szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nagyjából egymillió autót érinthet a feltételezett manipuláció.

Ellenőrzést indított a német közúti közlekedési hatóság (KBA) a Daimler autógyártó társaságnál a versenytárs Volkswagen (VW) dízelbotrányához hasonló manipuláció gyanújával. A társaság szerint nem történt jogsértés.

A német szövetségi közlekedési minisztérium szóvivője, Ingo Strater pénteken Berlinben elmondta, hogy a dízelbotránnyal foglalkozó minisztériumi bizottság előző nap megbeszélést folytatott a Daimler fejlesztési igazgatójával, Ola Källenius-szal.

A megbeszélésen Ola Källenius ismertette a Daimler álláspontját, miszerint a társaság a jogi előírásoknak megfelelően tevékenykedik.

A "megbeszélés eredménye az, hogy a KBA ellenőrzés alá von Daimler-gyártmányokat, mint ahogy korábban más gépjárműveket is ellenőrzött" a VW dízelbotrányával összefüggésben - tette hozzá Ingo Strater a kormányszóvivői tájékoztatón, jelezve, hogy a minisztérium, illetve a tárca alá tartozó KBA nem teljesen biztos abban, hogy a Daimler valóban minden tekintetben az előírásoknak megfelelően járt el a VW 2015-ben kirobbant dízelbotrányával összefüggésbe hozható ügyekben.

A szóvivő a részletekről és a minisztérium pontos helyzetértékeléséről nem kívánt nyilatkozni.

Az ügy előzményét a Süddeutsche Zeitung (SZ) című német lap és két regionális közszolgálati médiatársaság, a Norddeutscher Rundfunk (NDR) és a Westdeutscher Rundfunk (WDR) közös tényfeltáró munkacsoportjának csütörtöki jelentése szerint a stuttgarti ügyészség megállapításai jelentik, amelyek szerint nagyszabású manipuláció történhetett a Daimlernél.

Az ügyészség gyanúja szerint a társaság csaknem egy évtizeden keresztül értékesített a károsanyag-kibocsátási adatokat manipuláló berendezéssel szerelt dízelüzemű járműveket, 2008-tól 2016-ig nagyjából egymillió autót - köztük Mercedes-modelleket - és kisbuszt adhatott el, amelynek motorja vizsgálati körülmények között a maximálisan engedélyezettnél kevesebb károsanyagot termel, a forgalomban viszont többet. A manipuláció gyanúja az OM 642 és OM 651 típusjelű motorokra vonatkozik.

A közlekedési minisztérium a tényfeltáró munkacsoport beszámolójának megjelenése után rendelte a tárca egyik államtitkára, Michael Odenwald által vezetett bizottság elé a Daimler illetékesét. A Der Spiegel című hírmagazin pénteken - a szombati számából előzetesen idézve - a hírportálján azt írta, hogy a megbeszélésen tömeges visszahívási akció elrendelését helyezték kilátásba

A Daimler a Der Spiegel írására reagálva közölte, hogy a megbeszélés "megoldásorientált légkörben" zajlott, és megállapodás született arról, hogy tartalmát nem hozzák nyilvánosságra.

A közleményben hozzátették, hogy a károsanyag-kibocsátás szabályozása techikailag és jogilag igen összetett kérdés, és a "rendelkezésre álló információk alapján" a Daimler mindenben az előírásoknak megfelelően járt el.

A stuttgarti ügyészség hónapok óta vizsgálódik a Daimlernél. Májusban a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatallal együtt 230 rendőr és 23 ügyész mozgósításával országszerte 11 helyszínen házkutatást tartottak. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.

A KBA korábban - de már a VW dízelbotrányával összefüggésben - végzett vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében - hideg időben - csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.

A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a károsanyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Láncra kötve vonszoltak egy félholt kutyát Apcon, a postás mentette meg

Láncra kötve vonszoltak egy félholt kutyát Apcon, a postás mentette meg

Van egy bogár, amit szinte lehetetlen agyonnyomni, pedig autóval is átmentek rajta – videó

Van egy bogár, amit szinte lehetetlen agyonnyomni, pedig autóval is átmentek rajta – videó

436 millióért cserélik le a kórházak elavult áramfejlesztőit a járvány miatt

436 millióért cserélik le a kórházak elavult áramfejlesztőit a járvány miatt