Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni. A rekordszám jól hangzik, viszont felveti a kérdést: nem lenne jobb a kissé kevesebb?","shortLead":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni...","id":"20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af.jpg","index":0,"item":"66dd155e-775a-4e73-8982-95edeb991f45","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","timestamp":"2025. január. 02. 23:35","title":"Minden egyes nap 52 új játék: sosem volt még ennyire jó év PC-játékosoknak a Steamen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott vannak az objektumok, ahol látni őket. Spanyol kutatók munkájának köszönhetően azonban ez most megváltozott.","shortLead":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott...","id":"20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0.jpg","index":0,"item":"fe861ffb-3516-4776-b16f-407ada7bc087","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","timestamp":"2025. január. 02. 18:03","title":"Newton és Einstein is dolgozott rajta, de most megszületett az új egyenlet, ami segíthet megvédeni a Földet az aszteroidáktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései nyomán azonban napirendre került, hogy újra az USA felügyelje a világkereskedelem egyik legfontosabb csomópontján áthaladó hajókat.","shortLead":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései...","id":"20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"e0e59dd5-e144-4bc6-bf9b-846f7238b367","keywords":null,"link":"/360/20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:10","title":"Hajmeresztő blöff vagy valós fenyegetés, amit Trump a Panama-csatorna visszaszerzéséről mondott?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","shortLead":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","id":"20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb.jpg","index":0,"item":"faa04b2f-c324-49bd-ba25-82417072e61b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 03. 17:35","title":"Hétféle rákot okozhat a piálás, ugyanolyan feliratokat követelnek az italokra, mint a cigarettákra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki. Nem mellesleg: 1000 feltöltés és lemerítés után majdnem 20 százalékkal nagyobb marad a kapacitása, mint a mostani akkumulátoroké.","shortLead":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki...","id":"20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c.jpg","index":0,"item":"e253553e-bb79-4b55-9c24-cf814473b9e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","timestamp":"2025. január. 02. 11:03","title":"Újfajta akkumulátor kerülhet a mobiljába, tovább bírja, és kevésbé lesz tűzveszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056a5183-9787-47b6-b63c-d0eae50ab355","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A koncessziós rendszer 2013-as bevezetése óta nem volt ilyen kevés dohánybolt, mint 2024-ben, a dohánybolt nélküli települések száma pedig megközelítette a 700-at.","shortLead":"A koncessziós rendszer 2013-as bevezetése óta nem volt ilyen kevés dohánybolt, mint 2024-ben, a dohánybolt nélküli...","id":"20250102_nemzeti-dohanyboltok-szama-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056a5183-9787-47b6-b63c-d0eae50ab355.jpg","index":0,"item":"f3775477-f1c6-4c51-be4d-469543a5639a","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_nemzeti-dohanyboltok-szama-csokken","timestamp":"2025. január. 02. 07:26","title":"Egyre kevesebb a dohánybolt, több száz településen már nincs is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kis közép-európai tőzsdék számára nem feltétlenül egy nagyobb piachoz való csatlakozás jelentheti a túlélést - mondta a hvg.hu-nak adott interjújában Paul Arlman, az Európai Tőzsdeszövetség (Fese) főtitkára. Szerinte támogatni kellene a magyar kisbefektetők tőzsdei megjelenését, és a megbízható tőkepiaci szabályok kialakítása is fontos.
hvg.hu: A Budapesti Értéktőzsdét nemrégiben vásárolta fel a bécsi börzét is tagjai között tudó osztrák befektetői csoport, az így kialakult szövetség pedig most a varsói értéktőzsdére vetett szemet. Hogyan értékelné a Bécs-Budapest-Varsó tőzsdei csoport piaci esélyeit? Milyen előnyöket kínálhat ez a lehetséges szövetség a többi európai csoporthoz képest?
Paul Arlman: Budapest részéről döntő lépés volt, hogy korábban csatlakozott a német és osztrák piacon is használt Xetra kereskedési rendszerhez, ezzel a kereskedők hozzáférést kaptak a frankfurti piac papírjaihoz is. A Xetrával jobb lehetőségek nyílnak, egyébként pedig nem Bécs az „ablak” a világra, hanem a sokkal nagyobb frankfurti piac. A varsói tőzsde privatizációjával kapcsolatos döntés kulcsfontosságú, de csak akkor érheti meg Bécset választani a kérők közül, ha ez a Xetra melletti közvetett elkötelezettséget is jelenti. De vigyázat: ha a Bécs-Budapest-Varsó csoport létrejöttét csak az osztrák tagok (például az Erste Bank, a Bank Austria és az RZB) szándékával indokolják, akkor fenáll a veszélye, hogy hosszú ideig megmaradnak a régi pletykák, illetve piaci vélemények, amelyek szerint a bécsi piac (és a budapesti és varsói is) nem más, mint egy „bennfentes party”.
A régió tőzsdéinek konszolidációja már egy ideje napirenden van, de az első felvásárlások és összeolvadásokra csak a közelmúltban került sor. Szükség van-e a kis börzék konszolidációjára ahhoz, hogy ezek a tőzsdék méretük ellenére is talpon maradhassanak? Mik az előnyei és hátrányai egy nagyobb tőzsdeszövetséghez való csatlakozásnak?
Nem feltétlenül a konszolidáció az elsődleges cél. A legfontosabb, hogy a tőzsdék leszorítsák a működés állandó költségeit, amelynek csak egyik módja lehet a más tőzsdékkel való bármilyen szintű együttműködés. A nagyobb piacokhoz való csatlakozás a kisebb országok tőzsdéinek (például az ír, portugál vagy dán piacoknak) „ablakot” nyithat a világra, és egyszerű csatlakozási pontot kínálhat az egymás piacaitól fizikailag is távol dolgozó befektetőnek és kereskedőknek. Persze a hazai ellenőrzést ilyen esetben elvesztik a tőzsdék, de az effajta „kontroll” fenntartása ma már elavult stratégiának tűnhet. Ennek ellenére fontos, hogy maradjon meg a helyi jelenlét, illetve megtartsák a helyi kibocsátók és befektetők hozzáférését a helyi nyilvános értékpapírpiachoz.
A közép-európai és balti országok tőzsdéi a legtöbb európai és tengerentúli börzénél is jobban szerepeltek az utóbbi időben. Mi állhat az átlagnál nagyobb emelkedés mögött? Mekkora növekedési potenciálja van még ezeknek a piacoknak?
Nem csodálkozhatunk az emelkedésen, hiszen nagy a kereslet a befektetők részéről, de aránylag kevés a megfelelő befektetési lehetőség. A régió országainak EU-csatlakozásával az üzleti környezet és a befektetések feltételeinek javulását, valamint a tranzakciók átláthatóságának javulását reméli a legtöbb érdeklődő. Nem bocsátkoznék viszont jóslatokba az indexek jövőbeli mozgásáról, az nagyban függ az aktuális üzleti környezettől.
A legnagyobb magyar cégek nincsenek a BÉT-en, amely sokak szerint erősen csökkenti a pesti tőzsde jelentőségét, és emiatt a BUX-index mozgása sem tükrözi a magyar gazdaság teljesítményét. Egyetért ezzel? Általában mi a jelentősége egy hasonló értéktőzsdének?
Igen, ez valóban kár. A cégek távolmaradása többek között a privatizációs stratégiának, és a vállalatfelvásárlási szabályok alakulásának az eredménye. Az értéktőzsde indexét viszont nem kellene összekapcsolni az általános gazdasági teljesítménnyel, hiszen az leginkább a befektetési lehetőségeket reprezentálja. Ha ezek a lehetőségek eléggé szélesek, akkor senki sem várja, hogy az index a gazdaság teljesítményét tükrözze.
Magyarországon eléggé alacsony a háztartások részvény-befektetéseinek értéke. Hogyan lehetne ön szerint hatékonyabban a tőzsdére irányítani ezeket a megtakarításokat?
Nehéz lesz elszakítani a takarékoskodókat a „betétkönyvektől”. Ha korábban sokszor pórul jártak a befektetéseikkel, még inkább konzervatívak maradnak. Újra fel kell építeni a kisbefektetők bizalmát, amelyben a Budapesti Értéktőzsdének is nagyobb szerepet kellene játszania – nem számít, hogy hazai tulajdonban van-e, vagy sem.
Az elmúlt években kevés új cég vezette be a BÉT-re részvényeit. Hogyan lehetne a börzéhez vonzani a vállalatokat? Kell-e népszerűsíteni a tőzsdei bevezetést állami adókedvezményekkel vagy egyéb támogatásokkal?
Állami támogatások és adókedvezmények a kibocsátoknak? Inkább nem. Adókedvezmények a befektetőknek? Igen, de csak nagyon körültekintően, mert ezek könnyen diszkriminatívvá válhatnak. Más lehetőség lehet, hogy a kibocsátók segítséget kapnak a törvényi kötelezettségeik végrehajtásához (például a működésük átláthatóságának növelésében). A közpénzből fizetett marketinges támogatás, a megfelelő és megbízható szabályozási környezet és felügyeleti tevékenység is fontos.