Pavló Péter
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Miközben alig egy évtizede még csak fantáziáltunk elektromos autókról, mára a legtöbb autógyártó cég saját elektromos autót fejleszt. Mindez azt mutatja: a legtöbben már elektromos autót akarnak maguknak, még akkor is, ha egyelőre nem így gondolják.

Amikor 2006-ban bemutatkozott a Tesla első autója, a Roadster, valószínűleg még senki sem gondolta volna, hogy az autóipar történetének egy nagyon fontos pillanatát látjuk. Bár elektromos autókkal már jóval a Tesla előtt is kísérleteztek, ezek a fejlesztések jórészt a "garázsban" maradtak. Ehhez képest most, 12 évvel később már ott tartunk, hogy gyakorlatilag ez a technológia jelenti az autóipar történetének következő lépcsőfokát.

"Az elektromos autóké a jövő. Miért? Mert ezen kívül minden más alternatíva hülyeség" – mondta a rövid, de igen meggyőző érvet Bazsó Gábor Karotta, a Totalcar ügyvezető igazgatója a SMART 2018 konferencián. A szakemberek szerint az elektromos autózásnak olyan előnyei vannak, amivel a hagyományos autók képtelenek felvenni a versenyt.

ENBW

"Ezek az autók a legtisztábbak – főleg, ha megújuló energiaforrásból tápláljuk őket –, ezeknek a legjobb a hatásfoka, kevesebb alkatrész kell hozzájuk így egyszerűbb a felépítésük és olcsóbb a szervizelésük, emellett pedig képes áramot is terlemni – elég csak a regeneratív fékezésre, vagy a beépített napelemekre gondolni. Egy belső égésű motorral ellátott autó ezzel szemben csak fogyaszt, nem fog tudni menet közben benzint termelni" – tette hozzá Bazsó.

A szakember szerint azonban még ezeknél is fontosabb, hogy valójában már mi magunk is elektromos autót akarunk, még akkor is, ha erről sokan másképp vélekednek.

Jó példa erre az az autóipari tendencia, amely szerint szinte már nincs olyan gyártó, ami ne kínálnak most, vagy a közeljövőben egy (vagy több) elektromos autót. Bazsó Gábor szerint jelenleg ott tartunk, hogy a cégek elképesztő mennyiségű pénzt ölnek a technológia fejlesztésébe, ami azt mutatja, a vásárlók és a piac már nagyon várják ezeket a járműveket. "A Volkswagen 34 milliárd eurot fog beleölni a fejlesztésekbe a következő években. Ez csak úgy mellékesen 3083 Pancho arénát jelent" – érzékeltette a számot Karotta.

D.P.

Az autós újságíró szerint emellett az sem kérdés, hogy az elektromos autózás mellett az önvezető autók jelentik majd a jövőt. "A vezetést már tönkretettük, elég csak a városon belüli közlekedési problémákra gondolni. Emellett az emberek elvárják, hogy azok is "vezethessenek", akik nem tudnak. Ennek viszont egyetlen biztonságos módja az önvezető autók használata lehet" – hangzott el előadásában.

Mindezek mellett az önvezető autók sokkal olcsóbbak és gyorsabbak lesznek, a biztonságról már nem is beszélve. Bazsó Gábor szerint az önvezető autók kapcsán korábban meghatározott hatfokozatú skálán a 2-es, 3-as és 4-es szint lesz az, ami a legveszélyesebb az emberre nézve. Ha ezen "túllendülünk" és elérjük a végső, 5-ös szintet, a balesetek száma radikálisan csökken majd.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!