szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A VAZ-2101 típusjelzésű Lada rögtön az első versenyévadban komoly sikert aratott.

A Zsiguli tavaly ünnepelte 50. születésnapját, az 1966-ban Év Autója díjat nyert Fiat 124-re épülő VAZ-2101 első példányai 1970-ben látták meg a napvilágot. A Togliattiban található VAZ (Volzskij Avtomobilnij Zavod) autógyár 1,2 literes motorral szerelt első termékéből az első évben alig több mint 21 ezer példány készült, a 100 ezredik autó pedig 1971 júliusában hagyta el a gyárkaput.

Nem sokkal a piaci bevezetést követően már 1971-ben elkészült a típus első versenyváltozata, mellyel abban az évben gyorsan be is neveztek a Rallye Tour d'Europe versenyre. A mezőnyben az Alfa Romeókon, BMW-ken, Fordokon, Mercedeseken, NSU-kon és Opeleken kívül olyan szocialista autók voltak találhatók, mint például a Moszkvics 412, a Skoda 110 vagy a Zastava 101.

A Lada csapatát három VAZ-2101 alkotta, melyek 23-as, 24-es és 25-ös rajtszámmal vettek részt a versenyen az 1300 köbcentiméter alatti kategóriában. A 12 950 kilométer hosszú, országokon átívelő verseny Budapestet is érintette, és a 25-ös Lada végül az abszolút második helyen ért célba.

VAZ

A versenyt egy Opel Ascona 1.6 SR-rel nyerték meg, a bronzérmet pedig egy BMW 1600 Ti legénysége zsebelte be. Mindkét "nyugati" típus az 1600 köbcentiméteres kategóriában indult. A 23-as, illetve 24-es Lada rendre a kilencedik, illetve a tizenharmadik helyen ért célba.

1972-ben nem indultak szocialista típusok a versenyen. 1973-ban öt Zsigulival neveztek az oroszok, melyek közül a legjobb ötödikként ért célba egy Opel, két BMW és egy Zastava mögött.

AvtoVAZ

Az 1971-ben FIA homologizációt kapott VAZ-2101 után az 1,3 literes motorral felvértezett VAZ-2105-ből készült legendás versenyautó. A litván fővárosban, Vilniusban Sztatisz Brundza vezetésével a 80-as évek elején készített és 1982-ben homologizált Lada VFTS (Vilnius Fabrik Tuning Sport) alig 920 kilogrammot nyomott a mérlegen, és ehhez 160 lóerőt társított a 2 darab duplatorkú Weber karburátoros 1,6 literes motor.

A Lada a későbbiekben többek közt a Niva terepjáróból, a Samarából és a közelmúltbeli Vestából is készített verseny változatot.

AvtoVAZ

Az európai piacokról tavaly kivonult orosz gyártó legsportosabb közúti modellje a Vesta Sport, melynek 1,8 literes szívómotorja 145 lóerős teljesítményű, és ez 9,3 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 193 km/h végsebességet tesz lehetővé. Az ötfokozatú kéziváltós típus alapára 1,1 millió rubel (4,4 millió forint).

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!