgyűrűn - a rendszer szépen lassít, gyorsít és tekeri a kormányt teljesen magától, de gyorsan figyelmeztet és kikapcsol, ha néhány másodpercnél hosszabb ideig elengedjük a kormányt.

Az elsőosztályú bőrrel bevont ülések mindegyike elektromosan állítható és memóriás, de érdekes módon a kiválóan felszerelt autó hátsó üléseiből kimaradt a hűtés/fűtés, ezen kívül pedig a masszázsfunkciót sem tudtuk kipróbálni. A fej- és lábtér bőséges, pedig mi még csak az alapmodellt, és nem a 14 centiméterrel hosszabb L verziót próbáltuk ki. A hátsó könyöklőben egy tablet teljesít szolgálatot, mely gombnyomásra elektromosan kiemelkedik a nyugvó helyzetéből, és akár ölbe is vehetjük.

+ : általánosan kiváló minőség, fejlett hibrid hajtáslánc, nagy teljesítmény, gyakori töltés mellett korrekt fogyasztás, légrugózás, lézerfényszóró, érintőképernyős és iDrive kezelhetőség, zöld rendszám.

: csak négyhengeres benzinmotor, rövid hatótáv, kicsi csomagtartó.

A táblagépről a vezetőülést leszámítva az autó lényegében összes szolgáltatása szabadon vezérelhető, legyen szó az ülésállításról, az árnyékolók mozgatásáról, vagy a kétféle gyári parfüm közötti választásról. A tablet révén a hátsó utasok is láthatják, éppen mennyivel száguld a sofőr, és a belső világítás személyre szabásának sincs akadálya.

Az utastérben körbefutó LED-es világításnak nemcsak a színe, hanem állóhelyzeti és menetközbeni intenzitása is külön-külön állítható. A külvilág zajaiból alig valami szűrődik csak be belülre, de az a kevés is könnyedén elnyomható a koncerttermi hangminőséget biztosító 1400 W-os Harman Kardon hifivel. Az úthibákról is megfeledkezhetünk, de nem a közútkezelő cégek, hanem a magasságállító funkciós légrugózásnak köszönhetően.

©

A BMW minden jelenleg elérhető fejlesztését, így többek közt a legjobb hibrid meghajtását is belepakolta a 7-es sorozatba. Az általunk kipróbált, 29 millió forintos alapárú és 39 millió forintra felextrázott 740e egy nagyon gyorsan megszerethető, rendkívül modern hajtásláncú, akár összkerékhajtással is rendelhető luxusautó, mely gyakran töltögetve, így például városi használat során meglepően jól fogyaszt, de négyhengeres mivoltát nem képes levetkőzni.

Hosszú utakon - és a hetest tipikusan inkább erre használják - viszont nem sok haszna van a hibrid rendszernek, melyet ráadásul egy igen szerény üzemanyagtankkal párosítottak össze. Itt jön be a képbe a jó öreg dízel alternatíva, vagyis a 680 Nm nyomatékú és csak összkerékhajtással kérhető, nagy hatótávolságú 740d, mely azonban csak álmodozhat a 740e-n lévő zöld rendszám előnyeiről.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Továbbra is a szuperbaktérium áll nyerésre a fehérvári stadionban

Továbbra is a szuperbaktérium áll nyerésre a fehérvári stadionban

Kavarodás lesz több vonat menetrendjében

Kavarodás lesz több vonat menetrendjében

Életmentő filctoll? Kutyaízű víz? - tesztelje, mennyit tud a holdra szállásról (kvíz)

Életmentő filctoll? Kutyaízű víz? - tesztelje, mennyit tud a holdra szállásról (kvíz)

Az állatkerti flamingók családi balettjénél most nincs menőbb koreográfia

Az állatkerti flamingók családi balettjénél most nincs menőbb koreográfia

Rockénekes és Timosenko is indul a mai ukrajnai választáson

Rockénekes és Timosenko is indul a mai ukrajnai választáson

A szorongásáról mesélt, aztán összeesett és meghalt a színpadon egy komikus

A szorongásáról mesélt, aztán összeesett és meghalt a színpadon egy komikus