szerző:
Tetszett a cikk?

Megnéztük, hogy milyen a gyakorlatban az a kőkemény tesztsor, melynek révén a szakemberek objektív szempontok alapján ki tudják választani a jövő potenciális Michelisz Norbertjeit és Talmácsi Gáborjait.

Önjelölt autóversenyzőből annyi van, mint égen a csillag – ezt sajnos a közutakon is nap mint nap tapasztalhatjuk. Ideális esetben a wannabe Fittipaldik erre alkalmas körülmények mellett, zárt versenypályán próbálgatják tudásukat, és ha ténylegesen tudnak vezetni, valamint közeli barátságot ápolnak a szerencsével, és a megfelelő pénzösszeg is a rendelkezésükre áll, akkor egy napon talán igazi versenyző lesz belőlük.

A versenyzőpalánták tudását az egyenletben szereplő rengeteg változó miatt nehéz egy az egyben összehasonlítani egymással, és a szakértőknek komoly kihívást jelent megtalálni a jövő támogatásra méltó bajnokait.

Nem könnyű hatékonyan megkülönböztetni egymástól a tehetős családból származó, mérsékelten tehetséges fiatalokat az adott esetben erősen korlátozott anyagi lehetőségű, de Isten adta tehetségnek számító kormányzsonglőröktől. Magyarországon azonban létezik egy új tesztrendszer, mely pontosan erre hivatott.

A Fit4Race budapesti főhadiszállásán jártunk, ahol Michelisz Norbert túraautó-világkupa győztes és Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző vezetett végig bennünket a Matics Zsolt nevével fémjelzett különleges versenyzőrostán.

Michelisz Norbert, Matics Zsolt és Talmácsi Gábor
László Ferenc

Az első stáció

Adott egy falfelület, melyen nyolc LED-fényforrás található V-alakban. Ezek a lámpák véletlenszerű módon villanak fel egymás után, és a faltól egy lépésnyi távolságra álló tesztalanynak az a feladata, hogy minél gyorsabban meglegyintse az éppen felvillanó LED-et.

Kipróbáltuk, és a tesztet 0,43 másodperces átlagos reakcióidővel zártuk, ami egészen addig jól hangzott, amíg mindenki Norbija nem villantott egy sokkal jobb, 0,29 másodperces eredményt. Elkeseredtünk, hogy belőlünk sem lesz autóversenyző, ami egyrészt igaz, másrészt viszont Matics Zsolt gyorsan megnyugtatott, hogy a 0,45 másodperc alatti eredmények teljesen korrektek.

Majd pedig mosolyogva hozzátette, hogy Valtteri Bottas nemrégiben 0,19 másodperces reakcióidőt produkált az egyik F1-futam rajtjánál.

Nemcsak szintfelmérésre, edzéshez is remekül használható
László Ferenc
Az eredmények azonnal kielemezhetők
László Ferenc

A következő körben szintet ugrottunk, a LED-ek már különböző színekben kezdtek pompázni. A feladat annyiban változott, hogy amikor színt váltottak a fényforrások, akkor kötelezően kezet kellett cserélnünk, vagyis más kézzel kellett a következő LED-et meglegyinteni. Azonos szín esetén pedig változatlanul ugyanazt a kezünket kellett használni, mint addig.

Mit is mondjunk, a reakcióidőnk jelentősen megnőtt.

Hamisítatlan petrolhead környezet
László Ferenc

A következő szoba

Pulzusmérőt szereltek a mellkasunkra, majd pedig 3 percnyi sötétben történő relaxálást követően fel kellett pattani egy komolyabb szobabiciklire és azon igen komoly tempó mellett 30 másodpercig tekerni.

László Ferenc

Rögtön ennek hatására bőven 150 fölé emelkedett a pulzus, de nem volt idő pihenni, azzal a lendülettel be kellett szaladni egy koromsötét szobába, ahol az első teszthez hasonló reakcióidő-mérésre került sor.

Azzal a különbséggel, hogy ezúttal változatos karaktereket jelenítettek meg a kis panelek, és nekünk mindig a 6-ost felvillantóra kellett rácsapni. Illetve ezúttal egy nagyobb lépésnyi távolság volt az alappozíció és a LED-fal között, ami fokozott fizikai terhelést jelentett.

Norbi mint a villám a sötétben
László Ferenc

4 perc elteltével már 170-180 magasságában járt a pulzus, majd pedig azonnal következett a szimulátoros teszt, melynek keretein belül egy ismeretlen versenypályán kellett terelgetni egy virtuális Mazda MX-5-öt két kör erejéig.

iRacing fut a számítógépen
László Ferenc

Szimulátoros előélet esetén ez azért nem jelent különösebb kihívást, az viszont már igen, hogy az oldalt elhelyezett két-két tableten megjelenő nyilaknak megfelelően vezetés közben adott gombokat kellett nyomogatni a kormányon. Elsőre talán nem hangzik nehéz feladatnak, de egy kanyar közepén, vagy féktávon komoly kihívást jelent a figyelmünk ilyen módon történő megosztása.

A gyors egymásutánban megejtett három teszt elképesztően fárasztó, de nem is csoda, hiszen nem átlagemberekre, hanem versenyzőkre optimalizálták. Akiknek ráadásul egymás után több ilyen többstációs feladatot is végre kell hajtaniuk úgy, hogy közben a lehető legkevesebbet hibáznak.

László Ferenc
László Ferenc

Színes gombok és pedálok

Ennek a tesztnek a lelke egy notebook, melynek kijelzőjén különböző feladatok jelennek meg, és amelynek a fejhallgatóján időnként különböző frekvenciájú hangokat lehet hallani. A tesztalanynak nincs más dolga, mint az aktuális feladatnak megfelelően nyomkodni az asztalon lévő furcsa kezelőpanel színes gombjait és a talpa alatt lévő két pedált.

Mind közül talán ez a 4 perces és végig igen tempós teszt teljesítése volt a legnehezebb, az összpontosító képességünket leginkább igénybe vevő. A komoly mentális kihívást 56 ponttal teljesítettük, ami az 50-es nagy átlaghoz képest nem rossz, csak aztán jött Norbi, aki könnyedén virított egy 98 pontos eredményt.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Egyensúly

Az egyensúly elsősorban a motorversenyzők számára fontos, így az utolsó tesztállomáson Talmácsi Gábor navigált végig bennünket. Adott egy köralakú felület, melyen nincs más dolgunk, mint egyensúlyozni.

Első körben mindezt nyitott szemmel teszi meg a delikvens, aki az előtte lévő kijelzőn folyamatosan figyelemmel kísérheti, hogy a pozíciója mennyit változik: az a legjobb, ha a kis kurzor végig egy helyben marad. Második körben hasonló a feladat, ám nehezítésként már csukott szemmel kell egyensúlyozni.

A sikerélmény mindkét esetben egész gyorsan jön, de aztán rá kell ébrednünk arra, hogy a gép kezdő szintre van állítva. Amikor a köralakú felület nagyobb szabadsági fokot kap, a feladat végrehajtása rögtön sokkal nehezebbé válik, és ehhez még a szemünket sem kell becsuknunk.

László Ferenc

Mire jó mindez?

Mi csak a jéghegy csúcsát kapirgáltuk meg, a Fit4Race-nél töltött több mint 2 óra alatt az igazi versenyzőjelöltek által végrehajtandó feladatoknak csak a tizedét hajtottuk végre. Aki teljesíti a vérvétellel és egyéb szakvizsgálatokkal kezdődő komplett tesztet, annak minden adatát és eredményét rögzítik, és a szakmai stáb körülbelül 1 hét alatt alakítja ki a szakvéleményét.

Mint megtudtuk, a tesztre 6-10 éves gyerekek, tinédzserek és 20-on túli fiatalok egyaránt jelentkeztek, jelentkezhetnek. Az ő eredményeiket objektív módon össze lehet hasonlítani, és ha minden jól megy, akkor a kiemelt teljesítményt nyújtók nemcsak szakmai, hanem anyagi támogatást is kapnak a karrierjük beindítására.

Mérések, adatok, eredmények minden mennyiségben
László Ferenc

A projekt hátterét az Innovációs és Technológiai Minisztérium által alapított HUMDA Zrt. biztosítja. A Hungarian Motorsport Development Agency igazgatósági tagja Michelisz Norbert és Talmácsi Gábor, akik elmondták, hogy zéró saját forrással továbbra sem lesz senkiből profi autó-motor versenyző, de ha már van egy relatíve biztos alap, akkor a HUMDA Zrt. által felügyelt tehetséggondozó és támogatási rendszer reményeik szerint jelentős támogatást biztosít az arra méltóknak.

A karrierje elején szimulátoros bajnokságokban diadalmaskodó Michelisz elmondta, hogy a tréningmegfontolásból általa is időről időre abszolvált Fit4Race tesztet kiváló eredménnyel teljesítők számára éles tesztlehetőségeket kívánnak biztosítani, vagyis valódi versenyautóba ültve is bizonyíthatják majd a rátermettségüket.

Talmácsi hozzátette, hogy a jövő bajnokai akár a Hajdúnánás határában felépítendő MotoGP-pályán is motorozhatnak majd, ahol a tervek szerint már 2023-ban megrendezik az első versenyt.

High-tech tesztlabor
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!