Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai chipgyártó 22 milliárd dolláros rekord negyedéves profitot ért el a mesterséges intelligencia adatközpontokban használt Blackwell chipek kiugró értékesítése miatt. Az elmúlt évben átlagosan minden másodpercben 2300 dollár tiszta nyereséget termelt a vállalat.","shortLead":"Az amerikai chipgyártó 22 milliárd dolláros rekord negyedéves profitot ért el a mesterséges intelligencia...","id":"20250227_Soha-nem-latott-nyereseget-hozott-az-Nvidianak-az-MI-forradalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"e3be9ac8-f5ea-49e9-b0f0-bc319cb0d411","keywords":null,"link":"/kkv/20250227_Soha-nem-latott-nyereseget-hozott-az-Nvidianak-az-MI-forradalom","timestamp":"2025. február. 27. 11:17","title":"Soha nem látott nyereséget hozott az Nvidiának az MI-forradalom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afb5350b-460d-4395-8647-1186a6d086f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A milliárdos laptulajdonos szerint elég, hogy az interneten meg lehet találni minden nézőpontot.","shortLead":"A milliárdos laptulajdonos szerint elég, hogy az interneten meg lehet találni minden nézőpontot.","id":"20250226_jeff-bezos-washington-post-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afb5350b-460d-4395-8647-1186a6d086f3.jpg","index":0,"item":"511040a1-f41f-4723-8790-4b8648813f68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_jeff-bezos-washington-post-velemeny","timestamp":"2025. február. 26. 18:18","title":"Felmondott a Washington Post rovatvezetője, miután Jeff Bezos korlátozta, hogy milyen vélemények jelenhetnek meg a lapban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37aa50b7-4516-4abb-ad97-45f39a7295f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az utastérben egy közel két méter hosszú franciaágynak van hely. ","shortLead":"Az utastérben egy közel két méter hosszú franciaágynak van hely. ","id":"20250227_Bemutatkozott-Bigster-kempingverzioja-a-Dacia-satrat-is-kinal-hozza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37aa50b7-4516-4abb-ad97-45f39a7295f6.jpg","index":0,"item":"7e1bdccb-daa2-48b2-86a5-defee20bc3ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_Bemutatkozott-Bigster-kempingverzioja-a-Dacia-satrat-is-kinal-hozza","timestamp":"2025. február. 27. 08:10","title":"Bemutatkozott a Dacia Bigster kempingverziója, még sátor is van hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de655a22-5959-4096-948e-96267a33dda3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyalogosok voltak a szabálytalanok, de kisebb sérülésekkel megúszták a balesetet.","shortLead":"A gyalogosok voltak a szabálytalanok, de kisebb sérülésekkel megúszták a balesetet.","id":"20250226_kozlekedesi-baleset-belvaros-rakpart-rendorkapitany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de655a22-5959-4096-948e-96267a33dda3.jpg","index":0,"item":"7cb911c6-d697-414c-aa19-814dd4506531","keywords":null,"link":"/cegauto/20250226_kozlekedesi-baleset-belvaros-rakpart-rendorkapitany","timestamp":"2025. február. 26. 10:16","title":"Szolgálati autójával ütött el két nőt az V. kerületi rendőrkapitány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734c8303-898e-4fb7-ba32-65948ea0eece","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szélsőjobboldali elnökjelölt hivatalba lépésének első napján betiltaná az állítólagos Soros-hálózatot.","shortLead":"A szélsőjobboldali elnökjelölt hivatalba lépésének első napján betiltaná az állítólagos Soros-hálózatot.","id":"20250227_georgescu-soros-lista-romaniai-magyarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c8303-898e-4fb7-ba32-65948ea0eece.jpg","index":0,"item":"581d719d-ef51-4c3f-9d48-535c5ba9adc2","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_georgescu-soros-lista-romaniai-magyarok","timestamp":"2025. február. 27. 20:26","title":"Romániai magyar értelmiségiek is szerepelnek Georgescu támogatóinak Soros-listáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4d842d2-23b9-46f1-8f51-01a8670b0a20","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Önnel is előfordult már, hogy olyasmire mondott igent, amire igazából nem is szeretett volna, de ott és akkor nem találta a megfelelő szavakat vagy indokot? És önt is kínozta utána az önvád, hogy miért nem tudott nemet mondani, és a szorongás, hogy hogyan tud majd eleget tenni a kérésnek? Nemet mondani nem egyszerű, viszont megtanulható, és gyakorlásával nagyon sokat tehetünk önmagunkért.","shortLead":"Önnel is előfordult már, hogy olyasmire mondott igent, amire igazából nem is szeretett volna, de ott és akkor nem...","id":"20250129_Nehez-nemet-mondani-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4d842d2-23b9-46f1-8f51-01a8670b0a20.jpg","index":0,"item":"b7cc7d72-3c1b-4c75-a171-f9137b70b438","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Nehez-nemet-mondani-remotiv","timestamp":"2025. február. 26. 07:30","title":"Nehéz nemet mondani? Mutatjuk, hogyan csinálja jól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7910f92a-6d65-47a8-9649-bbe999dad174","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A lengyel űrügynökség szerint a Falcon 9-es további darabjai egy körülbelül száz kilométeres széles sávban bukkanhatnak még fel.","shortLead":"A lengyel űrügynökség szerint a Falcon 9-es további darabjai egy körülbelül száz kilométeres széles sávban bukkanhatnak...","id":"20250227_spacex-falcon9-raketa-meghibasodas-lengyelorszag-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7910f92a-6d65-47a8-9649-bbe999dad174.jpg","index":0,"item":"8a40de5e-fe6b-43dd-b09b-dd033dc2cfb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_spacex-falcon9-raketa-meghibasodas-lengyelorszag-becsapodas","timestamp":"2025. február. 27. 06:46","title":"A SpaceX rakétájának négy darabját találták meg eddig Lengyelországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e9625be-8c91-46e6-be63-369154891abb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis konszern sportos olasz márkája nehéz időket él át mostanság.","shortLead":"A Stellantis konszern sportos olasz márkája nehéz időket él át mostanság.","id":"20250227_beszakadtak-a-maserati-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e9625be-8c91-46e6-be63-369154891abb.jpg","index":0,"item":"c1fedfd5-957b-425f-8b3e-402d8a498077","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_beszakadtak-a-maserati-eladasok","timestamp":"2025. február. 27. 07:59","title":"Beszakadtak a Maserati-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elektromos autók számának növekedése nem a probléma, hanem a megoldás része lehet Magyarországon is – mondta Hollandia egyik e-mobilitási guruja Budapesten.
Hollandia az egyik legfejlettebb piacot jelenti az elektromos autózásban a világon, ahol az újonnan eladott kocsik 30 százaléka villanyautó, néhány év múlva pedig 50 százalékos lesz ez az arány. Magyarországon ennél jóval kisebb az arány: az újautó-eladások 4–4 százaléka volt elektromos, illetve tölthető hibrid.
Baerte de Brey, holland e-mobilitási guru az Európai Elektromobilitási Szövetség (AVERE) alelnöke Budapesten járt, itt készített vele egy interjút a Villanyautósok oldala, többek közt arról, hogy a nagyságát és népsűrűségét tekintve hasonló országok közül Hollandia hogyan került ilyen gyorsan vezető szerepbe.
Megkérdezték, hogyan lehet életképes a villanyautózás, ha a többség Hollandiában és Magyarországon sem tudja otthon tölteni a villanyautóját, nyilvános töltőt kell használniuk. Erre azt mondta, a töltők száma ugyan folyamatosan gyarapszik, de legalább ilyen fontos, hogy Hollandiában kormányzati beavatkozással sikerült elérni, hogy a szolgáltatók megegyezzenek arról, hogy az oszlopaikat egyszerűen – egy közös eszközzel, RFID kártyával – el tudja indítani bárki. „Az érintetteknek el kellett fogadni, hogy az ügyfeleik időnként a másik szolgáltató töltőjét is használják, de a problémát együtt oldják meg” – mondja.
Fontos pont az is, amennyiben a politikusok 2030-re ki akarják vezetni a belső égésű motorral szerelt járműveket az újautó-piacról, minden negyedik-ötödik elektromos autóra jutnia kell töltőnek, amivel a villamosenergia-hálózatnak is tartania kell a lépést. 2035-től Magyarországon sem lehet majd új, belső égésű motoros autókat forgalomba hozni – mondja – így azt is meg kell oldani, hogy 2028-ra Budapesten 6000 töltő legyen az utcákon.
Az „útlevél" célja, hogy valósabb képet lehessen kapni egy-egy termék tényleges környezeti hatásairól.
Annak érdekében, hogy a hálózat bírja a terhelést, az ilyen méretű elektromos autóparkok kiszolgáláshoz olyan gyakorlati megoldások kellenek, mint az úgynevezett „okos töltés”, aminek lehetővé tétele már kötelező Hollandiában.
Az autós egy alkalmazásban megadja, mikorra akarja az elektromos autóját teljesen feltölteni, az algoritmus pedig kiszámolja ennek a legolcsóbb módját. Például azzal kalkulál, hogy éjjel 2 órakor rendszerint bezuhan az áramár Hollandiában, mert ilyenkor jellemzően szeles az idő az Északi-tengeren, és csúcsra járnak a szélerőművek.
Magyarországon ez a biztos pont lehetne például a déli időszak. A napos időben, az áramtermelési csúcsidőszakban töltőn lévő autók segíthetnek tehermentesíteni a villamosenergia-hálózatot. Mint említette, találkozott nálunk az MVM szakértőivel is, akik elmondták, hogy Magyarországon is vannak már ilyen áramtermelési csúcsok. Ezek kiaknázására az elektromos autók számának növekedése nem a probléma, hanem a megoldás lehetne.
A szakember szerint a 2035-ös kötelező uniós dátumnál hamarabb fog megtörténni a technológiai átállás, többek között azért, mert a nagyobb járműflottákkal rendelkező cégek akár az energiaszolgáltatásban is részt vehetnek. „Beszéltem nemrég egy nagy autókölcsönző cég vezetőjével, akinek Európában kétmillió autója van. Ez a cég évente is tetemes mennyiségű új autót vásárol, és az a felismerés is pénzt hoz majd neki, hogy az autók két bérlés között parkolva energiaszolgáltatást is végezhetnek." A sok apróból pedig egy nap alatt összejöhet 200 ezer euró is.