Az Európai Számvevőszék is kevesli, amennyit az erdők védelmében tesznek

Az Európai Bizottság idén júliusban mutatta be új erdészeti stratégiáját, amely már a 2050-es klímasemlegesség jegyében készült. Szükség is lesz az áttörésre ezen a téren, mert az Európai Számvevőszék szerint az elmúlt hét évben sokkal többet lehetett volna tenni az erdők védelme érdekében.

Az Európai Számvevőszék is kevesli, amennyit az erdők védelmében tesznek

Az erdőterületek sokkal kevesebb támogatásban részesülnek az uniós költségvetésből, mint a mezőgazdaság, noha az erdőkkel borított, illetve a mezőgazdasági hasznosítású terület nagysága szinte megegyezik – erre a megállapításra jutott az Európai Számvevőszék most lezárult vizsgálata. A jelentés rámutat arra, hogy az erdészet uniós finanszírozása a közösségi agrárpolitika (KAP) költségvetésének kevesebb mint 1 százalékát teszi ki. Ezek elsősorban a védelmi intézkedések, valamint az erdőtelepítés és az erdőterület-helyreállítás támogatására irányulnak. A Számvevőszék szerint az Európai Bizottság erőteljesebb intézkedésekkel védhette volna az uniós erdőket azokon a területeken, ahol az Unió teljes hatáskörrel rendelkezik a fellépésre. Úgy vélik, többet lehetne tenni például az illegális fakitermelés elleni küzdelem fokozásáért, a vidékfejlesztési erdészeti intézkedéseket pedig jobban a biológiai sokféleségre és az éghajlatváltozásra lehetne összpontosítani.

Az erdők fontos szénelnyelőként működhetnek, és segíthetnek csökkenteni az éghajlatváltozás olyan hatásait, mint az erdőtüzek, viharok, aszályok, illetve a biológiai sokféleség csökkenése – de csak akkor, ha megfelelő állapotban vannak. Az Európai Bizottság és a tagállamok felelőssége, hogy fokozzák az erdők rezilienciáját növelő intézkedéseiket

– jelentette ki Samo Jereb, a jelentésért felelős számvevőszéki tag. Hozzátette, hogy a fáról és a fatermékekről szóló uniós rendelet tiltja az illegálisan kitermelt fa és fatermékek forgalmazását az Unióban, mégis előfordul még illegális fakitermelés. Ehhez hozzájárul az is, hogy hiányosságok tapasztalhatók a rendelet tagállami végrehajtásában, és gyakran hiányoznak az eredményes ellenőrzések, a Bizottság részéről is.

Az is olvasható a jelentésben, hogy bár az Unió több stratégiát fogadott el az uniós erdők gyenge biológiai sokféleségének és védettségi helyzetének kezelésére, a természetvédelmi intézkedések minősége továbbra is problémás. Annak dacára, hogy a védett élőhelyekre vonatkozó értékelések 85 százalékban rossz vagy nem megfelelő védettségi helyzetre mutatnak rá, a legtöbb védelmi intézkedés célja az állapot fenntartása, nem pedig annak helyreállítása. Egyes erdőtelepítési projektek esetében az ellenőrök monokultúrás klasztereket észleltek, holott “a fafajták keverése javíthatta volna a biológiai sokféleséget és a viharokkal, aszályokkal és kártevőkkel szembeni ellenálló képességet”. A számvevők következtetése szerint a vidékfejlesztési intézkedések csekély hatást gyakoroltak az erdők biológiai sokféleségére és az éghajlatváltozás hatásaival szembeni ellenálló képességére, részben az erdőkre fordított források szerény volta (gyakorlatilag az összes vidékfejlesztési kiadás 3 százaléka) és az intézkedések kidolgozásának hiányosságai miatt.

Az idén júliusban bemutatott új erdészeti stratégia része egy olyan ütemterv, amelynek alapján 2030-ig további hárommilliárd fát lehet ültetni Európa-szerte, teljes mértékben tiszteletben tartva az ökológiai elveket. Az Európai Bizottság szerint az erdők szövetségeseink az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenése elleni küzdelemben. Szénelnyelőkként működnek, és képesek enyhíteni az éghajlatváltozás egyes hatásait, például hűsítik a lakott területeket, vagy védenek az áradások és az aszályok következményei ellen. A stratégia célul tűzi ki az elsődleges és az öreg erdők szigorú védelmét, a leromlott állapotú erdők helyreállítását és a fenntartható erdőgazdálkodás biztosítását, hogy az erdők által nyújtott és a társadalomnak létfontosságú ökoszisztéma-szolgáltatások fennmaradjanak. Magyarország mindenesetre ellenzi az új stratégiát.

Elutasítjuk, hogy a fejünk fölött átnyúlva, a gazdálkodók és a társadalom érdekeit figyelmen kívül hagyva olyan, egyoldalú megközelítést tartalmazó stratégiákat alkossanak, amelyek hazánkban ötszázezer erdőtulajdonost és több tízezer gazdálkodót lehetetlenítenek el

– fogalmazott Nagy István földművelésügyi miniszter. Közleményében úgy fogalmazott, hogy “senki nem gondolhatja komolyan, hogy az erdők megőrzéséhez a gazdálkodók tönkretételét jelentő diktátumokon keresztül vezet az út”.