Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Valószínűleg a vámháborúban bevezetett sarcok miatt meghiusult, vagy legalábbis jegelt beszerzésekről van szó. A vámháborús bizonytalanság miatt sok kínai légitársaság húzza az időt a beszerzéseivel, 125 százalékos vámtarifával aligha fognak az USA-ból vásárolni.","shortLead":"Valószínűleg a vámháborúban bevezetett sarcok miatt meghiusult, vagy legalábbis jegelt beszerzésekről van szó...","id":"20250421_Tobb-amerikai-Boeing-visszapattant-Kinabol-a-napokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"0876537e-19ae-4027-8774-337e618d6b35","keywords":null,"link":"/kkv/20250421_Tobb-amerikai-Boeing-visszapattant-Kinabol-a-napokban","timestamp":"2025. április. 21. 21:59","title":"Több amerikai Boeing visszapattant Kínából a napokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Publicus kutatásából kiderül, a magyarok nagy része hallott a balesetről, de nem hisz a kormány magyarázkodásának, helyette felelősségvállalást várnának. ","shortLead":"A Publicus kutatásából kiderül, a magyarok nagy része hallott a balesetről, de nem hisz a kormány magyarázkodásának...","id":"20250422_Kezigranat-baleset-Minden-masodik-megkerdezett-szerint-Szalay-Bobrovniczky-Kristofnak-le-kellene-mondania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"05d9257d-8c20-48d3-a70f-3ec441154bca","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_Kezigranat-baleset-Minden-masodik-megkerdezett-szerint-Szalay-Bobrovniczky-Kristofnak-le-kellene-mondania","timestamp":"2025. április. 22. 07:48","title":"Publicus: Minden második megkérdezett szerint Szalay-Bobrovniczky Kristófnak le kellene mondania az újdörögdi baleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk időben kellő figyelmet a kezelésére és gyógyítására. Ezek az apróságok aztán igen kellemetlen, fájdalmas betegséggé is nőhetnek. Erre jó példa az aranyér, amiről nehezen beszélünk, pedig, ha időben és jól kezeljük, sok fájdalomtól, bosszúságtól és akár költségtől is megkímélhetjük magunkat.","shortLead":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk...","id":"20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4.jpg","index":0,"item":"8103a6b8-f3b4-42f4-b55e-7e657addb35b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","timestamp":"2025. április. 22. 11:30","title":"Mitől gyullad be az aranyér?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki legalább 2010 óta menetrendszerűen húzza be a választókerületét. Hatan szinte biztos nem indulnak újra.","shortLead":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki...","id":"20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"310fe28e-60ae-49a4-acc3-31350ae5ef43","keywords":null,"link":"/itthon/20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","timestamp":"2025. április. 21. 20:20","title":"A Fidesz vészesen öregszik, a frakciótitánok közül már 16 nyugdíjkorban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását – erről a Financial Times ír, miközben a Guardian arról, hogy miért van értelme tüntetni Donald Trump ellen.","shortLead":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását –...","id":"20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d.jpg","index":0,"item":"66ae64e4-241f-45a7-847b-15b609155bfb","keywords":null,"link":"/360/20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 21. 13:35","title":"Orbán és Babis példája: a különbség drámai – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elmúlt hónapokban már több tízmillióan használták a ChatGPT keresőfunkcióját Európában, így hamarosan egy EU-s regulának is meg kell majd feleljen az OpenAI eszköze.","shortLead":"Az elmúlt hónapokban már több tízmillióan használták a ChatGPT keresőfunkcióját Európában, így hamarosan egy EU-s...","id":"20250422_openai-chatgpt-kereso-felhasznalok-szama-dsa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb.jpg","index":0,"item":"c07d2123-2a17-45b8-b231-d303405a99dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_openai-chatgpt-kereso-felhasznalok-szama-dsa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 22. 11:03","title":"Retteghet a Google? Fontos mérföldkő előtt az OpenAI, kilőtt a ChatGPT keresője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Más platformokon már van olyan funkció, amivel a felhasználók adhatnak kontextust a látott tartalomnak, és ezt most – kicsit más megközelítésből – bevezeti a TikTok is.","shortLead":"Más platformokon már van olyan funkció, amivel a felhasználók adhatnak kontextust a látott tartalomnak, és ezt most –...","id":"20250421_bytedance-tiktok-footnotes-felhasznaloi-megjegyzesek-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"5c986649-1449-45d5-a412-d2b43af14f00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250421_bytedance-tiktok-footnotes-felhasznaloi-megjegyzesek-funkcio","timestamp":"2025. április. 21. 16:03","title":"Új funkció jön a TikTokba, mindenki érteni fogja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa4e13f0-8f12-4a27-a929-eec62bfe4e8c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Május 5-e és 10-e között kezdődik a konklávé, ahol a 80 évnél fiatalabb bíborosok döntenek az új pápa személyéről.","shortLead":"Május 5-e és 10-e között kezdődik a konklávé, ahol a 80 évnél fiatalabb bíborosok döntenek az új pápa személyéről.","id":"20250421_konklave-Ferenc-papa-utodja-idopont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4e13f0-8f12-4a27-a929-eec62bfe4e8c.jpg","index":0,"item":"8d8fd016-6c0f-4036-b945-90837b9ec192","keywords":null,"link":"/vilag/20250421_konklave-Ferenc-papa-utodja-idopont-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 20:09","title":"Megvan, mikor lesz a konklávé, ahol megválasztják Ferenc pápa utódját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hangja ugyan továbbra sincs túl sok a petrolheadek számára kicsit se íze, se bűze Formula-E autóknak, de mostantól minden korábbinál erősebbek, fürgébbek és már "gyorstankolhatók" is a boxutcában. Jövünk minden részlettel a harmadik generációs autókról és főleg a Porsche-féle verzióról.
2014-et írtunk, amikor az egyesek által leegyszerűsítve csak elektromos Formula-1-ként aposztrofált Formula-E elstarolt és 2018-ban személyesen is felkerestünk egy ilyen futamot, melyet akkoriban sokkal inkább családi fesztiválként, semmint valós sportértéket képviselő eseményként könyveltünk el magunkban.
2018 végén aztán megérkezett a második generáció, melynek autói erősebbé és gyorsabbá váltak, és most itt a harmadik nekifutás, mely ismét magasabbra helyezi a lécet. A "Gen3" néven emlegetett kocsik részleteivel a versenysorozatban komoly érdekeltségekkel rendelkező Porsche Brescia melletti olasz központjában ismerkedtünk meg.
Így fest az előző generációs autó:
László Ferenc
És ilyen az új, melyből egyelőre még csak egyetlen példány létezik, amit Olaszországban jártunkkor éppen Mallorcán tesztelt a csapat:
Porsche 99X Electric
Porsche
A Gen3 autók rövidebbek, alacsonyabbak, keskenyebbek, rövidebb tengelytávúak és abszolút nem utolsósorban könnyebbek a Gen2 kocsiknál. A változások nem elhanyagolható mértékűek, az új generáció hossza 18,4 centimétert csökkent, amihez 4 centiméterrel kisebb magasság, 10 centiméterrel szerényebb szélesség és 13 centiméterrel karcsúbb tengelytáv társul.
Az ily módon 5,02 méter hosszú, 1,02 méter magas, 1,7 méter széles és 2,97 méteres tengelytávolságú új versenyautók tömegét 900-ról 840 kilogrammra csökkentették, melyben komoly szerepe van annak, hogy az akkumulátor kapacitása 52 kWh-ról 38,5 kWh-ra csökkent.
Porsche
A McLaren helyett mostantól az első generációhoz hasonlóan ismét Williams eredetű telep azért lehet bátran kisebb, mert jelentősen javítottak az energiavisszanyerésen: egy-egy verseny során az elhasznált energia immár 40 százaléka származhat rekuperációból. Ez eddig csak 25 százalék volt.
A titok nyitja, hogy immár mindkét tengelyen megoldott az energiavisszanyerés, fékezéskor az eddigi 250 helyett immár akár 600 kW-os rekuperáció is elérhető, és most először teljesen elhagyták a hidraulikus hátsó féket. Az akkumulátor külső forrásról is 600 kW-tal táplálható, szemben az utcai töltők esetében elérhető elméleti 350 kW-os maximummal.
Porsche
A legnagyobb töltési teljesítmény mellett alig 30 másodperc alatt 5 kWh tölthető az aksiba, már amennyiben persze nem számolunk az elkerülhetetlen töltési veszteséggel. A szervezők célja, hogy a versenyek közben a csapatok a boxutcában villámtöltéssel lássák majd el a kocsikat, ennek pontos szabályait és részleteit egyelőre még nem véglegesítették.
A legnagyobb teljesítmény 340-ről 476 lóerőre nőtt időmérő módban (verseny módban 300 helyett 408 lóerő hívható le), a legnagyobb tempó az eddigi 280 km/h után akár a 320 km/h-t is meghaladhatja. A menetdinamikára igen jó hatást gyakorol, hogy míg eddig 2,65 kilogramm jutott egy-egy lóerőre, addig mostantól mindössze 1,78 kilogramm.
A közúti über-villanyautótól, a Porsche Taycantól eltérően, a Porsche 99X Electric versenyautóban nincs kétfokozatú váltó, azzal ugyanis az extra tömeg miatt összességében veszítettek volna a tempóból.
Porsche
A gumikat a Michelin helyett mostantól a Hankook szállítja – idővel kiderül, hogy a gyakorlatban ez milyen változást jelent majd. Az abroncsokban a fenntarthatóság jegyében éppúgy használnak újrahasznosított alapanyagokat, mint az akkumulátorokban, illetve a karosszériában. A kopott gumikat a versenyek után újrahasznosítják.
A tempó szempontjából szépen lassan az F1-hez felzárkózó Formula-E kilencedik szezonja január közepén Mexikóban veszi majd kezdetét, ahol António Félix da Costa és Pacal Wehrlein áll rajtvonalhoz a Porsche harmadik generációs autójával. Idővel kiderül, hogy a zuffenhauseni alakulat által fejlesztett technika hogyan teljesít majd a DS, a Jaguar, a Mahindra, a Maserati, a Nio és a Nissan fejlesztései ellenében.