szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A blogok ott fejlődhetnek, ahol a hivatásos média nem teljesít jól - véli Nick Denton, az amerikai Gawker Media webnapló-vállalkozás vezetője. A blogírást pénzre váltó Denton szerint a blogoknak Magyarországon is fontos szerep juthat, mivel szerinte unalmasak és rosszak a magyar napilapok.

Névjegy
© nickdenton.org
















A 38 éves, New York-ban élő Nick Denton Gawker Media néven a világ egyik legnagyobb blogbirodalmát működteti, amely az olvasók millióin kívül ma már a legnagyobb hirdetők figyelmét is felkeltette. A kezdetben a Gawker pletykabloggal sikert arató Denton ma már 12 különféle webnaplót felügyel, többek között az elektronikus kütyükkel foglalkozó Gizmodót, és a pornóra koncentráló Fleshbotot is. Az oldalakat fizetett újságírókká avanzsált egykori amatőr bloggerek írják. Denton a tematikus tartalmakon kívül egy blogkeresőn, a Kinján is dolgozik, amely témák szerint is kategorizálja a weblogokat.

A brit származású Denton Oxfordban szerzett közgazdasági diplomát, majd újságíróként kezdett dolgozni. 1989-ben Bukarestben élte át a romániai forradalmat, később pedig Budapestre költözött, ahol évekig dolgozott a Financial Times (FT) kelet-európai tudósítójaként. 1997-ben Kaliforniába költözött, ahol egy évig a Szilícium-völgy technológiai fejlődéséről tudósította az FT-t. A következő években különféle, az internethez kapcsolódó üzleti vállalkozásokat indított, de igazi szenvedélyét a Gizmodo és a Gawker 2002-es elindításával találta meg. Denton az elsők között váltotta pénzre a blogírást, birodalma pedig ma is jól fut.        

hvg.hu: A Gawker Media idén a legjobb blogok versenyén négy Bloggie-díjat is nyert, a legjobb technológiai témájú blog pedig a Gizmodo lett. Mitől kiváló egy blog?

Nick Denton: Egy blog ugyanattól kiváló, amitől például egy magazin. Vonzó design, figyelemfelkeltő címek, érdekes írások. A közönség ezen kívül a közvetlen hangnemet, a tömörséget és az interakciót is díjazza. Egy olyan oldalnál, mint a Gawker, a legjobb sztorikat az olvasóktól kapjuk.

hvg.hu: Az áprilisban elindult bulvároldallal, a Sploiddal ma már egy tucatnyi Gawker-blog működik. Kikből áll a közönségük? Mennyire nehéz újabb és újabb tematikus oldalakkal megjelenni?

N.D.: Van egy bizonyos határa annak, hogy a Gawker milyen témákkal foglalkozhat érdekesen. Például nem nagyon tudnánk előállni hasonló keretek között egy pénzügyekkel foglalkozó oldallal. Az olvasóink nagyjából egy csoportba tartoznak: 18-34 évesek, tehetősek, és a hirdetők által a „befolyásos” kategóriába sorolhatók. Nem célzunk meg más közönséget, mert azt kockáztatnánk, hogy felhigítjuk a vonzerőnket. 

hvg.hu: A látogatók és az oldalletöltések számán kívül mi vonzza a Gawker hirdetőit? Korábban gyakran említette, hogy a blogok valószínüleg nem lesznek az online hirdetők kedvencei. Még mindig így gondolja?

N.D.: A bloghirdetések még mindig csak egy apró töredékét teszik ki a teljes online költésnek. Nőhetünk óriási mértékben akár egy évtizedig is, de még mindig jelentéktelenek leszünk. Egy biztos: a blogok üzleti, kereskedelmi értéke iránti figyelem a valósághoz képest aránytalanul nagy.

hvg.hu: A Gawker Media megrendelésre is hoz létre blogokat. Hogyan kerülhető el, hogy egy kereskedelmi célú blog csak egy újabb egyszerű reklámnak tűnjön?

N.D.: Az oldalakat alapító szponzorokkal indítjuk el. A Sony járult hozzá például a Lifehacker oldalhoz, az autós szájtunkat pedig az Audi támogatásával indítottuk el.

hvg.hu: A blogok azért is népszerűek, mert bárki bármit közzé tud tenni az interneten, ráadásul ingyen. Mennyire jelentenek versenyt a Gawker fizetett újságíróinak a független bloggerek?

Golden Blog
Nevezze kedvenc blogját a hvg.hu blogdíjára!
N.D.: Független bloggerektől kapjuk a sztorijaink egy részét, és saját blogjaikon keresztül találunk rá azokra is, akiket később fizetésért alkalmazunk és egyébként igen gyakran linkelünk amatőr blogokra is.

hvg.hu: Az 1990-es években több évig élt és dolgozott Budapesten. Nem tudom, hogy követi-e az itteni média fejlődését, de hogyan látja a blogírás jövőjét Európa e felén?

N.D.: A blogok ott működnek a legjobban, ahol a hivatalos, professzionális média nem teljesít jól. Így például Nagy-Britanniában nem terjedtek el annyira a blogok, mert ott kiváló a napi sajtó. A magyar napilapok szörnyen rosszak, vagy legalábbis azok voltak, amikor legutoljára olvastam őket. Béna címek, részrehajló álláspontok, korrupt újságírók. Szerintem itt a weblogok jelenthetik a friss levegőt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Golden Blog

Blogzsargon

Könnyebben eligazodhat a blogszférában, aki tisztában van a bloggerek által használt fogalmakkal és zsargonnal. Az alábbiakban azokat az első látásra idegennek ható terminusokat, technológiák és szolgáltatások elnevezéseit soroljuk fel, amelyek online napló olvasásakor, vagy készítésekor leggyakrabban felbukkannak.

Golden Blog

Blogtípusok

Az internetes naplók számtalan kategóriába sorolhatóak, formátumuktól, tartalmuktól és látogatóiktól függően. A skatulyázás nehéz, és mint minden ilyen próbálkozás, késhegyig menő vitákat válthat ki. Mi ezért most nem is próbálkozunk ezzel, csupán közreadunk egy szerintük elfogadható osztályozást, a Wikipedia szerzői közössége által kidolgozott blogskála rövidített változatát.

hvg.hu Golden Blog

Blogvilág: emberek és trendek a számok mögött

A világhálón jelenleg körülbelül 31,6 millió blog van – állítja tavaszi felmérése alapján az internet kutatására szakosodott Perseus Development Corporation, hozzátéve: mintegy 10 millió webnaplót az idei első negyedévben jegyeztek be. A növekedés jelenlegi ütemét alapul véve a blogok száma az év végére elérheti az 53,4 milliót. De mifélék is ezek a webnaplók?

Golden Blog

A blogok és a társadalmi nyilvánosság

A blog szó 2004-ben az év szava lett. Ez nagyjából jelzi a vélemények, élmények viszonylag új kifejezési módjának a terjedési sebességét, valamint a blogok hatásával kapcsolatos felfokozottnak mondható várakozásokat, amit csak lassan hűt le a hidegzuhany. Wild Juditnak a témát taglaló, alább olvasható cikke a Médiamixben jelent meg.

hvg.hu Média

Melyik a legjobb magyar blog?

A hvg.hu keresi a legjobb magyar nyelvű webnaplót. Nevezd be te is kedvenc (vagy saját) blogodat, hogy megtudd, mit gondolnak róla mások! A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt bloggerek komoly díjakra számíthatnak. Ne késlekedj a nevezéssel, hiszen blogodat akár egyetlen kattintással a legjobbak közé juttathatod. Az igazi verseny pedig csak ezután kezdődik.

hvg.hu Golden Blog

Mi is az a blog?

Az internet elterjedésével megjelent műfaj mára online jelenséggé nőtte ki magát, s meghatározó a világháló történetében. Mit is takar azonban a rövid szócska, amely világszerte közösséggé kovácsolta a online naplóírókat? Mikor jelent meg az első blog, s megközelítőleg hányan hódolnak ennek a szenvedélynek?

hvg.hu Golden Blog

A blogverseny első hete - számok, ajándékok

Közel 500 blogra több mint ezer jelölés érkezett az első héten. A Golden Blog-díj szakmai zsűrije újabb személlyel bővült, a verseny támogatói további ajándékokat ajánlottak fel a nyerteseknek.

hvg.hu Golden Blog

Blogok az amerikai üzleti életben

Üzleti titkok kiszivárogtatása illetve megtévesztés, újdonságok alternatív terjesztési módja, a piaci ellenfelek megtévesztése, szellemi műhely, a corporate-közeg hétköznapjainak bemutatása - csak néhány a számos ok közül, ami miatt vállalati blogok jönnek létre.