szerző:
Arató László (EUrologus)
Tetszett a cikk?

Megerősítette, bár egy kicsit mérsékelte az Európai Bizottság a június 12-én bejelentett vámokat, amelyeket a Kínában gyártott elektromos autókra vetnek ki július 5-étől. Ez azonban nem feltétlenül jelent azonnali árnövekedést. 

Kilenc hónappal ezelőtt indította meg az Európai Bizottság azt a vizsgálatát, amelynek azt térképezte fel, hogy a kínai állam hogyan támogatja saját autógyártó vállalatait, amely versenyelőnyt jelent számukra az európai piacon.

Így fordított Kína több mint másfél Marshall-segélynyi pénzt a világ villanyautó-piacának leuralására

Egy friss számítás szerint Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt pumpált a saját villanyautó-iparába. Ez elég volt arra, hogy megtörténjen a nagy váltás, és immár a nagy nyugati gyártók járulnak a kínai társaságok elé, hogy ellessék a szakmai fortélyokat. A pénzözön azonban bődületes túltermelést okozott, miközben közeleg a kereskedelmi háború a Nyugattal.

A vizsgálatot Ursula von der Leyen jelentette be az EU helyzetéről szóló beszédében. Az eljárás ezen szakaszának lezárása után a brüsszeli testület arra jutott, hogy

a kínai BEV-értéklánc tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az EU BEV-gyártóit.

Ezért úgy döntöttek, hogy ideiglenes kiegyenlítő vámokat vetnek ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek (BEV) behozatalára július 5-étől. A gyártókra a következő vámok vonatkoznak:

  • BYD: 17,4%; 
  • Geely: 19,9%; 
  • SAIC: 37,6%. 
  • Más kínai BEV-gyártókra, amelyek együttműködtek a vizsgálatban, de nem kerültek a mintába, 20,8%-os súlyozott átlag vám vonatkozik.
  • Az egyéb nem együttműködő vállalatok vámja 37,6%.

Ez a vám hozzájön az egyébként is fizetendő 10 százalékos vámhoz. A 2024. június 12-én előzetesen közzétett mértékekhez képest az ideiglenes vámokat kissé lefelé kiigazították az érdekelt felek által benyújtott számítások pontosságára vonatkozó észrevételek alapján. 

Ezeket az ideiglenes vámokat legfeljebb négy hónapig fogják használni. Ezen az időn belül meg kell hozni a végleges döntést a végleges vámokról, amelyek öt évig lesznek érvényben.

A tagállamok várhatóan két hét múlva tárgyalnak a kérdésről – már a magyar elnökség szervezésében. Ott szavazhatnak is, azonban ez nem kötelező erejű az Európai Bizottságra nézve. Az uniós jog alapján a későbbiekben csak akkor akadályozhatják meg – tehát a vámok véglegesítése előtt – a tagállamok, ha az ellenzők kétharmados többséggel rendelkeznek, vagyis 15 kormány támogatására lenne szükség.

Az EUrologusnak egy magas rangú bizottsági tisztviselő megerősítette, hogy ez nem feltétlenül jelent azonnali árnövekedést. A négy hónapos átmeneti időszakban ugyanis a cégeknek a vám összegét bankgarancia formájában kell biztosítaniuk, nem kell ténylegesen be is fizetniük az EU-nak. Ha a vámok azonban véglegessé válnak, akkor július 5-ig visszamenően téríteni kell. 

Kérdés, hogy Kína milyen lépéseket jelent majd be válaszként. Korábban már jelezték, hogy alaptalannak tartják az uniós kiegyenlítő vámot és a légi közlekedést, illetve a mezőgazdaságot jelölték meg, mint olyan területeket, amelyeket büntetővámokkal sújthatnak.

Olyan válasz jöhet Kínából a villanyautó vámra, amely egymásnak ugraszthatja az uniós országokat

Azok után, hogy az Európai Unió büntetővámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, Peking célzott megtorló intézkedésekkel reagálhat. Végigvesszük, milyen ellenintézkedésekre lehet számítani, és mi lehet ezekkel Kína célja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!