szerző:
MTI / hvg.hu

Visszahoznák az egynapos matricákat, hosszú távon pedig a távolságalapú fizetésre kellene átállni. Egy fideszes EP-képviselő máris a tagállami rendelkezés elvétele miatt háborog.

Az Európai Parlament (EP) csütörtökön úgy döntött, hogy

az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk 2023-tól a nehézgépjárművek és a 2,4 tonnánál nehezebb teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében.

Az Európai Parlament tájékoztatása szerint az EP plenáris ülésén 398 szavazattal, 179 ellenszavazat és 32 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezet szerint 2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak

az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.

Emellett 2020-tól nem lehet mentességet adni a nehézgépjárművekre és az áruszállításra használt nagyobb teherautókra. A mostani szabályok szerint ugyanis a tagállamok a 12 tonna alatti nehézgépjárműveket és buszokat kivonhatják a szabályozás alól. Az új szabályok ugyanakkor megengedik, hogy a tagállam kedvezményes tarifát szabjon ki például nem sűrűn lakott területeken vagy külvárosokban használt könnyűgépjárművekre.

A szabályok a már most kivetett díjakra és a tervezett díjakra egyaránt vonatkoznak, de csak a transzeurópai közúti közlekedési hálózaton érvényesek. A tájékoztatás szerint a szabályozás célja, hogy hozzájáruljon az uniós közlekedési ágazatra vonatkozó károsanyag-kibocsátáscsökkentési célok eléréséhez, és hogy tisztességesebb legyen a kiszabott útdíj összege.

A döntés szerint a környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.

Annak érdekében, hogy a csak alkalmanként autóba ülők és a más tagállamból érkezők tisztességes eljárásban részesüljenek, a szabályok felső határt szabnak a személyautókra vonatkozó rövidtávú matricák árának.

Egy hetes és egy napos matricákat is árusítani kellene

- javasolták a képviselők. A szabályok végső formájáról a tagállami szakminisztereket tömörítő tanáccsal folytat majd tárgyalást az uniós parlament, amint a tanács megállapodik saját álláspontjában.

Magyarországon időalapon kell fizetni az útdíjat, és jelenleg nem is lehet napi autópályamatricát venni, csak hetit (ami valójában 10 napos), havit, illetve éveset. A heti autópályamatricák ára épp október elején emelkedett utoljára.

Az Európai Bizottság az útdíjakról szóló irányelv felülvizsgálata során azt javaslolta, hogy a személyautókra vonatkozó időalapú matricákat 2027-től meg kell szüntetni, az EP közlekedési szakbizottsága ezt támogatta, sőt a kivezetést két évvel előrébb hozta volna.

Deli Andor fideszes EP-képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, szerinte az Európai Parlament elvenné az útdíjszabályozás lehetőségét a tagállamoktól. 

A fideszes képviselő szerint az EB és az EP sem vette azt figyelembe, hogy a közép- és kelet-európai országokban más rendszer van használatban, és a nyugati távolságalapú modellt szerették volna kiterjeszteni az egész unióra, és azt is sérelmezte, hogy a tervezet figyelmen kívül hagyja az unió egyes tagállamai között fennálló gazdasági különbségeket, ugyanis a szabályozás értelmében a régebbi, kevésbé környezetbarát személyautók tulajdonosainak többet kellene fizetniük az úthasználatért.

Deli azt is közölte, hogy mivel nem sikerült többséget szerezni a személyautók kivételezése mellett, ezért a magyar - fideszes - néppárti delegáció a javaslat ellen szavazott. 

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Szörnyvadász társasjáték érkezik a Stranger Things szerelmeseinek

Szörnyvadász társasjáték érkezik a Stranger Things szerelmeseinek

Több mint háromezren menekültek már magáncsődbe

Több mint háromezren menekültek már magáncsődbe

Egy spéci műszert tett le a Marsra a NASA, 5 méter mélyre lefúr nekünk

Egy spéci műszert tett le a Marsra a NASA, 5 méter mélyre lefúr nekünk

Videón egy óriáshajó, amint elviszi a kikötői mólókat

Videón egy óriáshajó, amint elviszi a kikötői mólókat

Nagy Blanka most már az érettségire koncentrálna

Nagy Blanka most már az érettségire koncentrálna

33 ezer kilométeres nyíregyházi Lada 1500s várja új gazdáját

33 ezer kilométeres nyíregyházi Lada 1500s várja új gazdáját