szerző:
Tetszett a cikk?

A Hungaroringen testközelből ismerkedtünk meg a lokálisan zéró károsanyagot kibocsátó autók szupergyors töltésével.

A hétvégén a normál benzinmotoros WTCR autók mellett tisztán elektromos hajtásláncú Pure ETCR kocsik, vagyis villanymotoros Alfa Romeók, Cuprák és Hyundaiok is összemérik erejüket a Hungaroringen.

A benzines autók 2 literes motorja 340 lóerőt, illetve 410 Nm-t szabadít rá az első kerékre, ezzel szemben a villanyautók esetében a hátsó kerekeket hajtja az a négy motor, melyek összteljesítménye eléri a 680 lóerőt. Ráadásul utóbbi mellé 960 Nm nyomaték társul, viszont ezek az autók 600 kilogrammal nehezebbek a hatalmas akkumulátorcsomag miatt.

László Ferenc
László Ferenc

A Hungaroringen körönként 5 másodperccel gyorsabbak a benzines versenyautók, de míg ezek slickgumikon gurulnak, addig elektromos társaikra az utcai gumikéhoz közelebb álló Goodyear abroncsokat szerelnek. Egyenesben a villanyautóknak áll a zászló, melyek a Hungaroring célegyenesében 245 km/h-val száguldanak, vagyis 15 km/h-val többel, mint a belsőégésű motoros kocsik. Kanyarban viszont a sokkal könnyebb benzines autók kerülnek előnybe.

A töltéshez hidrogénből elektromos áramot előállító üzemanyagcellát használnak, a Hungaroringen viszont technikai problémák miatt bioüzemanyagból nyert elektromos energiát "tankolnak" a kocsikba. A töltő maximum 170 kW-os teljesítményre képes.

Összehasonlításképp, a legtöbb új utcai elektromos autó 100-150 kW-ot képes felvenni, a csúcsot pedig a Porsche Tacan jelenti, a maga 270 kW-os értékével. A legdurvább utcai töltők, az Ionity egységek pedig maximum 350 kW-ra képesek.

László Ferenc
László Ferenc

A 65 kWh-s akkumulátort 800 V-os feszültség mellett körülbelül 40 perc alatt töltik fel 20-ról 80 százalékra. Töltés közben a kocsi elejére szárazjeges külső hűtést csatlakoztatnak, miközben hátul egy másik hűtőrendszer temperálja a különböző rendszereket.

A töltésért felelős technikai csapat munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy egy töltéssel körülbelül 120 kilométert képes megtenni egy Pure ETCR autó. A versenycsapatok mérnökeivel folytatott beszélgetéseinkből viszont az derült ki, hogy a valós hatótáv 50 kilométer magasságában mozog, ha a 680 lóerőt maximálisan kihasználják. Utcai autók 65 kWh-ból általában 300-350 kilométer körüli hatótávot facsarnak ki.

A 680 lóerőt csak a végső versenyeken engedélyezik, az ezt megelőző etapokon 408 lóerő áll a pilóták rendelkezésére, akik versenyenként 40 másodpercig 612 lóerőt használhatnak.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!