Tetszett a cikk?

A "fapados" légitársaságok működési módját közvetlenül - és valószínűleg hátrányosan - érintő döntést hozott az Európai Bizottság kedden, amikor törvénytelennek minősítette az ír Ryanairnek Belgiumban nyújtott állami támogatások egy részét, és azok visszafizetésére kötelezte a vállalatot. A cég az Európai Bíróságon fellebbez.

A vallon régió és a charleroi-i repülőtér által a Ryanairnek nyújtott összesen 15 millió eurós támogatás nagyobbik részét, körülbelül 70 százalékát mindamellett a bizottság is jogszerűnek ismerte el. Közlekedési kérdésekért is felelős tagja, Loyola de Palacio szerint ez nem jelenti azt, hogy a társaságnak a fennmaradó hányadot teljes egészében vissza kell fizetnie. A bizottság még nem számította ki, pontosan mekkora lenne a visszatérítendő összeg, de lehet, hogy ez kevesebb lesz a 15 millió euró 30 százalékánál - mondta.



Az alacsony tarifájú járatokat üzemeltető légitársaságok egyik zászlóvivőjének és üzleti modelljének számító Ryanair annak fejében kapta a támogatásokat, hogy a gazdaságilag hátrányos helyzetű Charleroi repülőterét tegye meg hálózata kontinentális központjának. A vallon régió és a város többek között új járatok indításához nyújtott támogatásokat, és a leszállási, valamint a földi kiszolgálást terhelő illetékekből adott engedményt a Ryanairnek. Az előbbieket a bizottság is jogszerűnek ismerte el, az illetékkedvezményeket azonban - legalábbis részben - a versenyszabályokba ütköző támogatásnak minősítette. Az illetékekre a társaság azon az alapon kapott kedvezményt, hogy a repülőtérhez kötődő egyéb szolgáltatások (parkolási díjak, üzletek) bevételei a forgalom várható növekedésével arányosan bővülni fognak. Ebben az esetben a bizottság nem is ezt az indokot kifogásolta - amelyet önmagában megalapozottnak tartott -, hanem a nyújtott kedvezmények mértékét sokallta.



Palacio szerint csak a leszállási illetékre nyújtott aránytalan kedvezmény miatt 1 millió eurót kellene visszafizetnie a Ryanairnek. Mindezzel együtt a biztos úgy vélekedett, hogy a bizottság "nagyon kiegyensúlyozott" álláspontra helyezkedett az ügyben, s azt sem vitatta, hogy a Ryanair és a régió, illetve a város között létrejött megállapodások előnyösek voltak a fogyasztók számára. De állami támogatásokkal bármelyik társaság tud árakat csökkenteni, a bizottság pedig nem tartja elfogadhatónak, hogy a légi közlekedést támogatások nyakló nélküli osztogatásával lendítsék fel - jelentette ki.



Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója az alacsony tarifájú légitársaságok szempontjából katasztrofálisnak minősítette a bizottság döntését, és bejelentése után nyomban közölte, hogy fellebbezni fog ellene az Európai Bíróságon. (MTI)
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!