Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Egy friss számítás szerint Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt pumpált a saját villanyautó-iparába. Ez elég volt arra, hogy megtörténjen a nagy váltás, és immár a nagy nyugati gyártók járulnak a kínai társaságok elé, hogy ellessék a szakmai fortélyokat. A pénzözön azonban bődületes túltermelést okozott, miközben közeleg a kereskedelmi háború a Nyugattal. Hova vezet még az eszelős költekezés?
Kint van a fegyver az asztalon: röviddel azután, hogy az Egyesült Államok drasztikus, 102,5 százalékos védővámot jelentett be a Kínából érkező elektromos autókra (electric vehicle – EV), az Európai Unió is meghozta a saját dömpingfékező intézkedését: bejelentette, hogy – gyártótól függően – az eddigi 10 százalékos vámmal együtt összesen akár 48,1 százalék sarcot is kivet július 4-től a kínai eredetű importra. És még nincs vége: a kanadai kormány harmincnapos társadalmi egyeztetésre bocsátotta saját tervét, melynek a vége minden bizonnyal az lesz, hogy felsorakozik déli szomszédja mellé, és Washingtonnal összhangban kiveti a saját büntetővámját.
Peking természetesen felháborodott a fejleményeken, az uniós döntést pusztán politikai motivációjúnak bélyegzi, és válaszcsapásokat jelentett be. Már 2024 eleje óta vizsgálja a franciabrandy-importot, június közepén pedig elindult az európai sertéshús-behozatal átvilágítása, de a mezőgazdaság más területein, valamint a repülőgépgyártásban is vizsgálatokkal fenyegetnek, a folyamat végén pedig borítékolhatóan ugyanarra jutnak majd, mint az EU: a másik fél tisztességtelen versenyelőnyhöz juttatta a saját társaságait, és ezt meg kell torolni.
Az amerikai védővám a kínai EV-kre Joe Biden elnök bejelentése szerint “még idén” élesedik, az uniós pluszsarc pedig július negyedikén. Peking és az EU a színfalak mögött lázasan egyezkedik, sajtóhírek szerint Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter felajánlotta Robert Habecknek, hogy csökkentik a német luxusautók jelenlegi 15 százalékos kínai importvámját, ha cserébe a német alkancellár kilobbizza Brüsszelnél, hogy álljanak el a vámemelési tervektől. És azt is kilátásba helyezte, hogy ha ez nem sikerül, a Mercedes, a BMW és társaik kivitelét sújtó terhet 25 százalékosra emelhetik. Peking és az unió között a nyílt tárgyalások is megindultak már, hogy ha lehet, akkor mégse élesítsék az új vámokat, de az EU – hivatalosan kijelentette: az egyeztetéseknek a tényeken kell alapulnia, és tiszteletben kell tartania a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályait.
A tét mindkét fél számára óriási. A kínai gyártású elektromos autók értékesítése – beleértve a külföldi márkákat, például a Teslát – 2023-ban az EU piacának 21,7 százalékát tette ki, és idén sincs megállás: az év első négy hónapjában a kínai EV-export 37 százaléka kötött ki az Európai Unióban – ez az arány 2020-ban még csak 2,9 százalék volt. A brutális ugrás mögött a villanyautó-szektor intenzív állami támogatása áll. Ezt kifogásolja az EU, álláspontja szerint a finanszírozás mértéke tisztességtelen előnyhöz juttatta a kínai cégeket. Hogy ez az összeg pedig mennyi is volt pontosan, azt egy amerikai központú agytröszt számolta ki.
Több mint másfél Marshall-segély
A Center for Strategic and International Studies (CSIS) június végén adta ki tanulmányát, melyben arra jutottak, hogy a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 230,8 milliárd dollárral támogatta a hazai elektromosautó-iparát. Ez arányosítva több mint másfél Marshall-segélyt jelent: az USA ugyanis 1948 és 1951 között akkora árfolyamon összesen 13,3 milliárd dollárral járult hozzá a második világháborúban lerombolt Európa újjáépítéséhez, ennek értékét mai dollárban 150 milliárdra teszik.
Hogy a szektorra zúdított állami pénzek aránytalanul nagyok, és tisztességtelen versenyelőnyhöz juttatták a kínai társaságokat, azt a tanulmány nem vitatja, ugyanakkor a CSIS szerint Kínának is igaza van, amikor azt mondja, hogy a növekvő export az ország természetes komparatív előnyéből (mivel hatékonyabban tudnak gyártani, mint a vetélytársaik) és a járműveik kiváló minőségéből ered. A pekingi támogatás tényleg döbbenetes mértékű volt, cserébe az e-autóik tényleg egyre jobbak lettek.
Egészen elképesztő, hogy az állami támogatások mekkora szeletét tették ki az e-járművek árának, főleg az első években. Az EV-iparba 2009-2023-ig forgatott pénzek az ugyanezen időszak alatt értékesített elektromos autók értékének 18,8 százalékára rúgtak, sőt ez az arány 2009–2017 között még sokkal magasabb, átlagosan 42,4 százalék volt. A következő három évben az átlag 23,8 százalékra szelídült, és csak később kezdett érdemben és folyamatosan csökkenni, ám még tavaly is 11,4 százalék volt a friss számítások szerint.
Ezek a támogatások sokrétűek voltak, a CSIS összesítésében kategóriákra bontva így festett az összegek alakulása az évek során, milliárd dollárban:
A támogatás típusa | 2009-2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Összesen |
Vásárlói kedvezmények, visszatérítések | 37,8 | 4,3 | 3,3 | 3,5 | 7,4 | 9,2 | 0,0 | 65,7 |
Adókedvezmény | 10,8 | 7,7 | 6,4 | 6,6 | 16,4 | 30,3 | 39,5 | 117,6 |
Infrastruktúrafejlesztés | 2,3 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 4,5 |
Kutatás-fejlesztés | 2,0 | 3,6 | 3,4 | 3,5 | 4,3 | 3,9 | 4,3 | 25,0 |
Kormányzati beszerzések | 7,8 | 1,6 | 1,4 | 2,9 | 1,7 | 1,8 | 0,8 | 18,0 |
Összesen | 60,7 | 17,4 | 14,8 | 16,8 | 30,1 | 45,8 | 45,2 | 230,8 |
Költségarány az értékesítésben | 42,4% | 22,7% | 23,3% | 25,4% | 18,3% | 15,1% | 11,4% | 18,8% |
Egy járműre jutó támogatás (dollár) | – | 13860 | 12,311 | 12294 | 8538 | 6656 | 4588 | – |
A számítások szerint az első kilenc év (2009 és 2017 között) 60,7 milliárdjából a legnagyobb tételt a kínai nép kapta, 37,8 milliárd dollárt tettek ki a vásárlói kedvezmények. A második legnagyobb tétel, az adókedvezmények 10,8 milliárdja a gyártókat segítette, és nagyon nagy szeletet jelentettek 7,8 milliárd dollárt kitevő kormányzati beszerzések.
A kutatás-fejlesztésbe (K+F) ebben az időszakban a többi tételhez képest nagyon kevés ment. Ez 2018-tól változott meg, az adókedvezmények és a vásárlói ösztönzők után ennek mértéke volt harmadik legmagasabb, attól az évtől fogva nagyjából kiegyensúlyozottan érkeztek a pénzek. Látható, hogy a végső összesítésnél 25 milliárd dollár jutott K+F-re. Vélhetőleg ezért történt, hogy míg a kínai gyártású elektromos autók a kezdetben a közvélekedés szerint rossz minőségűek voltak, az utóbbi néhány évben tényleg nagyot javultak, és immár egy erős nyugati középkategóriás szintet hoznak.
Figyelemreméltó a gyártóknak nyújtott adókedvezmények dinamikus felfutása: 2020-hoz képest egy évvel később majdnem 10 milliárd dollárral nőtt az erre fordított pénz, 2022-ben aztán majdnem megduplázódott, és 30 milliárd fölé jutott. Tavaly sem volt megállás, a CSIS számlálója 39,5 milliárd dollárnál állt meg. A 2009-től folyósított összesen 117,6 milliárd dollárral ez a legjelentősebb támogatási forma.
Látványos változás történt a vásárlói kedvezmények alakulásában is: 2021-ben több mint duplázódott az előző évi összeg, és egy évvel később is átlag felett nőtt 9,2 milliárd dollárra, míg tavaly teljes egészében elvágták. Az elemzés szerint egyrészt e támogatási forma sok pénzt vitt el, másrészt pedig Peking azt akarta, hogy a gyártók között beinduljon a természetes szelekció.
Ilyesmiről beszélt nemrég a Bloomberg vezető geoökonómiai elemzője is, aki szerint Kína a villanyautók gyártásában sohasem törekedett “nemzeti bajnokok” kinevelésére, vagyis sohasem állt be 100 százalékosan néhány kiválasztott cég mögé, hogy azokat mesterségesen nagyra növessze. Ehelyett inkább a kezdeti lendület elérése érdekében mindenki folyamatosan kapott a pénzből és a lehetőségekből, idővel pedig visszavágták a támogatásokat, miután a belföldi versenyből kiemelkedtek a tényleg innovatív és rátermett társaságok.
Minőségi ugrás, de hogyan?
A fő iparági folyamatok közül a minőségi ugrás az egyik leglátványosabb. Az ázsiai ország 2022-ig az adókedvezményekért cserébe kikötötte: az érkező társaságnak helyi cégekkel kell vegyesvállalatot alapítania (ez alól a Tesla volt a kivétel), emiatt felmerülhet a gyanú, hogy a tisztán kínai EV-k hatalmas fejlődése mögött ipari kémkedés is állt, mondván: a kínaiak – a bevett szokás szerint – kilopták a terveket a nyugati gyárakból, és megcsinálták ugyanazt a saját üzemeikben.
A CSIS kutatása szerint azonban ebben az esetben nem ez történt. Az elemzés szerint a fejlődés motorjai ugyanis nem a vegyesvállalatok, hanem az olyan, tisztán kínai cégek voltak, mint a BYD, a Geely, a Great Wall, a NIO, a Li Auto és az XPeng. Ezek a a vállalkozások ugyan profitáltak a nyugati kapcsolatokból – például a Volvo második legnagyobb részvényese a Geely –, de már saját mérnöki és designeri képességeket fejlesztettek, és azokra támaszkodtak. Ugyanilyen fontos a CSIS szerint, hogy a belső égésűről az elektromos motorokra való áttérés radikálisan csökkentette a technológiai küszöböt, és lehetővé tette a startupoknak, hogy új területre robbanjanak be.
A kínai villanyautó-gyártó cégeken állandóan ott van a nyomás, hogy rendszeresen frissítsenek és fejlesszenek, sokszor akár 18 vagy 24 havonta. Ez másutt elképzelhetetlen megújulási kényszert jelent, Európában inkább négy-ötévente kell lépni. Ennek is köszönhető, hogy a kínai akkumulátorok energiaintenzitása, hatótávolsága és megbízhatósága nagyot nőtt az utóbbi években, miközben a modellek általános kialakítása és infotainment rendszerei is sokkal kifinomultabb lett.
Szerepcsere
A CSIS egy korábbi tanulmánya azt hangsúlyozta, hogy az elektromos járművek gyártásában felcserélődtek a klasszikus szerepek. A régi leosztásban nyugatról jön az innováció, keleten pedig az olcsó összeszerelő üzemek működnek. Ezzel szemben a nagy nyugati gyártók egyes saját EV-modelljeiket már Kínában, a vegyesvállalatokkal fejlesztik és gyártják. Eljött az a kor, amikor az európai vállalatok szeretnék kihasználni a kínai szakértelmet. Vannak arra utaló jelek is, hogy egyes nyugati autógyártók már azért lépnek partnerségre kínai cégekkel, hogy hozzáférjenek az ő technológiájukhoz és a know-how-jukhoz. A Volkswagen például nemrégiben 700 millió dollárért 4,99 százalékos részesedést szerzett az Xpeng nevű kínai EV startupban.
Eközben a legismertebb kínai piaci szereplők immár szinte mindent meg tudnak oldani házon belül. A tíz évvel ezelőtt alapított NIO eredetileg kiszervezte a gyártást – azóta már felvásárolta a korábbi partner üzemét. Emellett specializált gyártóegységei és K+F létesítményei is vannak, az előfizetéses rendszerben működtetett akkumulátorcsere-szolgáltatásuk pedig minta lehet más cégeknek is – például a Ferrarinak. Más iparágból érkező cégek is belevágtak az EV-gyártásba, a Xiaomi például márciusban mutatta be első elektromos autóját, röviddel azután, hogy az Apple bejelentette, hogy parkolópályára teszi a saját EV-projektjét. Ez a kocsi teljes egészében a Xiaomi pekingi üzemében készült. A Bloomberg felidézi: a Kereskedelmi Minisztérium egyik tisztviselője nemrég egy sajtótájékoztatón azzal büszkélkedett, hogy a Jangce-deltában működő cégek négy órán belül bármilyen szükséges alkatrészhez hozzájutnak.
Konzervatív számítások
A CSIS szerint a másfél évtizedre jutó 230,8 milliárd dollárnyi összes támogatás kiszámításánál még konzervatívak is voltak, több jogcímet kihagytak. Ilyenek egyes helyi – például sanghaji, sencseni és a pekingi Csangping kerületi – támogatások. Ezek – a központi programokhoz képest szerényebb költségvetéssel – a lakosság benzinmotoros járművekről való átállását ösztönözték, viszont nehéz volt róluk adatokat szerezni, így végül kimaradtak a számításból. Nem kerültek be a földvásárlási kedvezmények, valamint az alacsony kamatozású hitelek és az olcsó energia formájában nyújtott dotációk sem, mivel a kutatók szerint ezeket túlságosan nehéz lett volna dollárosítani.
Holott az efféle juttatások jelentősek lehetnek egyes gyártóknál. A Világbank jelentése szerint 2022-ben a kínai autóipar egésze nagyjából 2 százalékos kamatozású hiteleket kapott, ami az összes kereskedelmi és ipari hitel súlyozott átlagának a fele. Néhány magáncégbe pedig az állami szervek közvetlenül is tettek pénzt. A CSIS szerint ennek szemléletes példája a NIO, amely 2020-ban 5 milliárd jüan (mai árfolyamon 688 millió dollár) tőkeinjekciót kapott Hofej város önkormányzatától, részvényeik 17 százalékáért cserébe. (Az önkormányzat két évvel később megvált a részvények javától.)
A CSIS számbavétele nem tartalmazza az ellátási lánc más részeinek nyújtott támogatásokat sem, beleértve a bányász- és nyersanyag-feldolgozó cégeket, a vegyszergyártókat és az akkumulátor-gyártókat. Holott ezek is sokra rúghatnak. A közel 37 százalékos világpiaci részesedéssel bíró, Debrecenben is építkező, CATL akkumulátorgyártó állami támogatásai például a 2018-as 76,7 millió dollárról 2023-ra 809,2 millió dollárra szöktek fel. Az EVE Energy, a szektor negyedik legnagyobb cégeként pedig tavaly 208,9 millió dollárnyi támogatást húzott be.
Konklúzió
Kína és pártolói a CSIS szerint azzal védekezhetnek a tisztességtelen állami támogatásokról szóló nyugati vádak ellen, hogy a kezdeti évek után csökkenni kezdett az eladások értékében a támogatások aránya. Márpedig ez szokott történni minden új iparágban: eleinte az állam segít lendületet venni, majd miután az ágazat a “saját lábára áll”, egyre inkább elengedi a kezét. Csakhogy 15 év folyamatos pénzpumpája és szabályozási segítsége jelentős versenyhátrányt okozott a nem kínai cégeknek minden olyan piacon, ahol a kínai elektromos járművek kaphatóak.
A beindult természetes szelekció után is mintegy 200 EV-gyártó működik Kínában, akiknek együtt jóval nagyobb a gyártókapacitása, mint amekkorát a hazai piac elbír. Óriási a túlkínálat, nem győznek egymás árai alá ígérni a cégek, emiatt is árasztották el külpiacaikat a kocsikkal. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az ázsiai ország 2023-ban a teljes akkumulátorgyártó-kapacitásának kevesebb mint 40 százalékát használta ki, katódgyártói kapacitása pedig közel négyszerese, anódgyártási potenciálja pedig közel kilencszerese a jelenlegi globális keresletnek.
És az is a vádat erősíti a CSIS szerint, hogy az intenzív állami támogatások ellenére kevés kínai villanyautó- és akkugyártó vállalkozás működik nyereségesen. Egy egészségesen működő piacgazdaságban a társaságok ennél sokkal óvatosabban fektetnének be a kapacitásaik növelésébe, és ha ekkora szakadék alakulna ki a kereslet és a kínálat között, az mindenképp ágazati konszolidációhoz vezetne: a nagyok felvásárolnák a kicsiket, a rosszul teljesítő cégek pedig csődbe mennének.
Scott Kennedy, a CSIS vezető elemzője mindezek ellenére is úgy véli, a kínai támogatási program nem valami mesterterv megvalósulása a világ uralására, hanem Peking kevéssé hatékony iparpolitikai rendszerének mellékterméke, amelyben a támogatásokat jellemzően túl hosszú ideig és túlságosan széles körben osztogatják. Az viszont biztos, hogy Kína gazdaságának egyik motorja az ingatlanfejlesztés bedőlését követően az elektromos autók gyártása lett. A szektor a Bloomberg prognózisa szerint 2026-ban már az ország GDP-jének 2,7 százalékát adja, ez az arány a 2020-as kilencszerese. Igaz, várhatóan még ez sem lesz elég arra, hogy betömje az ingatlanlufi kidurranásával keletkezett űrt.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A városvezetés szerint nem tehettek mást, mint hogy rábólintanak a kérelemre, a lakók viszont nem akarnak a szomszédságba vegyi üzemet. Különösen az eljárást nehezményezik, mert a polgármester a testület nélkül döntött a gyártó beköltözésének lehetővé tételéről.
Az influenszer hozzászólása még a bírót is megnevettette.