szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lejárt a türelmi idő, így péntektől már bírságolni is fogja az új mérőrendszer azokat a teherautósokat, akik nem a megfelelő méretű rakománnyal indulnak útnak.

Régóta lehet már tudni arról, hogy a 2016 áprilisában elindított Véda-rendszer mellett egy másik eszköz is jelen lesz majd az utakon. A Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) tesztelése még 2017 februárjában kezdődött el, majd bő fé évvel később, 2017 szeptemberében el is indult a rendszer hivatalos üzemeltetése.

A 89 mérőpontból álló TSM – a pontos mérési helyszíneket ebben a cikkünkben foglaltuk össze – segítségével a hatóság a túlsúlyos teherautókat akarja kiszűrni, mert azok nemcsak az útban okozhatnak kárt, de közlekedésük balesetveszélyes is lehet. A rendszer 2017 szeptemberi indulása óta azonban egyetlen bírságot sem osztott ki, a szabálysértések miatt csupán figyelmeztetést küldött az érintett teherautók üzembentartóinak. Péntektől azonban már bírságolásra is számítani kell.

MTI / Koszticsák Szilárd

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) a honlapján számolt be arról, hogy "2018. június 1-jétől éles üzemben, a fokozatosság elvének figyelembe vételével elindul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, így bírság kiszabására számíthatnak azok a fuvarozó üzembentartók, akik a hitelesített mérőpontok által mért adatok szerint járműveikkel vagy szerelvényeikkel túllépik a tengelyterhelésre, vagy össztömegre vonatkozó értékeket." Hogy pontosan mekkora bírságra, azt ebben a cikkünkben szedtük össze.

A beszámoló szerint május 30-án a NiT képviselői mellett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, továbbá a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) és Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) képviselői is részt vettek az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával, Mosóczi Lászlóval folytatott egyeztetésen. Mint írják,

a szervezetek egybehangzó véleménye volt, hogy az automatizált mérésen alapuló rendszer jelenleg nem alkalmas objektív ágon történő szankcionálásra, és fuvarozói oldalról nincs meg a bizalom a jelenlegi rendszerrel szemben.

MTI / Varga György

A tervek szerint ha az év végéig elhalasztották volna az üzem indítását, lett volna idő a még fennáló szakmai kérdésekben egyeztetni és azt szabályozási formába önteni, illetve azt is szerették volna elérni, hogy

a korábban hatályos jogszabályokban biztosított 500 kilogrammos tengely- és össztömeg-toleranciát is állítsák vissza.

A NiT szerint a rendszer pontatlan,

a mérőpontok által rögzített mérési eredmények jelentős súlyhatár-túllépést mutatnak a fel- és lerakóhelyi, vagy a Magyar Közút által üzemeltetett hídmérlegek mérési eredményeihez képest, így határozott álláspontunk szerint a rendszer jelenlegi állapotában alkalmatlan az objektív ágon történő bírságkiszabásra.

MTI / H. Szabó Sándor

Az észrevételek azonban – mint írják – "nem találkoztak a szakminisztérium álláspontjával". A fuvarozók szervezetei ugyanakkor ígéretet kaptak arra, hogy az első két hét után az eredményeket a szakma képviselői és a minisztérium közösen tekintik át, és együtt igyekeznek megoldani a felmerülő problémákat.

A rendszer további részleteiről korábban megkérdeztük a minisztériumot is, hogy mit válaszoltak, arról itt olvashat bővebben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!