szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legkelendőbb új autó a Lada Granta volt, második helyre pedig már a kínai Haval Jolion futott be.

Oroszországban az új, legfeljebb három éves járművek – személygépkocsik, kishaszonjárművek, teherautók és buszok – tavalyi értékesítése 60 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – közölte az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium pénteken. A tárca által közölt adatok szerint 2023 folyamán 1 millió 319 ezer 351 új járművet értékesítettek az országban, ami 60 százalékkal múlta felül a 2022. évi 823 ezer 695-öt.

A legkelendőbb új autó a Lada Granta volt, második helyre pedig már a kínai Haval Jolion futott be.

A növekedés látványos, ám ezt jó eséllyel az Oroszországban megjelent kínai autóknak lehet köszönni és nem a nép megnövekedett autóvásárlási kedvének, hiszen az utolsó háború előtti évben 1 millió 667 ezer újnak számító autót adtak el.

A visszaesés sem feltétlenül a kereslet, hanem sokkal inkább a kínálat megcsappanása miatt következett be, hiszen az ukrajnai háború kitörését követően az országban elérhető 60 nyugati autómárkából 46 kivonult a piacról és annyira nem volt semmi a piacon, hogy az oroszok kínjukban már a használt, jobbkormányos autókat kezdték felvásárolni.

A nyugati márkákhoz hasonló döntést hoztak a dél-koreai gyártók is, amelyek mostanra nem találhatók meg a legnépszerűbb oroszországi autómárkák között, holott még 2021-ben az első helyet akkor is elhódító Lada mögött a második a Kia, a harmadik pedig a Hyundai volt.

Érdekes összevetni azt is, hogy 2021-ben a top20 legnépszerűbb autómodellbe és a top 10 legkeresettebb autómárkába sem fért bele kínai brand, míg 2023 év elején már közel száz kínai autómárka készült belépni az orosz piacra. A Haval Jolion második helye pedig azt is igazolja, hogy az értékesítésüket legalábbis visszafogó dél-koreai márkák hagyta űrbe tudtak a kínai gyártók benyomulni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!