szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az olasz származású, filozófia szakon végzett topmenedzser mindig erős kijelentéseket tesz, miközben az autóipar talán legnagyobb machinátora.

Betegsége miatt új vezérigazgatót neveznek ki a Fiat Chrysler autógyár élére – adta hírül detroiti keltezéssel a The Wall Street Journal című lap. A lap információi szerint szombaton Torinóban tartott ülést a Fiat Chrysler igazgatótanácsa, és azt a döntést hozta, hogy Mike Manley, a cég terepjárógyártással foglalkozó részlegének vezetője veszi át Marchionne helyét.

Sergio Marchionne a hónap elején műtéten esett át, állapota drámaian romlik, és már nem lesz képes az amerikai-olasz vállalatóriás irányítására. Az 54 éves, brit születésű Manley 2000-ben csatakozott a DaimlerChrysler vállalathoz, és 2009 óta, vagyis amikor a Fiat és a Chrysler éppen Sergio Marchionne irányításával egyesült, a terepjáró részleget vezette. A The Wall Street Journal iparági információi szerint ez a Fiat Chrysler legjövedelmezőbb részlege.

John Elkann elnök – aki a Fiat-alapító Agnelli dédunokája és a cég 43 százalékos tulajdonosa – az igazgatótanácsi ülésen kijelentette: ez a lépés ugyan "még néhány órával ezelőtt is képtelenség lett volna", de biztosítja a vállalat stabilitását. Elkann a cégvezetés "személyes fájdalmát" hangsúlyozta a döntés bejelentésekor.

A pulóveres nagykutya

Az Olaszországban született, ám Kanadában felnőtt Sergio Marchionne csak 52 éves korában jelent meg a színen az autóiparban. Úgy került 2004-ben a Fiat élére, hogy az olasz márkát létrehozó Agnelli családban szinte mindenki kihalt, s végül egy bátor húzással az igazgatótanácsba 2003-ban, független tagként beültetett Marchionnét kérték fel a komoly gondokkal küszködő vállalat vezetésére.

Kevesebb mint két évre volt szüksége ahhoz, hogy újra nyereségessé tegye a Fiatot. Ezt követően megszerezte az amerikai három óriás legkisebbjét, a Chryslert, s tette ugyancsak nyereségessé. Harmadával csökkentette a kapacitást, és hét gyárat zárt be. A szinergiákat pedig igyekszik kihasználni: csökken a járműplatformok száma, s részben ugyanazok a motorok kerülnek a Fiatokba és a Chryslerekbe.

©

Marchionne azonban nagyon megosztó személyiség. Észak-Amerikában azt tanulta meg, hogy egy üzletembernek céltudatosnak és keménynek kell lennie, míg a családi háttér miatt imád beszélgetni, pletykálni és büszkélkedni a világ előtt. Biztosan utálják őt, akik nem teljesítettek, és nagyon gyorsan az utcán találták magukat – ilyenek igencsak sokan voltak –, s valószínűleg a középszintű vezetők sem emlékeznek meg róla nagy szeretettel. Marchionne ugyanis amennyire tudta, mindenütt leépítette ezt a szintet, mert azt akarta, hogy ő és a környezetében lévő topmenedzserek pontosabban lássák, mi zajlik a cégnél. A közelében lévő menedzsereket – akiket fiacskáimnak szólít – viszont szereti, és szívesen tanítja, de velük is érezteti, hogy azért mégiscsak ő a főnök.

Az öltönyt utáló, mindig pulóverben mutatkozó Marchionne is éjjel-nappal dolgozik: a svájci Zugban van az igazi központja, de van lakása Torinóban, illetve Michiganben, a Chrysler-központ közelében. Két magángép várja a felszállást, de van, amikor Zug és Torino között helikopterrel teszi meg az utat. Sokszor Ferrarival is járt, de egyszer ronccsá törte az autóját, s csoda, hogy életben maradt.

Az autóipar cézárjai: az autóversenyző, a pulóveres és akiről egytálételt is elneveztek

Mélyreható változások zajlanak a világ autóiparában: miközben megállíthatatlanul jön az elektromos és az önvezető járművek kora, az iparág koncentrációja is gyorsul. A háttérben olyan csúcsmenedzserek állnak, akik úgy néznek ki, mintha az életük csak a munkából állna.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!