szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy tűnik, egyelőre nem lesz semmi a troliként üzemelő kamionokból.

Éveken át teszteltek Németországban a dízel-elektromos mozdonyokhoz hasonló elvi megoldást a kamionok esetében is. Az elképzelés szerint a vontatójárműveket a leghosszabb utakon felsővezetéken keresztül villamos energiával látják el, míg a rövidebb útvonalakon visszaváltanak dízelüzemre.

Németországban három tesztútvonal épült a rendszer kipróbálására, de már a kezdetektől fogva támadták a modellt, mondván, egy ilyen áramszedős jármű ára, amelyben szükségszerűen továbbra is van dízelmotor is, nagyjából 1,5 millió euróba kerülne darabonként.

A Tagesschau szerint a tapasztalatok is azt mutatják, hogy egyelőre túlzottan sok a hátráltató tényező, és kétséges a megtérülés. Köztük olyan alapvető gondok is akadtak, hogy oszlopok szigetelését ki kellett cserélni, a teherautók forgalmi adatait sem tudták megbízhatóan rögzíteni, sőt, miután egy kotrógép megrongálta a rendszert az év elején, lényegében nem is volt áram a felsővezetékben az egyik tesztszakaszon.

Még ha a rendszer műszakilag rendben is lenne, azt is vitatják van-e tényleges környezeti előnye, mert csak akkor jelentkezett mindent egybevetve 22 százalékkal alacsonyabb üvegházhatású-gázkibocsátás, ha zöldáramot használtak.

Ahhoz, hogy az egész rendszernek értelme legyen, mintegy 4000 kilométernyi autópályát kellene felsővezetékkel ellátni, miközben a három rövid tesztútvonal is 191 millió euróba került eddig. A teljes rendszer fenntartási költsége pedig éves szinten akár 300 millió euróba is kerülne.

Baden-Württemberg részéről úgy döntöttek, le is szerelik a felsővezetékeket. A projekt teljes költségéből csaknem kétezer modern dízelkamiont lehetett volna vásárolni, amelyek megfelelnek a legújabb károsanyag-kibocsátási előírásoknak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!