szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A németek szerint túl sok jut a jóból a cseheknek, miközben a terheket jobban meg kéne osztani.

A Reutersen jelent meg egy érdekes cikk arról, hogyan kezd egyre feszültebbé válni a két márka viszonya házon belül. A Volkswagen menedzsmentje és a márka munkástanácsainak vezetősége is azt szeretné elérni, hogy a Skoda némi gyártást vigyen át Németországba. További felvetésük, hogy a csehek fizessenek több jogdíjat a közös háztartásban felhasznált technológiákért. A helyzet jelenleg ugyanis az, hogy a Volkswagen miközben leépítéseket kénytelen eszközölni, és a dízelbotrány költségeit is fizeti, a Skoda gyakorlatilag szárnyal.

A VW-nél most azt szeretnék elérni, hogy az alacsonyabb munkaerőköltségeket, kombinálva a magas technológiával – amit a csehek előnyét jelenti, kicsit megnyirbálják. Konkrét lépésként a jelenlegi szabad német kapacitásokat, amely a VW Passat és Golf gyártása mentén keletkezett, töltsék fel Skodák gyártásával Németországban. Ugyanakkor azt is kérik, hogy a közösen használt MQB-nevű skálázható padlólemez-architektúra használatáért fizessen a Skoda több felhasználói díjat.

A csehek oldaláról úgy áll a dolog, hogy ragaszkodnának ahhoz, hogy az autóik továbbra is otthon készüljenek, de biztosítani szeretnék a VW beruházási terveinek a biztonságát is. A Skoda azzal is védekezik, hogy egy ilyen lépés náluk vezetne akár 2000 munkahely elvesztéséhez.

Skoda

A helyzetet Herbert Diess a VW vezetője próbálja úgy kordában tartani, hogy szeretné jobban differenciálni egymástól a két márka termékeit. Különösen igaz ez a hamarosan a piacot elárasztó elektromos autók esetében.

A Skoda üzemi eredménye megduplázódott három év alatt, elérve a 1,2 milliárd eurót, miközben a profitabilitása is 8,7 százalékra nőtt, amivel a második legjobban termelő vállalat a Porsche után a Volkswagen-konszernen belül. Eközben a VW-márka 1,8 százalékot vesztet ugyan ebben az összehasonlításban.

A Skoda legnagyobb versenyelőnye még mindig a sokkal olcsóbb munkaerő, amely átlagosan 10,10 euró óránként Csehországban, szemben a német 38,70 eurós bérekkel.

Mindeközben termékvonalon annyira egymást fedik az autók, hogy például a Skoda Kodiaq, amely 1500 euróval olcsóbb, a testvér VW Tiguannál, hasonlóan szerepel a minőségi felméréseken. Ugyan ez igaz a Superbre is, amely a Passattal kapott azonos értékelést.

Ráadásul a két márka nagyon hasonló autókat tervez a jövőre nézve is. Mindkét márka 2020-ra ígéri saját elektromos SUV-ját, amely 500 kilométert lesz képes megtenni egy töltéssel. A VW vezetése persze igyekszik tompítani a helyzeten, mondván, ahol 100 autót kínálnak házon belül, ott óhatatlanul is egymás lábára lépnek. „De egy kis házon belüli versengés még hasznos is lehet” – mondta Diess a Reutersnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!