Visszatérhetnének a V10-es motorok a Forma–1-be – egy feltétellel

A hangélmény biztosan jobb lenne, de a világ közben másfelé halad.

  • HVG HVG
Visszatérhetnének a V10-es motorok a Forma–1-be – egy feltétellel

A Forma–1 újabb technológiai fordulópont előtt állhat, miután az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem felvetette a V10-es motorok visszatérésének lehetőségét 2028-tól. Az Auto Motor und Sport szerint egy külön munkacsoport vizsgálja a lehetőséget, amelynek egyik forgatókönyve szerint a 2026-ra tervezett új szabályokat teljesen eltörölnék, így 2028-tól a sport visszatérhetne a könnyebb és egyszerűbb szívómotorokhoz. A szintetikus üzemanyag használata mellett a V10-esek olcsóbb alternatívát jelenthetnének a hibrid rendszerekhez képest, és megoldást nyújthatnának a modern Forma–1-es autók súlyproblémáira is.

Bár a V10-esek visszahozása egyes csapatok és gyártók számára vonzó lehetőség, komoly ellenállás is van a javaslattal szemben. A nagy autógyártók, például az Audi és a Honda, amelyek hatalmas összegeket fektettek az új hibrid motorok fejlesztésébe, határozottan ellenzik a változást. Emellett az F1 Bizottság döntése kulcsfontosságú lesz, mivel a sportág minden résztvevőjének beleegyezése szükséges a szabályok megváltoztatásához. Az új hibrid motorok bevezetése technikai kihívások elé állította a gyártókat, de egy teljes visszalépés a belső égésű motorokhoz sokak szerint nem felelne meg az autóipari trendeknek.

Az év sztorijával, visszavágóval és egy igazi csúcsigazolással indul a Forma-1

Évek óta az egyik legkiszámíthatatlanabb, legszorosabb Forma-1-es világbajnoki versenynek ígérkezik az idei, pedig már a tavalyira sem lehetett panaszunk. A tesztek alapján nemcsak a mezőny élén lesz nagy tülekedés, hanem a középcsapatok között is. A várható izgalmakhoz pedig csak hozzátesz, hogy egyfajta őrségváltásnak is tanúi lehetünk: idén hat újonc debütál, és a mezőny csaknem fele, kilenc pilóta 25 év alatti.

A kérdés így továbbra is nyitott: a sportág történetének egyik legnagyobb szabálymódosítása előtt áll, amely két lehetséges úton haladhat. Az egyik a hibrid korszak folytatása, a másik pedig a visszatérés a klasszikus motorformátumhoz egy fenntarthatóbb, szintetikus üzemanyaggal működő verzióban.

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.