szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az egyik oldalon az extra vámtarifákkal szorongatott kínai szereplők, a másikon a saját problémáival küzdő európai gyártók.

A 2024-es Párizsi Autószalon jelenti most a legújabb színpadot a kínai és európai autógyártók rivalizálása számára, kiváltképp az elektromos járművek piacán.

A kínai gyártók, mint a BYD, a Leapmotor és a GAC, egyre nagyobb teret próbálnak nyerni Európában, míg az európai márkák, köztük a Volkswagen és a Stellantis, mindent megtesznek, hogy megtartsák saját piacukat, és megküzdjenek a kínai konkurenciával.

Az autószalonon bemutatott modellek közül kiemelkedik a BYD által bemutatott Sea Lion 07 SUV, amely a Tesla Model Y ellenfele és a legfontosabb SUV-kategória meghatározó modellje lehet. Ugyancsak figyelemre méltó a szintén BYD-érdekeltség Yangwang U8, amely 30 percig képes „úszni”, a négy külön motorjának köszönhetően pedig oldalazva parkol, és ha kell, egy helyben megfordul.

A Range Rovernek és a Mercedes G-osztálynak is ellenfelet állít a kínai BYD

A teljes pályás kínai letámadás az európai luxusautó-piacot is célba vette.

Az EU vámjai azonban komoly kihívást jelenthetnek a kínai autógyártók számára, hiszen ezek akár 45 százalékos költségnövekedést is eredményezhetnek a járműveikre nézve. Bár a kínai cégek jelenleg nem tervezik az árak emelését, a vámok hosszú távon hatással lehetnek az árazásra és az európai fogyasztókra is. Stella Li, a kínai BYD EV-óriás ügyvezető alelnöke meg is jegyezte: a számlát a végén a vásárlók fizetik.

Az európai autógyártók számára sem könnyű a helyzet, mivel szembesülniük kell a kínai konkurensek alacsonyabb költségeivel és gyorsabb fejlesztési ciklusaival, ami jelentős nyomást gyakorol rájuk. Az olyan gyártók, mint a Volkswagen, a BMW és a Stellantis, mind profitfigyelmeztetést adtak ki az elmúlt hetekben olyan kihívásokra hivatkozva, mint az elektromos járművek (EV) iránti megingott kereslet és az intenzív külföldi verseny.

Visszatér a Renault 4-es, de már elektromosként
Magali Cohen / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

 A legnagyobb idei európai autóipari kiállításon, azért az európai gyártók is bemutatták új modelljeiket. A Volkswagen például premierjét tartotta a Tayron SUV-nek, amely hétüléses konfigurációval érkezik, és plug-in hibrid változatban is elérhető lesz. A Stellantis is nagy figyelmet szentelt az eseménynek, és bemutatta az új Citroën C4 és C4X modelleket, amelyek elérhetőek lesznek hibrid, elektromos és belső égésű motoros változatokban is.

Leapmotor bemutatkozása
Serge Tenani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Mindeközben a kínai Leapmotor jelentős bejelentést tett az autószalonon, hiszen 2025-re 500 értékesítési pontot szeretne nyitni Európában, hogy erősítse piaci jelenlétét. A Leapmotor vezérigazgatója, Tianshu Xin úgy véli, hogy két-három éven belül elérik az árparitást az elektromos és hagyományos autók között Európában, ami lehetővé teszi az elektromos járművek szélesebb körű elterjedését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!