Nem drága, vagány és élvezi a terepet: teszten a vadonatúj Dacia Duster
Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású csúcsmodelljét. Vázoljuk, hogy mit tud az elődjénél kívül-belül sokkal menőbb román SUV.
A Dacia 2010-ben rendesen berúgta a szabadidő-autók piacának ajtaját azzal, hogy előrukkolt az első Dusterrel, mely puccparádé helyett elsősorban remek használhatósággal és elérhető árral vette le a lábáról a vásárlókat.
A sikertörténet 7 évvel később tovább folytatódott a típus második generációjával, és most, hogy ismét eltelt 7 esztendő, itt van, megérkezett az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új harmadik nekifutás.
Az eddig már több, mint 2,4 milliós mennyiségben értékesített román SUV legújabb változatából egy gazdagon felszerelt Extreme kivitelű, összkerék-hajtású lágyhibrid érkezett hozzánk tesztre. Jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal!
Menő dizájn
A Duster eddig is egész pofás külsővel rendelkezett, a legújabb verzió designja pedig egyenesen szupermenő lett. Nincs itt semmi szekunder szégyenérzet, sehol egyetlen gagyi részletmegoldás, az új Duster abszolút szemrevaló.
A fekvő Y-betétes fényszórók remekül harmonizálnak az új márkaemblémát felvonultató minimalista hűtőráccsal és a maszkulin első lökhárítóval. Karakteresek a négyszögletesre vett kerékjárati ívek, sportos hangvételű a rejtett hátsó kilincs és a hátul dinamikusan felkanyarított övvonal, illetve az egyedi felső légterelő, valamint a hátsó lámpatestek is remekül mutatnak.
A fényezetlen fekete műanyag elemekben adott esetben apró szemcsék fedezhetők fel, amit Starkle néven emleget a gyártó, és a 20 százalékban újrahasznosított műanyagokra utal látványos formában.
Extreme tesztautónkon 17 colos felnik figyelnek, a Journey kivitelt 18 colos példányokkal szerelik, melyek remekül mutatnak, de az általunk eddig még csak fotón látott fapados alapmodell 16 colos fekete acélfelnije is hordoz magában valami egyedi terepjárós, haszonjárműves bájt.
Milyen belül?
Nemcsak a külsőt, hanem a belsőt tervező designereknek is kijár a dicséret, az új Duster egész látványos utasteret vonultat fel. Más kérdés, hogy a korábbi hagyományoknak megfelelően ezúttal is mindenhol kopogósan kemény műanyagokkal találkozhatunk.
A műszerfal keménysége nem is annyira zavaró, az ajtókon lévő könyöklőké viszont annál inkább, szinte hozzájuk sem kell érni ahhoz, hogy máris picit bántsa a fedetlen alkarunkat. Negatívum továbbá, hogy bár az Extreme kivitel ülései remekül mutatnak, melegben izzasztóak tudnak lenni, és mivel a tesztautóból kimaradt a 150 ezer forintos Cold csomag, télen ugyanúgy hidegek, mint a jelen esetben ugyancsak fűtés nélküli kormány.
A hagyományos nyomógombokat felvonultató kormány lehetne kicsit kisebb, a mögötte lévő 7 colos digitális műszeregység azonban éppúgy remek minőségű, mint a műszerfal közepén trónoló és 10 fokban a sofőr felé fordított 10,1 colos társa.
Az Android 12 operációs rendszert futtató szoftver sokkal puritánabb, mint a Renault-k felhasználói felülete, cserébe viszont kiválóan áttekinthető és alapvetően egész gyors. A kamerák sajnos elég gyatra minőségűek, bár ezen nem igazán lepődtünk meg, hiszen az ennél jelentősen drágább Renault-kban is hasonló képminőséget kapunk.
YouClip és a többi extra
Míg a legújabb Skodákba nemrég érkeztek meg a köralakú remek középső kezelőszervek, addig a Dacia sajnos épp most számolt le velük. A hőfokot egy a kijelző alatti billenőkapcsolóval, a hangerőt pedig a képernyő feletti nyomógombokkal, illetve a kormány mögött jobb oldalt lévő nyúlványról lehet szabályozni.
A manuális klímás alapmodellben nem meglepő módon analóg műszerek találhatók és középen nincs semmilyen kijelző.
Ez esetben négyhangszórós a rádió, ezenkívül pedig az alapáras tempomat, a sávtartó és a tolatóradar mellett sem mehetünk el szó nélkül. A jobban felszerelt példányok automata klímát, hathangszórós hi-fit, vezeték nélküli mobiltöltőt, Android Auto és Apple CarPlay támogatást, valamint ködfényszórót is tartalmaznak.
A 23 ezer forintos 3-in-1 YouClip rendszer az utastérben és a csomagtérben több apró kis rögzítőpontot vonultat fel, melyekre különböző ötletes kiegészítők, így például italtartók vagy LED-es lámpák applikálhatók fel egyetlen laza mozdulattal.
A méretek alapvetően nem változtak az elődmodellhez képest, belül mégis jobban el lehet férni, helyhiányra sem elöl, sem hátul nem lehet panasz. Az alapmodell esetében a csomagtér mérete 430-ról 517 literre nőtt, a hátsó üléstámlák lehajtását követően pedig közel 1,7 köbméteres raktér áll rendelkezésre.
Az összkerekes verzió puttonya kicsit kisebb, 450-1635 literes, de alatta 70 ezer forint ellenében teljes értékű pótkerék található. Az új Dusterhez olyan kiegészítő szett is vásárolható, melynek révén az utastér pillanatok alatt kétszemélyes fekvőhellyé alakítható át. Horgászoknak szinte kötelező!
Aki ennél nagyobb Daciára vágyik, annak ott a kereskedésekbe hamarosan begördülő Bigster, ami 2,7 centiméterrel nagyobb tengelytávval és 23 centiméterrel terebélyesebb hosszal rendelkezik. A hátsó lábhelyre és a 667 literes csomagtérre abszolút nem lehet panasz, azt viszont sokan bánják, hogy a Duster combosabb motorokkal szerelt nagytesója a korábbi pletykákkal ellentétben végül nem lett 7 üléses.
Leginkább 3 hengerrel, dízel nélkül
Kezdjük a rossz hírrel: a sokkal drágább autókéhoz hasonlóan teleszkópos mozgatású gépháztető alatt immár semmilyen esetben sincs dízelmotor. Történik mindez annak ellenére, hogy az 1,5 literes 4 hengeres turbódízel motor eddig 46 százalékos típuson belüli piacrészt tudhatott magáénak.
Sokak bánatára az akár 150 lóerős 1,33 literes 4 hengeres turbós benzines egység sincs többé, ami helyett azt az új lágyhibrid 1,2 literes 3 hengeres turbós erőforrást kapjuk, ami jelen tesztalanyunkban is rejtőzik.
A 0,8 kWh-s telepet felvonultató 48 V-os technikával kiegészített hajtáslánc 130 lóereje és 230 Nm-es nyomatéka egész lendületes haladást tesz lehetővé, bár a 9,9-11 másodperces 0-100-as sprint és a 180 km/h-s végsebesség sem teszi éppen versenyautóvá a Dustert.
Az enyhén wartburgos hangzást egész gyorsan meg lehet szokni, mint ahogy a hatfokozatú kézi váltóval is együtt lehet élni a hétköznapokban. Utóbbi kicsit karcosan kapcsolható, és bár terepen jól jöhet a 4×-es változatban rövidebbre vett áttételezés, normál körülmények mellett jobban örülnénk kicsit hosszabb áttételezésnek.
A gyártó 6 literes átlagfogyasztást ígér, amit nem sikerült hoznunk a gyakorlatban: a teszt végén 7,1 litert mutatott a fedélzeti computer. Az ennél szerényebb fogyasztásra vágyóknak ott az egyetlen 4 hengeres Duster, az 1,6 literes szívó motorral és egyedüliként automata váltóval szerelt normál hibrid verzió.
A 94 benzines és 49 elektromos lóerőből végül 140 lóerős összteljesítmény tevődik össze, ami 10,1 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 160 km/h végsebességet tesz lehetővé. Az 1,2 kWh kapacitású akkumulátorra épülő, adott esetben furcsa módon felbőgő rendszer 5 literes átlagfogyasztással kecsegtet, amiből nagyjából 6 liter lesz a gyakorlatban.
Végül, de messze nem utolsó sorban a legolcsóbb Dusterben lévő 1 literes 3 hengeres turbómotorról is említést kell tennünk, mely mindenféle elektrifikációt nélkülöző verzió 100 lóerős, illetve 170 Nm-es produkciót ad elő.
Ennek a 13,2 másodperces 0–100-as szintidejű, illetve 168 km/h végsebességű alapmodellnek az érdekessége, hogy 50 liter benzint és 50 liter LPG-t képes magával vinni, és a hatótávja akár az 1300 kilométert is elérheti.
Vezetési élmény
A kormányzás egész közvetlen a maga 2,8-os kormányfordulatával, és bár elég szintetikus a kormányérzet, a 10,86 méteres fordulókörre nem lehet panasz. Tapasztalataink szerint egyértelműen halkabb lett az utastér, a kerékzaj átlag alatti és a szélzaj is csak autópálya tempónál kezd zavaróvá válni.
A fékerő rendben van, de megjegyzendő, hogy hátul alaphelyzetben dobfékek szomorkodnak, és csak az elektromos rögzítőfékes komolyabb példányokon található hátsó tárcsafék. Persze nem is kell túl komoly fék, hiszen ezúttal nem egy 2,5 tonnás elektromos rombolót kell megállítani, hanem egy olyan kompakt crossovert, melynek alaptömege alig 1 276 kilogramm.
A 24-36 fokos első-hátsó terepszögek korrektek, és ha a kizárólag a 130 lovas lágyhibrid „szívvel” kombinálható összkerékhajtásra voksolunk, akkor 31–36 fokos értékeket kapunk. A 4WD kivitel középkonzolján egyedi menetmód váltóra lehetünk figyelmesek, mely köralakú tekerőgombbal a következő módok között váltogathatunk: eco, auto, hó, homok-sár és terep. Utóbbi esetben fixen 50:50-es összkerék-hajtást kapunk.
Egyes fokozatban akár gázadás nélkül is kúszhatunk szépen lassan előre, emelkedőn magától megemelkedik a fordulatszám, hogy ne fulladjon le a motor, lefelé pedig a fix sebességű lejtmenetvezérlő jelent hathatós segítséget.
Az összkerekes Duster hasmagassága 21,7 centiméter, szemben az alapmodell 20,9 centiméteres értékével, és hátul nem csatolt lengőkarokra, hanem szofisztikáltabb többlengőkaros futóműre lehetünk figyelmesek.
A karosszéria dőlésszögeiről spéci információs panel tájékoztat, és bizton állíthatjuk, hogy az új Duster sokkal többre képes a gyakorlatban, mint amit egy átlagos sofőr valaha is ki merne próbálni vele. A teszt során elakadási helyzetnek még a közelébe sem kerültünk, a négyévszakos gumik még havas körülmények mellett is kiválóan muzsikáltak.
Konklúzió, árak
A kisebb-nagyobb frissítésekkel már 10 éve piacon lévő aktuális Suzuki Vitarának és a hozzá hasonlóan Esztergomban készülő kicsit nagyobb S-Crossnak alaposan feladja a leckét a vagányabb külsejű, modernebb technikájú új Dacia Duster, melynek ráadásul az ára sem vészes.
Bár a piaci startkor nemrég még 7,2 millió forintos összeg büszkélkedett a 100 lovas alapmodell árcéduláján, azóta 300 ezer forintot drágult a román gép, de még így sem nevezhető túlárazottnak. A 130 lóerős lágyhibrid kivitel eggyel magasabb felszereltséggel 8,75 millió forinton nyit, az összkerék-hajtás felára 1,2 millió forint.
A 140 lovas és automata váltós normál hibrid a legdrágább Duster, mely összkerék-hajtás nélkül is minimum 10,1 millió forintba kerül. Viszonyításképp, a Vitara és az S-Cross hasonló, de gyengébb hibrid technikával 10,25-10,85 millió forinton nyit.
A fullos felszereltségű Dusterek persze már nem igazán olcsók, az áruk alulról súrolja a 12 millió forintot. A garancia minden esetben 5 év, illetve 100 ezer kilométer.