szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb lista látott napvilágot a légi közlekedés biztonságával kapcsolatban, s Magyarország számára ez talán az eddigi legkellemetlenebb. A francia Le Figaro közlése szerint a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 30 országban, köztük Magyarországon - nem részletezett - biztonsági hiányosságokat tapasztalt. A hazai illetékesek jogi lépéseket fontolgatnak.

Az ICAO gyakorlatilag a nemzetközi légi közlekedést szabályozó Chicagói Egyezmény aláíróit tömöríti. A szervezet jelöli ki a biztonságos üzemelés normáit, amelyeket azután minden tagországnak át kell ültetnie a nemzeti szabályozásba.

Emellett az ICAO a tagok többségénél a repülési engedélyt kiadó hatóság auditálását is ellátja, így időről időre ellenőrzi az előírt követelmények betartását, a biztonsági normák szintjét.

Szamoa és Szenegál között?

A most közzétett listához nem fűztek részletes magyarázatot, csak annyi derül ki, hogy az ICAO az alábbi országokban „nem látja biztosítottnak az előírt normák teljesítésének ellenőrzését”:

Albánia, Mali, Belize, Mongólia, Fehéroroszország, Mozambik, Botswana, Mianmar, Burkina-Faso, Niger, Kambodzsa, Uganda, Kamerun, Palau, Ciprus, Pápua Új-Guinea, Horvátország, Portugália, Ghána, Oroszország, Guyana, Szamoa, Magyarország, Szenegál, Kenya, Togo, Laosz, Tonga, Macedónia és Vanuatu.

A magyar illetékesek jogi lépéseket fontolgatnak (Oldaltörés)

A magyar hatóságnak nincs tudomása arról, hogy egy nemzetközi repülésügyi szervezet, az ICAO Magyarországot is tartalmazó listát állított volna össze azokról az országokról, ahol repülésbiztonsági hiányosságokat tapasztalt; a magyar hatóság vizsgálja, hogy milyen jogi formában reagálhatna az erről szóló cikkre - mondta el Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) szóvivője szerdán az MTI-nek.

Bajkó Erika a francia le Figaro-ban megjelent listát illetően hangsúlyozta: a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 2001-ben végzett auditot Magyarországon, a szükséges intézkedések megtételét pedig 2003-ban ellenőrizték. "Akkor a szervezet az észrevételekre tett intézkedések kétharmadát teljes mértékben elfogadta" - hangsúlyozta Bajkó Erika, hozzátéve, hogy az észrevételek egyike sem volt olyan fajsúlyú, ami indokolná Magyarország szerepeltetését egy ilyen listán. A listaállítás ráadásul ellentétes az ICAO elfogadott elveivel - fűzte hozzá.

A szóvivő felhívta a figyelmet arra, hogy létezik, egy, a szakértők számára nyilvános, a repülés biztonságával összefüggő adatbázis, a Safety Audit Foreign Aircraft program. Ebbe az adatbázisba egységes ellenőrzési és értékelési elvek alapján kerülnek be adatok légitársaságokról, hatóságokról és más szervezetekről. "Ebben az adatbázisban egyetlen olyan észrevétel sem szerepel, amely hátrányos lenne Magyarország számára" - hangsúlyozta Bajkó Erika.

Veszélyesek lehetnek a listák (Oldaltörés)

Bajkó Erika szerint a magyar szakemberek némileg aggódva figyelik a légi közlekedésről nap mint nap megjelenő újabb listákat. „Veszélyes jelenség ez, mert valós összehasonlítást nem tesznek lehetővé a gyakran esetlegesen, ellenőrizhetetlen „adatok” alapján összeállított listák, márpedig ennek a szakmának a legnagyobb tőkeerejét a bizalom jelenti, amely könnyen elveszíthető” - mondja a szóvivő, aki határozottan kijelenti: a magyar légi biztonsági statisztikai mutatók nagyon jók.

Ez különösen annak tükrében figyelemre méltó, hogy a repülési órák száma sokkal nagyobb ütemben nő, mint a repüléssel kapcsolatos, jelentésköteles „események” száma - legyen szó akár a legkisebb repülőtéri problémáról is.

A nemzetközi SOFA-program alapján egyébként minden ország nemzeti hatósága bármikor ellenőrizheti a saját repülőterén lévő idegen gépeket. Az esetleges biztonsági hiányosságokról szóló információk egy nemzetközi adatbázisba kerülnek, s a hibák miatt adott esetben egy repülőgép továbbindulását is megakadályozhatják a hatóságok. E rendszer alapján a magyar gépeket is rendszeresen ellenőrzik a külföldi repülőtereken és még soha nem érkezett hír súlyos hiányosságról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Franciaországban kiadták a légitársaságokra a tilalmi listáját

A francia légiforgalmi hatóság (DGAC) - egyelőre - öt polgári légitársaságot nevezett meg, amelyeknek gépei nem repülhetnek francia területre. Van közöttük amerikai légitársaság is, az Air Saint-Thomas, egy-egy thaiföldi, észak-koreai, libériai és mozambiki mellett. A listából kiderül, hogy ezek franciaországi repülési engedélyét már 2001-től egymás után megvonták.

Világ

A biztonságosnak ítélt légitársaságok "fehér listája"

A Francia Polgári Repülésügyi Igazgatóság minden évben két alkalommal állítja össze a légifuvarozók "fehér listáját". Ezen azok a társaságok szerepelnek (a jelenlegin szám szerint 93), amelyek megfelelnek az európai biztonsági szabványoknak. Böngéssze végig a legfrissebb listát!