szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nehéz akkumulátorral szerelt szovjet kisautó hatótávja 100 kilométer magasságában alakult.

Az első Zaporozsec típust 1960 és 1969 között gyártották a Szovjetúnióban, ez volt a ZAZ-965, illetve a ZAZ-965A. 1967-ben készültek el a ZAZ-966-os széria első példányai, melyek formailag igen komoly hasonlóságot mutattak az NSU Prinz 4-gyel, majd pedig 1972-ben napvilágot látott a ZAZ-968, illetve 1979-ben a ZAZ-968M.

Középkorú, illetve idősebb olvasóink emlékezetében minden bizonnyal még elevenen élnek a régi Zaporozsecek, arra viszont vélhetően kevesen emlékeznek, hogy az orosz fejlesztők egykoron készítettek egy elektromos prototípust is a modellből.

ZAZ

A hajtásláncát illetően napjainkba tökéletesen passzoló Zaporozsecről kevés feljegyzés maradt fenn, azt viszont tudni lehet, hogy az amúgy könnyű kisautóba szerelt akkumulátor tömege elérte a 400 kilogrammot.

ZAZ

Az elektromos Zaporozsec gyorsulási szintideje 8 másodperc volt, ennyi idő alatt azonban nem 100-ra, hanem 60 km/h-ra volt képes felgyorsulni. És egyben ez volt a végsebessége a mintegy 100 kilométeres hatótávú szovjet villanyautónak.

Hasonlóképp a Zsiguliból is készült elektromos változat: a VAZ-2801 típusjelzésű kombi 34 lóerős volt és 110-130 kilométert lehetett megtenni vele egy töltéssel.

Favcars.com

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!