szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt 3,5 évtized nyomait keresve sem találjuk ezen a jó öreg csehszlovák négykerekűn.

A Skoda 1976-ban dobta piacra a nálunk leginkább 105-ös, illetve 120-as modelljéről ismert 742-es sorozatot, ami egy farmotoros, hátsókerék meghajtású négyajtós személyautót takar, melynek első példányai 1977-ben érkeztek meg Magyarországra.

A közelmúltban volt szerencsénk alaposan letesztelni egy 1981-es 120L-t, most pedig egy kicsit modernebb és teljeskörűen restaurált 1987-es autó tűnt fel a színen, amely nemrégiben cserélt gazdát.

Collecting Cars
Collecting Cars

A 26 912 kilométerrel árult és eddig négy tulajdonossal rendelkezett Skoda 120L Csehországban állomásozik, és új tulajdonosa egész pontosan 6 001 eurót (2,4 millió forint) fizetett érte.

A szürke fényezésű, fekete belsejű, 13 colos kerekű Skoda 1,2 literes 4 hengeres szívó benzinmotorja 52 lóerős teljesítményű, a kézi váltó négy fokozattal bír.

Collecting Cars
Collecting Cars

A váltógomb csupasz, a váltási sémát a szélvédő bal alsó sarkára ragasztott matricán találjuk. Utóbbi kicsit kopottas ugyan, de 35 év után még mindig ott virít a helyén. Az ötfokozatú váltó 1984-ben jelent meg a kínálatban és sokáig csak nehezen lehetett hozzájutni az ötgangos modellekhez.

Az S105/120-as széria alapvetően egy megbízható konstrukció, de a melegedési és vízfelforralási hajlama legendás. Egy kis odafigyeléssel azonban elkerülhetőek a kínos helyzetek: nem szabad csapvízzel itatni a hűtőrendszert és oda kell figyelni a termosztát állapotára.

Collecting Cars
Collecting Cars

A 840 kilogrammos Skoda 120L végsebessége 140 km/h. A 742-es típus különböző változataiból 1976 és 1990 között összesen több mint 2 millió példány készült.

Collecting Cars
Collecting Cars
Collecting Cars
Collecting Cars

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!