Először került a mérföldkőnek számító 100 dollár/kilowattóra alá az autóakkumulátorok ára
Kínában már közel az árparitás a hagyományos autókkal.
HVG
A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) friss elemzése szerint az akkumulátorok globális átlagára a vártnál is nagyobb mértékben csökkent 2024-ben, elérve a 115 dolláros szintet kilowattóránként – írja a Villanyautósok oldal. Ez a 2023-as adatokhoz képest 20 százalékos áresést jelent, amit több tényező együttese okozott: a túlkapacitás, a méretgazdaságossági előnyök, az alapanyagárak csökkenése, valamint az olcsóbb lítium-vasfoszfát (LFP) technológia térnyerése. Az elektromos járművek piacának lassulása szintén jelentős hatással volt, különösen a korábbi, optimistább várakozások fényében.
A kínai piac továbbra is vezető szerepet játszik az árversenyben, ahol az akkumulátorok átlagosan 94 dollár/kWh áron érhetők el, szemben az amerikai (123 dollár/kWh) és az európai (139 dollár/kWh) értékekkel.
Az elektromos járművek számára gyártott akkumulátorok ára először csökkent 100 dollár/kWh alá, elérve a 97 dolláros szintet, ami egyes régiókban megteremtette az árparitást a hagyományos belső égésű motoros autókkal.
Olaf Scholz német kancellár a Ford kölni gyárában beszélt erről, ahol két új elektromos modellt gyártanak, de egyelőre visszafogott termeléssel.
Ugyanakkor az európai és amerikai piacokon még mindig magasabb árak tapasztalhatók a kisebb volumenű gyártás és a magasabb költségek miatt. A BNEF szerint a jövő években az olcsóbb akkumulátorok elterjedése fokozatosan csökkenti majd az árkülönbségeket globálisan.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.