Megroppant az európai autópiac, még az elektromos eladások sem mentették meg

Tovább mélyülő nehézségekkel néznek szembe a nagy európai gyártók.

Megroppant az európai autópiac, még az elektromos eladások sem mentették meg

Júniusban csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az egy évvel korábbihoz képest az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA csütörtökön publikált jelentése alapján.

Az Európai Unióban az új személygépkocsik forgalomba helyezése júniusban 7,3 százalékkal csökkent éves összevetésben, 1,01 millió darabra, ezzel megfordítva a májusban tapasztalt 1,6 százalékos növekedést.

A júniusi volt az első visszaesés április óta, és az Unió négy legnagyobb piacán egyaránt csökkentek az értékesítések: Belgiumban 16,4 százalékkal, Németországban 13,8 százalékkal, Spanyolországban 45,2 százalékkal, Olaszországban 34,4 százalékkal.

Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) szegmensében a nyilvántartásba vételek 7,8 százalékkal nőttek, amit főként a Spanyolországban tapasztalt 103,2 százalékos, robbanásszerű növekedés hajtott. Szignifikáns növekedést regisztráltak még Németországban (8,6 százalék) és Hollandiában (6,4 százalék) is. Ezzel szemben csökkenés volt megfigyelhető Belgiumban (6,9 százalékos visszaesés) és Olaszországban (40,4 százalékos visszaesés).

Az egész 2025-ös első félévre nézve az EU-ban az összesített gépkocsi-nyilvántartásba vételek 1,9 százalékkal csökkentek éves bázison. Az új akkumulátoros elektromos autók értékesítése 12,5 százalékkal emelkedett, elérve a 869 271 darabot, és 15,6 százalékot szerzett meg az EU teljes piacából.

Az EU négy legnagyobb BEV-piaca közül három – Németország 35,1 százalékos részesedéssel, Belgium 19,5 százalékos piaci részesedéssel és Hollandia 6,1 százalékos részesedéssel – az összes BEV nyilvántartásba vétel 60 százalékát adta. Franciaország ezzel ellentétben 6,4 százalékos csökkenést mutatott.

Az európai autógyártók mindeközben többmilliárdos veszteséget könyveltek el, és profitfigyelmeztetéseket adtak ki, mivel nehezen birkóznak meg a kínai versennyel, a 25 százalékos amerikai importvámokkal és az elektromos járművekre való átállás felgyorsítását célzó hazai szabályozásokkal.

Orbán kényszerpályán mozog, Magyar könnyen cselezheti – a nagy bejelentések vagy csak a nagyotmondások napja lesz a szombat?

Orbán kényszerpályán mozog, Magyar könnyen cselezheti – a nagy bejelentések vagy csak a nagyotmondások napja lesz a szombat?

Kényszerhelyzetben van Orbán: Tusványoson újat és nagyot kell mondania, mint például egy vaskos jóléti csomag vagy egy népszavazás, emellett csak „kötelező elem” lehet Magyar Péter, az LMBTQ-emberek és az ukránok pocskondiázása. A Tisza elnöke sem dőlhet azért hátra: fel kell vennie a kesztyűt és kormányzóképességet is kell mutatnia.