Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Közzétette tavalyi beszámolóját a párt. Az elnök elárulta: egyetlen támogatást nem fogadtak el, ez „egy ismert végrehajtótól” érkezett.","shortLead":"Közzétette tavalyi beszámolóját a párt. Az elnök elárulta: egyetlen támogatást nem fogadtak el, ez „egy ismert...","id":"20250530_tisza-part-2024-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"e3c72a16-7b60-40f0-b424-e62b2cffea35","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_tisza-part-2024-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 21:08","title":"Magyar: Több támogatást kapott a Tisza Párt magánszemélyektől, mint a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az akkugyártás küszködik, a dél-koreai SK-cégek is hatalmas veszteséget hoztak össze 2024-ben.","shortLead":"Az akkugyártás küszködik, a dél-koreai SK-cégek is hatalmas veszteséget hoztak össze 2024-ben.","id":"20250531_Kozel-20-milliard-forintos-bukta-a-komaromi-es-ivancsai-akkugyartasban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"1198797c-686b-4235-bded-d3d10c01b237","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Kozel-20-milliard-forintos-bukta-a-komaromi-es-ivancsai-akkugyartasban","timestamp":"2025. május. 31. 09:56","title":"Közel 20 milliárd forintos bukta a komáromi és iváncsai akkugyártásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal kapcsolatban. Miután az egyik belengetett rendelkezés Kalifornia szíve-csücskét, az Apple-t érintené, az állam főügyésze úgy érezte, lépnie kell.","shortLead":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal...","id":"20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e.jpg","index":0,"item":"46330451-52dd-4ab4-98e0-76291c607fec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","timestamp":"2025. május. 31. 18:03","title":"Beperelné Kalifornia főügyésze a Trump-adminisztrációt az Apple miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 31. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 31. 19:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5536f4a7-4b51-47a0-8110-09b38c2a1993","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elkeseredetten dacos interjút adott Karácsony Gergely a Népszavának, ellenállást hirdetve a kormány sarcpolitikája ellen.","shortLead":"Elkeseredetten dacos interjút adott Karácsony Gergely a Népszavának, ellenállást hirdetve a kormány sarcpolitikája...","id":"20250531_Karacsony-Gergely-fopolgarmester-Budapest-szolidaritasi-hozzajarulas-sarc-megszoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5536f4a7-4b51-47a0-8110-09b38c2a1993.jpg","index":0,"item":"8966d16c-4fde-4056-aaa4-d7cf253d0d43","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Karacsony-Gergely-fopolgarmester-Budapest-szolidaritasi-hozzajarulas-sarc-megszoritas","timestamp":"2025. május. 31. 18:11","title":"Karácsony: Ha borul az asztal, minden is előfordulhat, és ha kell, „harcba hívja” a budapestieket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","shortLead":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","id":"20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"5ffc2824-d010-4f47-a539-7a48a0c3c1ef","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","timestamp":"2025. június. 01. 17:48","title":"A sóbánya beomlásától tartva tíz családot kilakoltatnak Parajdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer, amelynek alapját a DeepSeek mesterséges intelligenciája adja.","shortLead":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer...","id":"20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10.jpg","index":0,"item":"6535ed02-fc50-4aec-9022-5ce4292e70f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","timestamp":"2025. június. 01. 10:03","title":"Az eddig 48 óra alatt meghozott katonai döntéseket 48 mp alatt lépi meg DeepSeek parancsnok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több Ikarus-cég is megroggyant, állami és magántartozásaikat pedig csak a telkek értékesítéséből képesek kiegyenlíteni. Mivel a mátyásföldi buszgyártás újraindítására sincs esély, ott az új tulajdonos 18 milliárd forintos beruházással 3 ezer lakásos parkot építene fel.
Megszondáztatta az egykori Ikarus-telekre vonatkozó elképzeléseiről a XVI. kerületi önkormányzatot az új tulajdonos, a budapesti székhelyű B.C.R.E. Felikon Ingatlankezelő és Hasznosító Kft. október végén. Testületi ülés helyett némiképp formabontó - és semmire sem kötelező - munkaértekezletet tartottak az önkormányzati képviselők, amelyen a cég vezetői legfőképpen azt óhajtották kipuhatolni, mit szól a testület ahhoz, ha a hajdani buszgyár mátyásföldi ingatlanán, a mostani ipari park helyén csaknem 18 milliárd forintos beruházással óriási, 3 ezer lakásos lakóparkot hoznának létre. Egyáltalán, támogatná-e a helyhatóság az ipari besorolású terület lakóövezetté minősítését. A cég érvelése szerint a buszgyártás újraindítására már nincs esély, a terület ipari parkként pedig - a környező lakóházak és a nehézkes közlekedés miatt - hosszú távon nem üzemeltethető nyereségesen. Bevásárlóközpontot sem érdemes felhúzni rajta, miután a közelben már számos ilyen épült - véli a B.C.R.E., amely szerint az újrahasznosítás egyedüli lehetősége a lakópark.
A helyhatóság egyelőre óvatos. Nem ellenzi a beruházást, azonban - mint Asztalos Lajos alpolgármester a HVG-nek elmondta - a várhatóan beköltöző 8-9 ezer lakó, vagyis a 70 ezres lélekszámú kerület több mint 10 százalékos gyarapodása számukra is újabb feladatokat, költségeket jelentene: óvodákat, iskolákat, utakat kellene építeni, és közműfejlesztésre is szükség volna. Számításai szerint a lakópark megépítése 1,8-2 milliárd forinttal terhelné meg az önkormányzati büdzsét, amit vagy készpénzben kellene megtérítenie a beruházónak, vagy pedig magára kellene vállalnia ezek létesítését. A B.C.R.E. tulajdonosa, az izraeli magánszemélyek tulajdonában álló B.C.R.E. Izaki B.V. méltányolja az önkormányzat kérését - mondta a HVG-nek Szélyes Domokos, a budapesti leánycég létesítménygazdálkodási vezetője, hozzátéve, hogy a következő hónapokban ennek szellemében egészítik ki a tanulmányt.
Az eddig főként az USA-ban és Nagy-Britanniában terjeszkedő csoport az elmúlt tíz évben több mint 3 milliárd dollár értékű ingatlanfejlesztést hajtott végre, ebből Magyarországra három év alatt összesen 35 millió dollárnyi jutott (a B.C.R.E.-é a Metropol irodaház a Tüzér utcában, és tavaly beszállt a XIII. kerületi Csata utcai lakópark fejlesztésébe). Az egyelőre Ikarus-lakópark néven futó projektet a B.C.R.E. sem kapkodja el. Szélyes szerint az övezet átsorolásáról szóló döntés után hét-tíz évig tartana az építkezés, az átmeneti négy-nyolc évben pedig - akár annak kialakításával párhuzamosan - az ipari parki funkciót próbálják erősíteni.
Viharos előélet után avanzsál lakóparkká a mátyásföldi ingatlan. A 28 hektáros telek eredetileg az állami tulajdonú Ikarus Járműgyártó Rt.-é volt. A csőd szélén lavírozó állami buszgyártó céget, mint ismeretes, 1998 márciusában a Széles Gábor nevével fémjelzett MT-Liz Kft. vette meg. Bő egy évvel később a Széles-cég a francia-olasz IrisBusnak adta tovább a nyakig eladósodott Ikarus többségi részvénycsomagját, és a buszgyártás folytatására Ikarus Bus Rt. néven új, közös társaságot hoztak létre (HVG, 1999. december 25.). A mátyásföldi ingatlan a javarészt kiürült Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában maradt. Noha Széles időről időre nagyszabású tervekről számolt be a nyilvánosság előtt - Mátyásföldön kisautót, terepjárót ígért gyártani -, mindebből nem lett semmi. Az ingatlant 2001 decemberében ipari parkká alakították, az Ikarus Járműgyártó Rt. pedig 2002-ben nevében is szakított a buszgyártással: Ikarus Holding Rt. néven a telek bérbeadásával foglalkozott. Egyebek között saját leányvállalatától, az ott tevékenykedő Ikarus Préstechnika Kft.-től, valamint az IrisBus többségi tulajdonába került Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-től szedett be százmilliókat.
A Széles-cég a nagyobb bevétel reményében már korábban is eladta volna az ingatlant, csakhogy az nem volt egyszerű. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) ugyanis a telekre 2000-ben 2 milliárd forintos jelzálogjogot jegyeztetett be. Az MT-Liz ugyanis az Ikarus privatizációjával arra kötelezte magát, hogy 2001-ig nem csökkenti a magánosításkor átvett 6270 fős létszámot, ami azonban már 1999 végére csaknem a felére apadt (HVG, 2005. április 30.). Az ÁPV ezért 5,3 milliárd forintos büntetést vetett ki rá. Széles azonban fizetés helyett a szerződés módosítását csikarta ki az ÁPV-től: az eredeti határidőt 2003 decemberéig meghosszabbították azzal, hogy addig legalább 2800 főt kell foglalkoztatnia a cégnek. Ám ez sem teljesült. Ekkor Széles a büntetés kifizetése helyett újabb alkut kötött. Rávette az ÁPV-t a jelzálog visszavonására, mégpedig azzal az ígérettel, hogy a mátyásföldi ingatlan eladásából és saját forrásból visszavásárolja az IrisBustól az időközben befuccsolt székesfehérvári gyárat, majd újraindítja a termelést, és így a létszámot is felduzzasztja. Az ÁPV ekkor már csupán 200 millió forintnyi bánatpénzt kötött ki magának arra az esetre, ha ez a megállapodás is kútba esne.
Az egyezség után Szélesék az ingatlant 2003-ban 1,9 milliárd forintért eladták a B.C.R.E.-nek, csakhogy a buszgyár beígért visszavásárlására nem került sor. Székesfehérváron azóta is zárva a telep, az IrisBus a gyártást határozatlan időre felfüggesztette. A fehérvári terület javarészt kihasználatlan, alig fél tucat kisebb cég működik ott bérlőként. Az ÁPV pedig bottal ütheti a 200 milliója nyomát is, mivel a Széles-cég a mátyásföldi telek vételárából egyetlen fillért sem fizetett neki. A felek között idén tavasztól a bíróságon folytatódik a vita.
A vagyonkezelő a foglalkoztatási kötelezettség fejében az Ikarus Holding szegedi leánycége, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. egykori telkére is jelzálogot jegyeztetett be, amit a 200 millió forint kiegyenlítése nélkül nem hajlandó törölni - ennek jogosságát az Ikarus Holding vitatja. Az ingatlan eredetileg az alkatrészgyártó cégé volt, ám azt az Ikarus Holding magához vonta, és azóta a leánycég csak bérelte tőle. Az Ikarus Holdingnak azonban megint csak sürgős volna e telek értékesítése. Az alkatrészgyártó kft ellen idén nyáron ugyanis felszámolási eljárás indult, és egyik szállítójánál, a dunaújvárosi Dutrade Acéltermék-feldolgozó Rt.-nél az Ikarus Holding vállalt készfizető kezességet. A szegedi alkatrészgyártó a HVG információi szerint mintegy 300 millió forinttal tartozik a Dutrade-nek, amit az Ikarus Holding a szegedi, jelzáloggal terhelt ingatlannal törlesztene.
Az értékes, mintegy 700 millió-1 milliárd forint értékű telekre - amely a szegedi repülőtér és az M5-ös tervezett nyomvonala közelében fekszik - az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szintén igényt tart: mintegy 300 millió forintos köztartozás fejében végrehajtási jogot jegyeztetett be a tulajdoni lapra. A sorba a Pénzügyminisztérium is beállt, egy korábbi adósságengedményezés nyomán 600 millió forintos jelzálogot szerezvén a szegedi telekre. A Dutrade - amely a nyilatkozattól elzárkózott - kis híján lépre ment: az ingatlanért nem csupán az adósságot számította volna be, hanem a HVG információi szerint még 200-300 millió forintot rá is ajánlott volna, csak hogy az a tulajdonába kerüljön. Mindezt abban a hitben tette, hogy az összesen több mint 1 milliárd forintnyi jelzálogból csupán az APEH-követelés jogos.
Szinte dominóként dőlnek be mostanában fizetésképtelenség miatt az Ikarus Holding (amely a HVG megkeresésére nem reagált) leányvállalatai. A szegedi kft után augusztusban a szeghalmi Ikarus-Főnix Fémipari és Járműalkatrész-gyártó Kft., szeptemberben a mátyásföldi Ikarus Préstechnika Kft. csődölt be. Az anyacég fájdalmát talán némiképp enyhíti, hogy a telkek közül csupán a szegedi sorsa bizonytalan. A szeghalmi ingatlannak már van új bérlője, a szegedi alkatrészgyártó cég bejáratott, nagy nyugat-európai autógyárakból álló vevőkörét pedig, úgy tudni, a székesfehérvári testvércég, az Ikarus Szerszámtechnika Kft. vette át.