szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A cég szerint a Sziget vezetése „érdekeseket állít”.

Közleményben reagált a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) Kádár Tamásnak, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. cégvezetőjének a fesztivál hulladékgazdálkodásáról szóló nyilatkozataira. 

Kádár arról beszélt, hogy „noha nincs megteremtve az infrastruktúra, a szabályozás kimondja, hogy a gyártónak és a forgalmazónak ki kell fizetnie az 50 forintos betétdíjat a MOHU felé. Nekünk el kellett dönteni, hogy kifizettessük-e a vendéggel ezt az összeget, annak tudatában, hogy itt a Sziget területén a MOHU nem teremtette meg a visszaváltási rendszer feltételeit”. 

Végül elengedték a díjat, mert szerintük nem korrekt a vendégektől elkérni a pénzt, ha nincs meg a visszaváltás lehetősége. Erről beszélt egyébként Kádár a HVG-nek is közéleti podcastunkban, a Fülkében: 

Fülke: Valami új kezdete a Szigeten, valaminek a vége a Soundon? – Kádár Tamás

Milyen, maradandó változásokat hozott a Covid a fesztiváliparba? Túléli-e a Balaton Sound a sajtó halálhíreit? Kaphatnak-e 30 százalékkal olcsóbb jegyet a 30 alattiak a Szigetre? Hogy sikerült megszerezni Fred Againt az idei fesztiválra? Közéleti podcastunkban a Sziget Zrt. cégvezetőjét kérdeztük.

A MOHU közleményében azt írta, „csodálkozva” olvasták Kádár mondatait, mert szerintük a cégvezető „érdekeseket állít”. 

„Ahogy minden fesztiválon, úgy a Szigeten is a hulladék gyűjtési és elszállítási feltételek megteremtése a rendezvényszervező felelőssége. A rendezvény előtt a MOHU több megoldást felajánlott a Szigetnek, amelynek köszönhetően a fesztiválozók a helyszínen vissza tudták volna kapni a visszaváltási díjat, ám a Sziget nem volt nyitott ezekre a megoldásokra” – fogalmaztak. 

A MOHU szerint a Sziget vezetősége elutasította, hogy visszaváltó pontokat hozzanak létre a fesztivál területén, a Szigeten működő egységeknél megmaradt csomagolásokat összegyűjtését, elszállítását és elszámolását a vendéglátóhelyek felé pedig eddig is elvégezték. 

„Az ezen felüli palackokat a Sziget szelektív konténerekbe gyűjti, amely palackokat ők váltanak vissza és amelyekért a MOHU kifizeti az 50 forintot. A fesztiválon több százezer palackot fogyasztanak, vagyis a Szigethez beérkező bevétel így akár több tíz millió forint is lehet. Az hogy ezzel a pénzzel mi lesz, az a fesztivál szervezőinek a döntése” – írták. 

A Sziget fenntarthatósági menedzsere egyébként a Sziget első napján egy sajtóeseményen mutatta be a visszaváltás jelenleg működő rendszerét. Dominus Ákos akkor arról beszélt: az eseményen idén azért nem helyezték ki a sárga automatákat, mert a bolti kihelyezésnél jóval bonyolultabb problémákat kellene megoldani, például azt, hogy az időjárásnak ellenálló legyen egy ilyen berendezés, az több nyelven legyen képes kommunikálni a vendégekkel, de a pénzvisszatérítés is bonyolultabb, hiszen a kereskedőkkel kell megegyezni, ez hol és hogyan lehetséges. Mindezek a tényezők is magyarázzák, hogy idén csupán szelektív hulladékgyűjtőkbe dobhatják a kötelező visszaváltásban érintett palackokat a környezettudatos Sziget-látogatók, cserébe viszont a vendéglátóhelyeken nem számolják fel az 50 forintos betétdíjat. A vendéglátóhelyekről és a szelektív hulladékgyűjtőkből összegyűjtött DRS-palackokat pedig a Mohu mobil gyűjtőgépkocsijai dolgozzák fel, ezek a Sziget hulladékudvarában végzik a dolgukat.

Elárulta a Mohu, hányan nem kaptak pénzt a palack-visszaváltás után

A Szigeten arról is szó esett, hogyan oldják meg ott a palackok visszavételét, miért nincsenek a boltokban már megismert automaták. És az is kiderült, mik az akadályai annak, hogy a fesztivál még fenntarthatóbb legyen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!