Tetszett a cikk?

A hazai tematikus tévécsatornák becslések szerint 15 százalékos nézettséget produkálnak, s bár célközönségük értékes, reklámpiaci részesedésük kevesebb mint 5 százalék. A hazai csatornakínálat növekszik, a kérdés csupán az, hogy hogyan képzelik fennmaradásukat?



„Biztos, hogy ma már nem kezdenék bele egy újabb csatornába” – nyilatkozta tavaly ősszel Prokopp Dóra a Kreatív című lapnak. Bár a Filmmúzeum csatorna vezérigazgatója már akkor telített piacról beszélt, s a fenntartásait a nagy, de lassan megtérülő befektetéssel indokolta, nemrég mégis új csatorna, a gasztronómiával és főzéssel foglalkozó TV Paprika beindítását jelentette be. A televíziós piac többi szereplője ugyancsak mozgolódik: pár hónapja startolt a Viasat 3 történelmi csatornája, a Tv2 tulajdonosa, az SBS Broadcasting és az MTV is tematikus adók beindítását tervezi, még ha utóbbi - hír-, kulturális-, sport- és nosztalgiaprogramokra vonatkozó - elképzeléseit az ORTT tagjai egyelőre nem támogatják. A rajzfilmeket vetítő Cartoon Network újabban szinkronizálja műsorait, nehéz feladat elé állítva ezzel a magyar Minimax gyermekcsatornát, amely egyébként legutóbb szintén arculatváltásra szánta el magát.

Elvisel-e a piac ekkora bővülést? A kábelhálózatok kapacitása véges, mondták korábban szakemberek, így a telített piacra már csak különleges tartalmakkal lehet betörni. Fennmaradni még nehezebb: az AGB nézettség-mérési rendszerének alacsony mintaszámából adódó statisztikai hibaszázalék elfedi a kis csatornák valódi, pontos nézettségét, és ez természetesen azok alacsony reklámbevételeiben is megmutatkozik. Pedig a piackutatások a tematikus adók nézőihez hirdetői szempontból igen előnyös tulajdonságokat rendelnek. A kábelcsatornák közönségét – a szórás jellegéből adódóan – főként városi nézők adják, őket ráadásul általában „tudatos fogyasztóként” könyvelik el.

„Most érett meg a helyzet egy kimondottan gasztronómiai tematikájú csatornára; ezzel nem biztos, hogy tavaly ki lehetett volna jönni” – magyarázza Prokopp Dóra, miért döntöttek mégis az új adó beindítása mellett. A vezérigazgató szerint a kábelpiac nagyjából együtt mozog, s mivel a fogyasztók a regionális tartalmak iránt mutatnak igényt, egy jórészt magyar készítésű műsorokat kínáló étkezési csatorna megfelel ennek a célnak. Az AGB rendszere a kábelcsatornák nézettségének méréséhez továbbra sem elég kifinomult, a TV Paprika programja és arculata éppen ezért az előre kiszemelt és jól körülhatárolt – elsősorban női - célcsoporthoz kíván idomulni. A csatornát továbbra is az előfizetői díjak kell, hogy vigyék, mert akárhogy is megférhetnek rajta a gasztronómiai jellegő reklámok, ezekre nem lehet egy üzleti tervet alapozni - mondja Prokopp Dóra, aki a novemberben induló programot – annak szórakoztató tartalmain túl - az éttermi piacot bemutató és főzési segítséget nyújtó információs adóvá tervezi alakítani.

A női nézőket célozza meg Magyarországon új tematikus csatornájával a Tv2 luxemburgi tulajdonosa, az SBS Broadcasting is – mondta a hvg.hu-nak David Stogel, az SBS fejlesztésért felelős alelnöke. Bár az indulás időpontjáról, a sugárzás napi időtartamáról és a programról Stogel egyelőre nem beszélt, annyit elárult, hogy „nem egyszerű főzőcsatornát tervezünk, hanem egy olyat, amely a női nézők általános érdeklődésére tarthat számot”. Az új tévé programjait Amszterdamból sugározzák majd egy itthon már elérhető nemzetközi kábelcsatornán. Stogel szerint mindenképp van igény itthon egy női témákra koncentráló csatornára, amelynek a zsúfolt piacon is kiválóak lehetnek a növekedési kilátásai. A jól behatárolható célközönség miatt a csatorna az élelmiszereket és háztartási vegyiárukat forgalmazó hirdetőknek is vonzó felület lehet – tette hozzá Stogel. A hét országban tíz televíziós csatornát működtető SBS Broadcasting egyébként júniusban jelentette be, hogy októbertől egy - feltehetően a leendő magyarországihoz hasonló - csatornát indít Belgiumban is a 20-49 éves női nézők számára.

Történelmi témájú programokat sugároz napi 18 órában a Viasat History dokumentumfilm-csatorna, amelyet a svéd Modern Times Group (MTG) tulajdonában lévő Viasat cégcsoport indított május elején Magyarországon és további hét kelet-közép-európai országban. A kábelhálózatokon fogható csatorna itthon magyar nyelven és egyelőre kódolatlanul fogható – mondta a hvg.hu-nak Molnár András, a csatorna terjesztési menedzsere. A célközönség általános, Molnár szerint minden korosztály figyelmét leköthetik a történelmi vagy aktuális eseményekről szóló programok. A Viasat History üzleti stratégiája megegyezik a 2003 novemberében debütált Viasat Explorer csatornáéval, amely reklámokat nem sugároz és csak az előfizetésekből próbál megélni. A 25-45 év közötti férfiakat többek között az extrém sportokról és bűnüldözésről szóló programokkal megcélzó Viasat Explorer szintén több országban is fogható, és az idei első negyedév végén több mint 900 ezer előfizetője volt. Ennek ellenére az összesített adatok alapján a Viasat Explorer 2003-hoz hasonlóan az idei első három hónapot is veszteséggel zárta. A csatorna itthon a televízióval rendelkező háztartások 6,8 százalékába jut el, de az arány Molnár szerint folyamatosan növekszik.

Stogel szerint nehéz megmondani, hogy telített-e már a hazai kábelcsatornák piaca, de szerinte az ország 50-55 százalékos kábeltévé-penetrációja a nyugat-európaihoz képest alacsony, ez pedig további növekedési potenciált jelenthet. Molnár szerint a hazai kábelkapacitás viszont véges, ezért a jövőben a Nyugat-Európában már megszokott gyakorlat szerint a digitális televíziózás adhat megfelelő technikai hátteret az egyre növekvő tévépiacnak. „Ez a folyamat a legtöbb kábelszolgáltató esetében piackövető lesz, azaz az a digitális területen leghamarabb elinduló egy-két irányító szereplőt követhetik majd a többiek” – tette hozzá a Viasat History és Explorer menedzsere.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!