szerző:
Tóth Sándor
Tetszett a cikk?

A francia vendéglátósok és szállodások aláírásgyűjtést kezdeményeztek annak érdekében, hogy moderálják az internetes portálokon megjelenő, szerintük alaptalan véleményeket a munkájukról.

Bár tisztában vannak vele, hogy a szabad véleménynyilvánítás joga mindenkit megillet, vannak olyan elképzeléseik, amelyek szerint a kommentelők azonosításával, s annak bizonyításával, hogy a véleményformálók valóban felkeresték éttermüket, szállodájukat, gátat lehetne szabni a vagdalkozásoknak. A séfek és szállodások úgy vélik, a kritikák egy része jogtalan, kifejezetten ártó, és nem fedi a valóságot. A vélemények pedig – legyen az pozitív vagy negatív – bizonyos esetekben lehetnek megvásároltak is, és céljuk a konkurenciával szemben feldicsérni vagy éppen aláásni az érintett vendéglátóhelyet. Ezek a megnyilvánulások a professzionális munka és a jó szolgáltatások presztízsének a rontására szolgálhatnak.

Pascal Favre d'Anne Michelin-csillagos séf (az angersi Le Favre d'Anne étterem tulajdonosséfje – a szerk.) javaslatára a kezdeményezők egy nyilvános petíciót, ún. Pétition Publique-t állítottak össze, amelyhez aláírásokat gyűjtenek annak érdekében, hogy az őket érintő érzékeny problémára felhívják a Kereskedelmi Minisztérium figyelmét. Az írásos kérvényhez már több mint 1500-an csatlakoztak, köztük olyan világhírű szaktekintélyek, mint a Pourcel fivérek, Jacques és Laurent, akiket a „gasztronómia ikreiként” is szokás emlegetni.   

Sokan úgy tartják, némely vélemény, amely a Yelp, a Cityvox és az óriás TripAdvisor internetes oldalain jelenik meg, rágalmazó, sértő és káros, nem etikus és nem morális. Előfordulhat, hogy a kommentelők egyes esetekben még a kritizált vendéglátóegységeket sem keresik fel. A szektor bizonyos képviselői számára az olyan weboldalak, mint a TripAdvisor, az első számú nyilvános ellenségnek számítanak – ez derül ki a francia Le Figaro egy nemrég közzétett cikkéből – amelyben az említett közösségi site-ot „gazember oldalnak” nevezi egy nizzai kétcsillagos szálloda recepciósa.

A sok tekintetben mértékadónak tekinthető TripAdvisor a világ legnagyobb utazási közösségi és értékelő oldala, havonta több mint 260 millió látogatóval, 60 millió taggal, több mint 150 millió értékeléssel és beszámolóval, amelynek 44 különböző nemzeti oldala van 27 nyelven, köztük magyarul is. Az ott megjelenő vélemények eddig, és ezután is milliók döntését segítik, ha szállodát vagy éttermet kívánnak választani.

Mit írnak majd, ha hazamennek?
Le Figaro

Az említett internetes közösségi oldalak, különböző gasztroblogok és más világhálós megjelenési formák tömeges látogatottsága miatt polémiára ad okot a Le Figaróban a nevesítését is vállaló Dan Hamon Servaltól idézett nyilatkozat. Ő egy strasbourgi söröző tulajdonosa, s ezt állítja: „Tudom, biztos forrásból, egy közvetlen versenytárs diákoknak fizet, hogy jegyezzenek be az intézményemmel kapcsolatos negatív észrevételeket”. Ráadásul a panaszos az „üzlet perverziójának” minősíti az ilyen vélemények megjelenését bármely weboldalon.

Nagy kérdés lehet, meddig tart a tűrőképessége a francia séfeknek és kollégáiknak bárhol a világban. Mi csak halkan jegyezzük meg, a vendéglátás és szakácsművészet hazai nagymesterének Gundel Károlynak van egy sokat idézett mondása: „A vendégnek mindig igaza van" ... 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!