Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"48e4b752-bf4f-45ea-9946-a3a635b91376","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Még a legoptimistább mércével mérve is Trump miatt tartós károk érték Amerika intézményeit, szövetségeit és erkölcsi pozícióit. De ha útját állják a befektetők, a polgárok vagy a bíróságok, alighanem még nagyobb dühvel ront rá az intézményekre – írja az amerikai elnök első száz napját értékelve a brit lap.","shortLead":"Még a legoptimistább mércével mérve is Trump miatt tartós károk érték Amerika intézményeit, szövetségeit és erkölcsi...","id":"20250425_Economist-vezercikk-trump-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48e4b752-bf4f-45ea-9946-a3a635b91376.jpg","index":0,"item":"84e404d4-409c-4f3f-beef-05f8b78c3520","keywords":null,"link":"/360/20250425_Economist-vezercikk-trump-lapszemle","timestamp":"2025. április. 25. 07:30","title":"Economist-vezércikk: Trump forradalmár, de vajon sikert arat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","shortLead":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","id":"20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46.jpg","index":0,"item":"aed1035d-e29b-4d80-b1a3-75dd9d415502","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","timestamp":"2025. április. 24. 08:18","title":"Villanyautók és hibridek nyomulnak: így változott az autópiac itthon és Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c7c51c0-49ce-45a1-bc2a-bef4cfcfa354","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ezek az első büntetések, amelyeket a digitális piacokról szóló jogszabály alapján szabtak ki.","shortLead":"Ezek az első büntetések, amelyeket a digitális piacokról szóló jogszabály alapján szabtak ki.","id":"20250423_apple-meta-birsag-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-europai-bizottsag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c7c51c0-49ce-45a1-bc2a-bef4cfcfa354.jpg","index":0,"item":"7fc91891-4662-4736-8b85-1aec89fd888d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_apple-meta-birsag-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-europai-bizottsag-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 12:35","title":"700 millió euróra bírságolta az Apple-t és a Metát az EU","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822a8034-f4af-4ee7-b38c-7b7ac196fafd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) szakemberei olyan rendszert fejlesztettek, ami nagymértékben képes arra, hogy a drónok önálló módon tudjanak repülni, és reagáljanak a váratlan helyzetekre is.","shortLead":"A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) szakemberei olyan rendszert fejlesztettek...","id":"20250424_onvezeto-dron-csomagszallitas-kezbesites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822a8034-f4af-4ee7-b38c-7b7ac196fafd.jpg","index":0,"item":"22ff7967-1f74-4237-b37a-02d148b2cf9e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_onvezeto-dron-csomagszallitas-kezbesites","timestamp":"2025. április. 24. 17:03","title":"Világelső fejlesztést készítettek magyar kutatók, jöhetnek a csomagszállító drónok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f1a1002-cd48-4152-a90c-6fe8620b3c4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Az ország középső és észak-keleti részén kell komoly viharokkal számolni.","shortLead":"Az ország középső és észak-keleti részén kell komoly viharokkal számolni.","id":"20250425_vihar-zivatar-felhoszakadas-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f1a1002-cd48-4152-a90c-6fe8620b3c4f.jpg","index":0,"item":"f367a8e7-a08a-4713-a719-edf2474fd916","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_vihar-zivatar-felhoszakadas-veszely","timestamp":"2025. április. 25. 05:29","title":"Viharos lehet a péntek: zivatar és felhőszakadás veszélye miatt adtak ki figyelmeztetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd65a061-f635-4921-a9b2-34236c2395b9","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A vámháború bevezetésekor és felfüggesztésekor is parttalan beszédet mondott Donald Trump. Az amerikai elnökök nem mindig voltak jó szónokok, ösztönös tehetségével Ronald Reagan és Bill Clinton emelkedett ki a mezőnyből, de az amerikaiak először Roosevelt hangját ismerték meg.","shortLead":"A vámháború bevezetésekor és felfüggesztésekor is parttalan beszédet mondott Donald Trump. Az amerikai elnökök nem...","id":"20250423_hvg-trump-szonoklatai-elnoki-retorika-hullamzo-teljesitmeny-nagyot-szoltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd65a061-f635-4921-a9b2-34236c2395b9.jpg","index":0,"item":"468dd0bc-708a-46e8-b36a-7789830c09da","keywords":null,"link":"/360/20250423_hvg-trump-szonoklatai-elnoki-retorika-hullamzo-teljesitmeny-nagyot-szoltak","timestamp":"2025. április. 23. 15:30","title":"Trump a szavak korlátlan özönében hisz, az amerikaiakhoz Kennedy, Reagan és Clinton tudott igazán szólni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Navracsics Tibor Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériuma politikailag átlátszónak és kudarcosnak nevezte az önkormányzati köztisztviselők megmozdulását.","shortLead":"Navracsics Tibor Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériuma politikailag átlátszónak és kudarcosnak nevezte...","id":"20250423_navracsics-tibor-kozigazgatasi-es-teruletfejlesztesi-miniszterium-kozalkalmazottak-mkksz-sztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"3e1f01ac-ae12-43d1-8d5b-eba2814795a7","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_navracsics-tibor-kozigazgatasi-es-teruletfejlesztesi-miniszterium-kozalkalmazottak-mkksz-sztrajk","timestamp":"2025. április. 23. 18:17","title":"Navracsicsék szerint jogellenes a közalkalmazottak szerdai sztrájkja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna EU-tagsága ügyében szavaztat a kormány. Ellenérvként pedig számos csúsztatással és féligazsággal, de még több hazugsággal ijesztget és hergel.","shortLead":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna...","id":"20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e.jpg","index":0,"item":"d26d55a1-aa0d-445e-917c-6e22cc8a1a5a","keywords":null,"link":"/360/20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 24. 06:30","title":"Gyurcsányék 23 millió románjánál is nagyobbakat hazudik a kormány az Ukrajna EU-tagságával riogató konzultáció mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Moscow Times összegyűjtött néhány meglepő példát arra, hogyan hatnak a nyugati szankciók az orosz emberek mindennapjaira. Lassabb a net, nem jár a busz, de egyes helyeken még a krematóriumokkal is gondok akadtak.
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Mostanra talán már mindannyian megtanultuk, hogy az Oroszország elleni gazdasági szankciók összetettebbek annál, hogy egyértelműen azt mondhassuk róluk, hogy működnek vagy nem működnek. Vlagyimir Putyin rendszere nem bukott tőlük meg, ugyanakkor nagy részük még nem is lépett érvénybe, sok pedig alig látható módon bomlasztja az orosz gazdaság szerkezetét.
Mindennek ellenére az orosz lakosság már elkezdte érezni a szankciók hatását, áruhiány, vagy egyes szolgáltatásokhoz való korlátozott hozzáférés formájában, helyenként pedig egészen váratlan területein a mindennapi életnek. Az Amszterdamból működő Moscow Times internetes újság összegyűjtött hét meglepő elemet arról, ahogyan a szankciók éreztetik a hatásukat Oroszországban.
Az Ural-hegységben fekvő Perm városában működő cukrászüzem vezetője októberben egy helyi hírportálnak adott interjúban arról beszélt, hogy a régió egyik legnagyobb cukrászüzeme kénytelen volt megváltoztatni egyes termékeinek a receptjét, miután a nyugati szankciók miatt ellehetetlenült bizonyos kulcsfontosságú alapanyagok behozatala. Mint mondta, „vannak olyan nyersanyagok, amelyeket objektíven nem lehet Oroszországban előállítani, kakaóbab például nem terem itt”.
Az oroszországi LTE mobilinternet sebessége átlagosan 0,6 megabit/másodperccel csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest – derült ki a TelecomDaily orosz információelemző ügynökség márciusban közzétett tanulmányából. Az internet sebességével kapcsolatos problémák várhatóan tovább súlyosbodnak majd, mivel az európai távközlési óriások – köztük a Nokia és az Ericsson – távozása miatt nehezebbé vált az orosz hálózatok korszerűsítése.
A csúcstechnológiás termékek oroszországi exporttilalma egészen váratlan helyeken is érezteti hatását. A délnyugat-oroszországi Voronyezs városában kénytelen volt bezárni egy krematórium, miután az egyetlen – Csehországban gyártott – hamvasztókamrája elromlott. Egy helyi hírportál szerint orosz szakemberek már dolgoznak a berendezés megjavításán, de egyelőre nem tudják, hogy ez mennyi időt vesz majd igénybe, a szükséges alkatrészeket ugyanis nem gyártják belföldön. A Moscow Times azt írja, hogy ugyanilyen hamvasztási berendezéseket Oroszország több tucat más városában, köztük Szentpéterváron és Novoszibirszkben is használnak.
Az ellátási láncok szankciók okozta zavarai az orosz járműgyártásra is hatással vannak. Arról még májusban írtunk, hogy Oroszországban enegedélyezték az Euro 0-s besorolású autók, valamint a légzsákok, a blokkolásgátló-rendszer (ABS) és dinamikus menetstabilizáló-rendszer (ESP) nélküli autók gyártását is, a szükséges alkatrészek hiányában. Hasonló okok miatt 84 orosz városban összesen több mint 200 busz- és trolibuszjáratot kellett törölni az utóbbi időben, egy teherkocsi-gyártó üzem pedig több mint két hónapra leállt a nyáron, mert elfogytak a gyártási folyamathoz nélkülözhetetlen, amerikai gyártású golyóscsapágyak.
Az orosz hatóságok már legalább 2013 óta tervezik, hogy az ország belső útlevélrendszerét digitális nemzeti személyazonosító igazolványra cserélik, az új plasztikkártyák egyes régiókban idén tesztelték volna. A nyugati szankciók azonban arra kényszerítették a hatóságokat, hogy határozatlan időre befagyasszák a projektet. A fordulat oka többek között az, hogy Oroszország nem tud elegendő chipet és műanyagot előállítani a kártyák elkészítéséhez – számolt be róla júniusban az oroszországi Forbes.
Van egy különösen látványos eredménye is a szankcióknak: az üres üzlethelyiségek. Az orosz irodaházakban és bevásárlóközpontokban a nagy külföldi cégek kivonulása miatt egyre több tér marad üresen. A Kommerszant orosz üzleti napilap nemrég arról számolt be, hogy Moszkvában az üres üzlethelyiségek aránya az év végére elérheti a 17 százalékot. Az irodaházak esetében ez az arány 12 százalék.
Nehezebb lett az oroszországi pilóták képzése is, miután a török nemzeti légitársaság, a Turkish Airlines állítólag megtiltotta az orosz pilótáknak, hogy használják a szimulációs berendezéseit. A Turkish Airlines attól tartott, hogy az EU Repülésbiztonsági Ügynökségétől származó másodlagos szankciók áldozatává válik.
Lehet, hogy utóbbira nemsokára nem is lesz szükség, a szankciók értelmében ugyanis a jövőben sem az Airbus, sem pedig a Boeing nem tud új gépeket, vagy akár alkatrészeket leszállítani Oroszországnak, ahol – ahogy nagyjából mindenhol a világban – a két cég 95 százalékos piaci részesedéssel bír.