A globális helymeghatározó rendszereket fejlesztő és forgalmazó amerikai Garmin vezérigazgatója, Min Kao a fejébe vette, hogy a jelenleg is többnyire professzionális vagy réspiacokon forgalomba kerülő GPS eszközöket tömegtermékké formálja. És a ma már milliárd dolláros piacon nyerésre áll.

A Garmin alapítása óta mindössze tizenöt év telt el, de a térképen alig fellelhető kansasi Olathe-ban gründolt, s kezdetben tökéletesen jelentéktelennek tűnő társaságból mára a technológiai ipar leggyorsabban fejlődő globális vállalkozása fejlődött ki. Min Kao vezérigazgató célja ma már egyértelmű: a GPS-eszközöket be kívánja vezetni a tömegtermékek piacára. Ezt rajta kívül más aligha tehetné meg. A Garmin ugyanis 1999-ben – akkoriban a GPS üzlet gerincét adó – magánrepülőgépeken használatos navigációs eszközök piacából még csak 30 százalékkal részesedett, addig ma 80 százalékot tart a kezében. Eközben a hordozható helymeghatározó eszközök piacából – és ma már ez számít elsősorban – több mint 50 százalékot szerzett meg magának. Min Kao ezek után elérkezettnek látta a pillanatot, hogy megjelenjenek a fogyasztási eszközök piacán is, s műholdas helymeghatározási technológiájukat beépítsék a legkülönfélébb fogyasztási cikkekbe, a mobiltelefonoktól kezdve a tenyérkomputereken át a horgászok által használt halradarokig.



A Garmin 1999-es 233 millió dolláros árbevétele tavaly már jócskán meghaladta a félmilliárd dollárt. Azután pedig, hogy 2000 decemberében tőzsdére ment a társaság a részvényárfolyam hat egymást követő negyedévben legalább 20 százalékkal emelkedett, s a növekedés azóta is csak folytatódik. Sokan feltették már a kérdést, hogy a préri közepén hogyan lehetett létrehozni az egyik legvirulensebb globális fogyasztási cikkeket gyártó céget. Kao szerint a titok abban áll, hogy szemben mennek a trendekkel. Míg az elektronikai cégek manapság mindent igyekeznek külső vállalkozások igénybevételével megoldani, addig a Garmin próbál mindent házon belül tartani, a termékfejlesztéstől és gyártástól kezdve, a világméretű forgalmazáson át, egészen a marketingig. Az eredmény az alacsonyabb költségszint, amely 55 százalékos profitot eredményez, legalább kétszer akkorát, mint ami megszokott egy tipikus elektronikai vállalkozásnál. A siker részletei a következők:



1. Termelj olcsón!

A Garmin hatalmas gyártókapacitást tart fenn, bár nem veti el teljesen a szerződéses partnerek alkalmazását. Még 1999-ben megvásárolt Tajvanon egy hat telephelyes gyártókomplexumot, amely megháromszorozta a gyártókapacitását, s lehetővé teszi a cég számára, hogy csak limitált számú beszállítóval tárgyaljon. Kao szerint egyébként is sokkal jobb nyersanyag beszállításról egyezkedni, mint szilícium chipekről.



2. Alkalmazz lojális embereket!

A Garmin közel négyszáz mérnökének legtöbbje az amerikai közép-nyugatról származik, s büszke a munkahelyére. Ennek olyan következményei vannak, hogy megelégszenek a kaliforniai, massachusettsi vagy virginiai high-tech központokhoz mérve csekély fizetéssel és hajlandóak a rugalmas munkavégzésre. Például a tajvani gyár megnyitása idején a felívelő mobiltelefon-ipar felverte a memóriaárakat. Ahelyett, hogy a cég megfizette volna a gyártók extraprofitját, egyszerűen áttervezték néhány kulcsterméküket, hogy felhasználhassanak bennük sokkal szélesebb körben, így olcsóban rendelkezésre álló részegységeket.



3. Építs partnerhálózatot!

A Garmin nem volt különösebben ismert a széles közönség előtt, amíg szerződést nem kötött a kéziszámítógépeket és digitális asszisztenseket gyártó Palm céggel, illetve a BMW-vel, amely motorkerékpárjaiba szerelte a navigációs eszközöket. E szerződések nem csak ismertséget és pénzt hoztak, hanem kapcsolatokat is például a hatalmas potenciális piacot kínáló autógyártókkal.



4. Add el magad!

A Garmin ahelyett, hogy sok terméket és márkát forgalmazó önálló kereskedéseket bízna meg árucikkei értékesítésével, saját képviseleti rendszert épített ki, s elsősorban nagy szakkereskedelmi láncokat részesít előnyben. De e láncokkal saját szakértői tartják a közvetlen kapcsolatot a rugalmasabb kiszolgálás és a termékekkel kapcsolatos szakértelem fenntartása érdekében.



5. Költs kevesebbet, keress többet!

A könnyen kezelhető, és szemet gyönyörködtető formatervezésű, technikailag csúcson lévő termékek reputációja igen magas. Ezért a fogyasztók hajlandóak magas árat is megadni. A Garmin legújabb utcai navigátorának az ára például 1400 dollár, ami majdnem a kétszerese az előző modellénak.



6. Bízd a döntést a vásárlóra!

A Garmin gyártmányaiból általában sorozatokat állít elő, amelyekben alapfunkciójú (de eltérő designnal készülő) és extrákkal felszerelt modellek kapnak helyet. Az eTrex sorozat kézi-GPS készülékei közül a legolcsóbb verzióból fogy a legtöbb, de közvetlenül e mögött a legdrágább kivitelű darab következik az eladási rangsorban.



7. Használd a tervezőket piackutatásra!

A Garmin mérnökeit, tervezőit és gyártó szakembereit folyamatosan tapasztalatszerző túrákra küldi arra a terepre, ahol a GPS-eszközök felhasználása a legnépszerűbb. Hajókon, horgászversenyeken, katonai bázisokon szerzik a legfontosabb tapasztalatokat, illetve kapják a legjobb ötleteket arról, hogy a célpiacon mire is használják, vagy mire használnák még a globális helymeghatározást.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Már zajlik az új űrverseny, csak most a Marsért

Már zajlik az új űrverseny, csak most a Marsért

Pars Krisztián szinte biztos, hogy megy Dohába

Pars Krisztián szinte biztos, hogy megy Dohába

Vezetni szeretett volna, ezért elvitt egy nyitva hagyott autót

Vezetni szeretett volna, ezért elvitt egy nyitva hagyott autót

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Megszólalt a kormány a Microsoft-ügyben: nincs itt semmi látnivaló

Megszólalt a kormány a Microsoft-ügyben: nincs itt semmi látnivaló

Éremesővel zárták a magyar úszók a világkupát

Éremesővel zárták a magyar úszók a világkupát