Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ac59fef-1e32-4190-b922-d205d660c829","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241129_hvg-orkeny-szinhaz-1-5-ezrelek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ac59fef-1e32-4190-b922-d205d660c829.jpg","index":0,"item":"203349b1-877e-48cd-ba17-8cce84a97211","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-orkeny-szinhaz-1-5-ezrelek","timestamp":"2024. november. 29. 06:00","title":"Az alkoholbetegek világát mutatja meg az Örkény Színház érzékeny előadása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Giorgia Meloni hídépítő Budapest és Brüsszel között, írja a FAZ. Az Economist lát esélyt arra, hogy sikerre vezessenek a leendő béketárgyalások Vlagyimir Putyinnal. Az ukránok úgy érzik, a Nyugat cserben hagyta őket, mondja a Die Weltben Francois Heisbourg francia biztonságpolitikai szakértő. Irányváltásra számít az USA Ukrajna-politikájában a FAZ külpolitikai szerkesztője. A Bundestag Külügyi Bizottságának elnöke szerint Németországnak az a kötelezettsége, hogy Netanjahu ügyében végrehajtsa a Nemzetközi Büntetőbíróság határozatát.","shortLead":"Giorgia Meloni hídépítő Budapest és Brüsszel között, írja a FAZ. Az Economist lát esélyt arra, hogy sikerre vezessenek...","id":"20241129_nemzetkozi-lapszemle-meloni-putyin-ukrajna-egyesult-allamok-trump-orban-netanjahu-ausztria-von-der-leyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"01c190d0-399a-44b1-8b03-168da74fb1d4","keywords":null,"link":"/360/20241129_nemzetkozi-lapszemle-meloni-putyin-ukrajna-egyesult-allamok-trump-orban-netanjahu-ausztria-von-der-leyen","timestamp":"2024. november. 29. 10:30","title":"Der Standard-elemző: Az osztrák közvélemény készüljön fel, a Szabadságpárt vezetője lehet a kancellár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","shortLead":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","id":"20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753.jpg","index":0,"item":"999f57d5-a7ce-443f-9a96-26c3abe31bbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","timestamp":"2024. november. 29. 20:20","title":"Közel 7000 jármű van már a brunei szultán autógyűjteményében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46948162-a6a9-4b97-9ae4-a267ccdd61f7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A jövőre több mint 3,5 milliárddal gazdálkodó színházat Cseke Péter és Szente Vajk vezeti majd. Az Operaháztól elveszik az Erkel Színházat.","shortLead":"A jövőre több mint 3,5 milliárddal gazdálkodó színházat Cseke Péter és Szente Vajk vezeti majd. Az Operaháztól elveszik...","id":"20241129_Egy-uj-szinhazat-hoz-letre-a-kormany-az-Erkel-Szinhaz-helyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46948162-a6a9-4b97-9ae4-a267ccdd61f7.jpg","index":0,"item":"ad3a262e-75a8-43a4-930a-9d6595cbad41","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_Egy-uj-szinhazat-hoz-letre-a-kormany-az-Erkel-Szinhaz-helyen","timestamp":"2024. november. 29. 08:19","title":"Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zavart volt, többmilliós a kár.","shortLead":"Zavart volt, többmilliós a kár.","id":"20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4.jpg","index":0,"item":"e1ea69cc-7db4-4037-9fc3-c696baec0507","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","timestamp":"2024. november. 29. 14:04","title":"Poroltóval vert szét egy élelmiszerüzletet egy férfi Tatabányán – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális aránytalansághoz vezet – elsősorban az ellenzéki Budapest kárára.","shortLead":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális...","id":"20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf.jpg","index":0,"item":"4058f84a-8da3-4dc2-9440-10d81c86aba6","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","timestamp":"2024. november. 29. 14:00","title":"A jelenlegi parlamenti ellenzék pozícióit gyengíti leginkább a választókerületek fideszes átrajzolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","shortLead":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","id":"20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"04f4397e-482a-4bcc-bd58-142e91432832","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","timestamp":"2024. november. 29. 09:41","title":"A forint erősödéssel üdvözölte Varga Mihályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó akár a munkaidőről, akár az otthoni munkavégzés lehetőségéről.","shortLead":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó...","id":"20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d.jpg","index":0,"item":"b4525b03-d6fe-495b-8dd6-4d7ae6e117ab","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","timestamp":"2024. november. 30. 13:30","title":"Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Todd Smith repülni akart, amióta az eszét tudja. Családja támogatásával sikerült elvégeznie a méregdrága pilótaképzést. Amikor azonban végre megkapta álmai állását, feloldhatatlan lelkiismereti válságba sodorta a klímakrízis. A Deutsche Welle riportja.
London külvárosában, szerény körülmények között nőtt fel Todd Smith. Ebben a közegben nem számított annyira magától értetődőnek, hogy az apák azt kérik fiaiktól: olyan hivatást válasszanak, amit igazán szeretnek. Toddéknál mégis így történt. Sok fiatalnak komoly kihívást jelent ez a döntés, neki nem okozott nehézséget. Ugyanis amióta először látta a Királyi Légierő műrepülő-bemutatóját, azóta tudta, hogy az ő jövője a felhők fölött van. „Teljesen lenyűgözött az a kilenc repülőgép, amelyek szárnyaikat egymáshoz igazítva alakzatban repültek. Ez volt a karrierem tulajdonképpeni kezdete” – mesélte.
A fiú ekkor ötéves volt.
Hamar bebizonyosodott, hogy a repülés neki többet jelent, mint kósza gyerekkori álom. A lehetőség egészen megbabonázta Toddot, és amikor kicsit idősebb lett, általában repülésszimulációs játékokkal játszott. Tizenegy évesen bekopogott a légikadétok legközelebbi kirendeltségének ajtaján, és azt kérte, hogy tekintsenek el a felvételi alsó korhatártól, és vegyék fel őt a századba. Meglepő módon beleegyeztek.
Évekig heti kétszer járt kiképzésre, és bár lelkesedése töretlen volt, 16 évesen még elérhetetlenül távolinak tűntek repülésről szőtt álmai. A karrier a Királyi Légierőnél (Royal Air Force – RAF) szóba sem jöhetett, a kereskedelmipilóta-képzésre pedig nem volt 150 ezer fontja (mintegy 72 millió forintja).
„Egy igazi sugárhajtású gépet a kezeid közé kapni – ez semmihez sem hasonlítható érzés.”
Privát
Pénzgyűjtés a pilótaképzésre
Todd ehelyett Londonba ment, hogy villanyszerelőnek tanuljon, és néhány évig sűrűn váltogatta a munkahelyeit. Egyik munkaköre sem közelítette meg a repülés adta örömöt. „Nagyon jól érzem magam a levegőben. A szabadság és a béke érzése fog ott el” – magyarázta Todd.
Amikor úgy döntött, hogy hitelt vesz fel magánpilóta-jogosítványa megszerzésére, a családja megértette, mennyire fontos neki a repülés, és elhatározták, hogy összeszedik a pénzt a képzésére. A nagymamája eladta a házát, és Todd szüleihez költözött, akik pedig jelzálogot vettek fel a házukra. Todd saját fizetésével kiegészítve finanszírozni tudták így az ötéves pilótaképzést.
A vizsgám után a vizsgabiztos azt mondta nekem: „Ön igazi főnyeremény a repülős szakmának, sokra fogja még vinni. Anyám és apám is hallották. Egészen hihetetlen volt”.
A legutolsó, amire gondolt ekkor – és valójában a rákövetkező három évben, miközben nyaralásra készülő vagy onnan hazautazó embereket reptetett Európa egyik csücskéből a másikba –, az a légi közlekedés okozta üvegházhatású gázok környezetkárosítása volt.
„Keserédes pillanat volt, amikor az idegenvezető elmagyarázta nekünk, hogy Peru az egyik első hely a világon, amelyet az éghajlatváltozás komolyan érint.”
Privát
2018-ban azonban egy csapásra változott meg minden, amikor Todd egy bélfertőzés miatt egy időre kénytelen volt búcsút mondani a pilótafülkének. Elszánt volt, hogy minél hamarabb visszatérhessen a repüléshez, ezért orvosa tanácsára lemondott a húsról és átállt a növényi étrendre. Táppénze alatt egy csomó dokumentumfilmet megnézett arról, hogyan károsítja a környezetet és befolyásolja az éghajlatot az állattartás. „Ez a felismerés nagyon mélyen érintett” – vallotta be a fiatalember. Olyannyira, hogy úgy döntött, vegán lesz, és elkezdett érdeklődni a klímakutatás iránt.
Amikor aztán egy londoni parkban szerzett kullancscsípés nyomán Lyme-kórt kapott, és még hosszabb kényszerszabadságra kényszerült, még mélyebbre ásott a témában. Kutatásai közben felidézett egy néhány évvel korábbi keserédes pillanatot, amikor a színes Szivárvány-hegyen állt Peruban. „Az emberek fel-alá rohangáltak körülöttem, mint a hangyák. Annyira gyönyörű volt, ugyanakkor az is megfogalmazódott bennem: valójában nagy baj, hogy mi ezt most láthatjuk”.
A hegyen húzódó színpompás sávokat korábban ugyanis elfedte a globális felmelegedés miatt elolvadt hótakaró. Amikor Todd meglátta a hegyet, „a saját szemével győződhetett meg a klímaváltozás és a tömegturizmus hatásairól”.
Elmélyülés az éghajlatváltozásban
Todd nem tagadhatta tovább, amit addig is tudott, csak elfojtott. A perui élmény mindent megváltoztatott benne. A pilóta elmélyedt az éghajlatkutatásban, főleg a légiközlekedés okozta szén-dioxid-kibocsátásra koncentrált. Megtudta, hogy az iparág a globális kibocsátás több mint két százalékáért felelős, valamint hogy az éghajlatváltozás hatásai főként azokat érintik, akik még sohasem utaztak repülőn, vagyis az emberek nyolcvan százalékát.
„Ez az igazságtalanság mélyen elgondolkodtatott. Különösen az a tény, hogy a károsanyag-kibocsátás felét a lakosság mindössze egy százaléka okozza.”
Felismeréseit megpróbálta megosztani a légiközlekedésben dolgozó kollégáival, de nem sok meghallgatásra talált. „Akkoriban Greta Thunberg állt a rágalmak kereszttüzében. Azt hiszem, az iparágunk erősen fenyegetve érezte magát miatta. Mert komolyan gondolta, amit csinált."
Todd most új útra lépett, ami eltávolította őt attól a szakmától, amely korábban az identitása alapját adta. Azt mondta, a felelősségérzete tartotta vissza attól, hogy visszatérjen korábbi életéhez. Csatlakozott az Extinction Rebellion nevű zöld mozgalomhoz, amelynek ma már szóvivője, és elkezdte komolyan venni a klímavédelmi aktivizmust.
Extinction Rebellion
Ugyanakkor a családjának még mindig sok pénzzel tartozott. Az viszont már elképzelhetetlennek tűnt számára, hogy pilótáskodásból fizesse vissza a tanulmányai árát. „Már utasként is képtelen volnék felszállni egy repülőgépre, nemhogy pilótaként” – magyarázta.
Természetesen a szüleinek nem volt könnyű megemészteniük, hogyan változhatott meg ilyen hirtelen fiuk érzelemvilága és lelkiismerete. Időbe telt és nagyfokú empátiát követelt tőlük. Emellett Toddnak is meg kellett ígérnie, hogy rendesen törleszti adósságait, és az sem ártott, hogy a szülők egy kicsit megismerkedtek a klímaproblémákkal. Idén tavasszal részt vettek életük első klímatüntetésén.
„Felejthetetlen pillanat volt. Ott tényleg megértették, miről van szó, én pedig tudtam, hogy mostantól akár az olajvállalatokról és hasonlókról is beszélgethetek velük” – emlékszik vissza a férfi.
Megpróbálnak belülről „zöldíteni”
Aktivistaként Todd persze olyan repülési szakemberekkel is találkozott, akik osztották a klímaváltozással kapcsolatos aggodalmait. Kezdetben informális csoportként, később Safe Landing néven valódi szervezetté alakulva igyekeztek belülről megreformálni az iparágat, arra buzdítva annak vezetőit, hogy „vegyék figyelembe a klímakutatás megállapításait és tartózkodjanak a veszélyes mértékű növekedést eredményező intézkedésektől”.
Extinction Rebellion
„Ha komolyan vesszük a széndioxid-kibocsátás korlátozását, akkor nem duplázhatjuk meg 15 évenként a légiutas-forgalmat, ahogyan ezt eddig tettük. Szeretnénk megértetni a légi közlekedésben dolgozókkal, hogy az iparág hosszútávú jövőjét csakis úgy biztosíthatjuk, ha kevesebbet repülünk.”
Todd még mindig szeret repülni, és hiányzik neki a levegőben töltött idő. De csakis akkor hajlandó visszatérni a pilótafülkébe, ha az iparág komolyan veszi a vállalásait. Addig is a saját kötelezettségeire koncentrál: „Mi, pilóták a tárgyilagos gondolkodásra, a kockázatok minimalizálására és az élet védelmére vagyunk kiképezve. Így hát egyszerűen követem a kiképzésem során tanultakat, és minden tőlem telhetőt megteszek, hogy rávegyem az iparágat a kockázatok csökkentésére. Végül is a biztonság a legfontosabb”.
Szerző: Tamsin Walker. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette.
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
A képzés több tízezer euró, amit évekig vonnak a fizetésből, hektikus életvitel, meglazult családi és baráti kapcsolatok, de a repülés szeretete és a különböző kultúrák megismerése mindent felülír – így jellemzik életüket a kereskedelmi légitársaságok pilótái. A hvg360 az európai légiközlekedési káosz árnyékában több tucat pilótával, és a légiközlekedési iparág más szereplőivel is beszélt, hogy megtudjuk, hogyan élik mindennapjaikat és hogyan látják ma a szakmát. Sorozatunk első részében pilóták beszélnek családról, kapcsolatokról, fizetésről – és arról, mennyire igazak a róluk szóló legendák.
Sokan felszolgálónak tartják őket, pedig ők azok, akik szükség esetén 90 másodperc alatt evakuálnak egy gépet, felélesztik az elájult utast és még azt is tudják, hogyan kell eloltani egy lángra kapott ruhát. A hvg360 az európai légiközlekedési káosz árnyékában több tucat pilótával, légiutas-kísérővel és földi kiszolgálóval beszélt, hogy megtudjuk, hogyan élik mindennapjaikat és hogyan látják ma a szakmát. Sorozatunk második részében légiutas-kísérők beszélnek kiképzésről, fizetésről, magánéletről – és arról a legendáról is, valóban le kell-e fogyniuk, ha felszedtek néhány kilót.