Gondolta, hogy már 1974-ben is létezett a Mol Limo, vagy valami hasonló – videó
Az elektromos autózás és a kocsimegosztás sem mai találmány.
hvg.hu
A már akkoriban is hanyatló Nyugaton, közelebbről Amszterdamban hozták létre a "Witkar" – Whitecar, Fehérkocsi – nevű elektromos autómegosztó rendszert, amely az első ilyen elektromos autókat használó közösségi szolgáltatás volt. Egy holland látnok, Luud Schimmelpennink találta ki, hogy Amszterdam utcáin ezzel a módszerrel, mennyivel környezetkímélőbb módon és a dugókat csökkentve lehetne közlekedni.
A "Witkar" szolgáltatás 1974-ben indult el, majd elég hamar be is fuccsolt. Pedig, mint látható, nagyon ki volt találva, persze a kor akkori informatikai és ügyfélszolgálati eszközeivel.
Mint a videón látni, az előfizetők egy mágneskártyát kaptak, amivel nyitni-zárni lehetett a kocsit, majd telefonon betárcsázták a célállomást, amit leellenőrzött a rendszer, ezt követően pedig lehetett is vinni a kocsit.
Mint látható, a töltés is nagyon ötletesen, felsővezetékről történt a kisautók állomásain, nem kellett külön a csatlakozókkal vacakolni, automatizált volt a folyamat. A megérkezés után a rendszer egyszerűen elküldte az adatokat a központba, mennyit használták a kocsit.
A rendszer működtetéséhez legalább 3000 előfizető kellett volna a Witkar esetében, ami nagyon megelőzte a korát. Ma viszont Luud ötletét másolja az egész világ.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.