Elkaszált luxusálom: meglestük a Bugatti elképesztő 4 személyes hiperautóját – fotógaléria

A látványos külsejű és luxustól tocsogó belsejű Bugatti 16C Galibierre a gyártó müncheni kereskedésében bukkantunk rá.

Elkaszált luxusálom: meglestük a Bugatti elképesztő 4 személyes hiperautóját – fotógaléria

A Bugatti a közelmúltban csak és kizárólag kétajtós, kétszemélyes modelleket dobott piacra, ilyen volt az EB110, a Veyron, a Chiron és a legújabb hiperautó, a most először hibrid szívó V16-os hajtásláncú és nem kevesebb, mint 1800 lóerős teljesítményű Tourbillon.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Bugatti döntéshozóit időről időre ne foglalkoztatta volna egy nagyobb méretű négyszemélyes, ötajtós modell.

Így született meg 1993-ban a Giorgetto Giugiaro és az Italdesign nevével fémjelzett, illetve a legendás Type 57 Galibiernek emléket állító EB 112:

Bugatti EB 112
Bugatti

A 450 lóerős 6 literes V12-vel szerelt EB 112 azonban ugyanúgy megmaradt koncepció fázisban, mint a szintén Giugiaro dizájnú EB 218.

Ez az 1999-ben debütált luxusautó egy 563 lovas impozáns 6,4 literes W18-as motort vonultatott fel:

Bugatti EB 218
Bugatti

10 évvel később aztán érkezett egy újabb ötajtós fastback prototípus, a Bugatti 16C Galibier, mely minden korábbinál közelebb került a sorozatgyártáshoz, végül azonban ezt a projektet is elkaszálták.

A sokak által rég elfeledett koncepcióautóval nemrégiben a vállalat müncheni kereskedésében futottunk össze.

Bugatti 16C Galibier
László Ferenc

A márka fennállásának 100. évfordulóján 2009-ben debütált modell nevében a 16C a 16 hengeres erőforrásra, a Galibier pedig a francia Alpokban 2645 méter magasban található Col du Galibier hágóra utal.

Az 5,37 méter hosszú, alacsony építésű és tekintélyes tengelytávolságú luxusautó 22 colos látványos felnikre szerelt 285 milliméter széles egyedi Dunlop Galibier gumikon gördül, a lassításról pedig nagyteljesítményű karbonkerámia fékrendszer gondoskodik.

Bugatti 16C Galibier
László Ferenc

A karakteres hűtőmaszk és a látványos fényszórók mellett említést érdemel többek közt a fémpálcás szélvédő, a két részre osztott hátsó ablak, illetve a nem kevesebb, mint nyolc kipufogóvég.

A kétfelé osztott, középső zsanérozású gépháztető alatt egy 8 literes biturbó W16-os benzinmotor található, mely egy nyolcfokozatú automata váltón keresztül hajtja meg a négy kereket.

Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc

A 900-1000 lóerős teljesítmény mellé 1200 Nm körüli nyomaték társul, ami 3 másodperc alatti 0-100-as gyorsulással, illetve 380 km/h-t meghaladó végsebességgel kecsegtet.

A 2,1 tonnás monstrum komfortos utazást biztosító adaptív felfüggesztéssel és finom tömésű bőrülésekkel kényezteti a benne helyet foglalókat, a stílusos műszerfalon pedig szupermodern digitális egységek és patinás analóg elemek is felfedezhetők.

Utóbbira jó példa a méregdrága időmérő szerkezet, melyet a svájci Parmigiani Fleurier szállított.

Bugatti 16C Galibier
Bugatti

A Porsche Panamera, Maserati Quattroporte és Aston Martin Rapide ligájában focizó négyszemélyes Bugattit az eredeti tervek szerint 2013-ban küldték volna sorozatgyártásba, és 3000 példányt készítettek volna belőle, vagyis jelentősen többet, mint a 450-es mennyiségben értékesített kétszemélyes Veyronból.

A mintegy 1 millió fontos (mai értéken 470 millió forint) áron árulni kívánt 16C Galibier végül sosem hagyta el a koncepcióautó fázist, a projektet 2012 májusában elkaszálták, és helyette inkább a Veyron utódjára, a 2016-ban debütált Chironra fókuszált a márka.

Bugatti 16C Galibier
Bugatti
Bugatti 16C Galibier
Bugatti

A 16C Galibier azért nem került gyártásba, mert a vásárlójelöltek visszajelzései alapján olyan ormótlan irányba módosították a prototípus dizájnját és méreteit, hogy arra a cég vezetése nem kívánta az áldását adni.

Beszámolók szerint a végül elkaszált modell 1,5 méterrel hosszabb és 15 centiméterrel magasabb volt a koncepcióautónál, és nem egyszerűen csak méltatlanul nézett ki, hanem alkalmatlanná vált az eredetileg kitűzött menetteljesítmény célok elérésére.

A 16C Galibierből mindössze két példány készült, az általunk Münchenben körbefotózott feketén kívül még egy részben sötétkék, részben polírozott alumínium darab létezik. Ezek értéke lényegében felbecsülhetetlen.

Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc
Bugatti 16C Galibier
László Ferenc