szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A magyarok csaknem kétharmada elsősorban nem autóval közlekedik, 16 százalék számára pedig a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköz – derül ki egy most készült országos kutatásból.

„Így bringázik Magyarország 2022” címen országos reprezentatív kutatás készült a hazai kerékpáros szokásokról, 3000 fős, Magyarország felnőtt lakosságára reprezentatív mintavétellel – közölte a Magyar Kerékpárosklub, amely az Aktív Magyarországért támogatásával, a Medián segítségével készítette el a felmérést.

2018 óta kétévente vizsgálják a meg a kérdést, s ez idő alatt nem regisztráltak érdemi növekedést a kerékpárral közlekedők arányában: továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott biciklizni, és a lakosság 16 százalékának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze. A kerékpáros közlekedés továbbra is jóval elterjedtebb a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban.

Az idei kutatás megerősítette, hogy

a pártválasztás nincs összefüggésben a kerékpárhasználati szokásokkal, a nagyvárosokban sem elsősorban az ellenzéki beállítottságúak kerékpároznak, hanem pártállástól függetlenül bárki.

Bár a nagyvárosainkban a közterületek hatalmas részét foglalják el az autók, a magyarok 63 százaléka elsősorban nem autóval közlekedik.

Az is tévhit, hogy a kerékpárosok nem ismerik a KRESZ-t, ugyanis a rendszeresen kerékpárral közlekedők közel 60 százaléka a rendelkezik jogosítvánnyal

– derül ki a kutatásból.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta: a megnövekedett gépjárműforgalom negatív hatással van a kerékpározók biztonságérzetére, és a kijelölt infrastruktúra hiánya továbbra is nagy visszatartó erő. A kerékpározás elterjedése érdekében a többség támogatja, hogy az állam és az önkormányzatok többet költsenek a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére – tette hozzá.

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár a kutatás ismertetésekor arról beszélt, hogy bár a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség adatai szerint a kerékpáreladások száma csúcsokat döntött az elmúlt egy-két évben, a kutatásból mégis az derül ki, hogy csökkent a kerékpárral rendelkezők aránya Magyarországon.

A kutatás szerint

a megkérdezettek többsége pártállástól függetlenül szükségesnek tartja a kerékpározás és a gyaloglás biztonságosabbá tételét;

ennek egyik legfontosabb pontja lenne, ha a KRESZ-be foglalnák, hogy kötelező legalább másfél méter helyet hagyni, amikor egy autó megelőz egy kerékpárost.

A kutatás eredményei ide kattintva letölthetők.

Még több Élet+Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!