Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter szerint a legújabb ukrán „lejáratóakciónak” is az az oka, hogy Magyarország békét akar. A HVG-nek nyilatkozó szakértő szerint egyáltalán nem számít rendkívüli esetnek, hogy egy ország hírszerző tevékenységet folytat.","shortLead":"A külügyminiszter szerint a legújabb ukrán „lejáratóakciónak” is az az oka, hogy Magyarország békét akar. A HVG-nek...","id":"20250509_szijjarto-peter-ukran-kemek-kiutasitas-ukrajna-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"7a067bf3-aca3-4392-aea1-3eaca3889632","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_szijjarto-peter-ukran-kemek-kiutasitas-ukrajna-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 14:46","title":"Szijjártó Péter kiutasított két, általa kémnek nevezett ukrán diplomatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Különben az fog történni szerinte, mint a harmincas évek végén.","shortLead":"Különben az fog történni szerinte, mint a harmincas évek végén.","id":"20250510_Lazar-Janos-masodik-vilaghaboru-aldozatok-kampany-Ukrajna-EU-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"64155dd8-3f84-48ad-a626-961b1016d69e","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Lazar-Janos-masodik-vilaghaboru-aldozatok-kampany-Ukrajna-EU-csatlakozas","timestamp":"2025. május. 10. 08:32","title":"Lázár János a második világháború áldozatainak emlegetésével próbál szavazatokat gyűjteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","shortLead":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","id":"20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16.jpg","index":0,"item":"7dcd6410-0c97-4608-b207-bf8cc6481f95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","timestamp":"2025. május. 09. 08:16","title":"Úgy számol a BYD, hogy öt éven belül minden második autójukat Kínán kívül adják el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07aced0f-8fd7-4697-9862-3435303cb7b7","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Mindketten tagadják a vádat, de a mobiltelefonjaik helyadatai szerint a helyszínen voltak a nagy értékű fa kivágásakor.","shortLead":"Mindketten tagadják a vádat, de a mobiltelefonjaik helyadatai szerint a helyszínen voltak a nagy értékű fa kivágásakor.","id":"20250509_anglia-hadrianus-fala-robin-hood-film-platanfa-kivagas-bunosseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07aced0f-8fd7-4697-9862-3435303cb7b7.jpg","index":0,"item":"94d14f9b-3c9a-432e-b70a-234a19af30fd","keywords":null,"link":"/elet/20250509_anglia-hadrianus-fala-robin-hood-film-platanfa-kivagas-bunosseg","timestamp":"2025. május. 09. 15:28","title":"Bűnösnek találták a Robin Hood platánfáját kivágó férfiakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Lengyelország, Horvátország, Csehország, Szlovénia és Románia területéről három hónapig nem lehet behozni egyes állati termékeket.","shortLead":"Lengyelország, Horvátország, Csehország, Szlovénia és Románia területéről három hónapig nem lehet behozni egyes állati...","id":"20250509_importtilalom-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb.jpg","index":0,"item":"e68a1671-e20c-4462-a025-5677103729fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_importtilalom-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. május. 09. 08:35","title":"A kormány visszaüt: importtilalom a magyar termékeket kitiltó országokkal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Elég lesz hároméves átlagban teljesíteni a CO2-kvóta kötelezettségeket. ","shortLead":"Elég lesz hároméves átlagban teljesíteni a CO2-kvóta kötelezettségeket. ","id":"20250509_Idot-nyertek-az-autogyartok-az-EU-enyhit-a-kibocsatasi-szigoron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"8a38c3d4-c83f-4ab7-8b65-7389a7799ab9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Idot-nyertek-az-autogyartok-az-EU-enyhit-a-kibocsatasi-szigoron","timestamp":"2025. május. 09. 07:31","title":"Időt nyertek az autógyártók: enyhít az EU a kibocsátási szigoron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","shortLead":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","id":"20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35.jpg","index":0,"item":"1a097927-710e-4ee4-a2fb-4e2a9c104351","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","timestamp":"2025. május. 09. 09:26","title":"Szövegértéssel kezdődik a pénteki németérettségi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat egy kellemetlenebb mellékhatásra derített fényt. Úgy tűnik, a hivatalossá tett együttélés kimutatható mértékben növeli a túlsúly kockázatát, azonban nem mindkét félnél egyformán: a férfiaknak van nagyobb kitettségük.","shortLead":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat...","id":"20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984.jpg","index":0,"item":"a2cbf045-be5d-4c50-8375-9277796c0384","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","timestamp":"2025. május. 09. 16:15","title":"Egyre több adat támasztja alá: híznak a férfiak a házasságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több Ikarus-cég is megroggyant, állami és magántartozásaikat pedig csak a telkek értékesítéséből képesek kiegyenlíteni. Mivel a mátyásföldi buszgyártás újraindítására sincs esély, ott az új tulajdonos 18 milliárd forintos beruházással 3 ezer lakásos parkot építene fel.
Megszondáztatta az egykori Ikarus-telekre vonatkozó elképzeléseiről a XVI. kerületi önkormányzatot az új tulajdonos, a budapesti székhelyű B.C.R.E. Felikon Ingatlankezelő és Hasznosító Kft. október végén. Testületi ülés helyett némiképp formabontó - és semmire sem kötelező - munkaértekezletet tartottak az önkormányzati képviselők, amelyen a cég vezetői legfőképpen azt óhajtották kipuhatolni, mit szól a testület ahhoz, ha a hajdani buszgyár mátyásföldi ingatlanán, a mostani ipari park helyén csaknem 18 milliárd forintos beruházással óriási, 3 ezer lakásos lakóparkot hoznának létre. Egyáltalán, támogatná-e a helyhatóság az ipari besorolású terület lakóövezetté minősítését. A cég érvelése szerint a buszgyártás újraindítására már nincs esély, a terület ipari parkként pedig - a környező lakóházak és a nehézkes közlekedés miatt - hosszú távon nem üzemeltethető nyereségesen. Bevásárlóközpontot sem érdemes felhúzni rajta, miután a közelben már számos ilyen épült - véli a B.C.R.E., amely szerint az újrahasznosítás egyedüli lehetősége a lakópark.
A helyhatóság egyelőre óvatos. Nem ellenzi a beruházást, azonban - mint Asztalos Lajos alpolgármester a HVG-nek elmondta - a várhatóan beköltöző 8-9 ezer lakó, vagyis a 70 ezres lélekszámú kerület több mint 10 százalékos gyarapodása számukra is újabb feladatokat, költségeket jelentene: óvodákat, iskolákat, utakat kellene építeni, és közműfejlesztésre is szükség volna. Számításai szerint a lakópark megépítése 1,8-2 milliárd forinttal terhelné meg az önkormányzati büdzsét, amit vagy készpénzben kellene megtérítenie a beruházónak, vagy pedig magára kellene vállalnia ezek létesítését. A B.C.R.E. tulajdonosa, az izraeli magánszemélyek tulajdonában álló B.C.R.E. Izaki B.V. méltányolja az önkormányzat kérését - mondta a HVG-nek Szélyes Domokos, a budapesti leánycég létesítménygazdálkodási vezetője, hozzátéve, hogy a következő hónapokban ennek szellemében egészítik ki a tanulmányt.
Az eddig főként az USA-ban és Nagy-Britanniában terjeszkedő csoport az elmúlt tíz évben több mint 3 milliárd dollár értékű ingatlanfejlesztést hajtott végre, ebből Magyarországra három év alatt összesen 35 millió dollárnyi jutott (a B.C.R.E.-é a Metropol irodaház a Tüzér utcában, és tavaly beszállt a XIII. kerületi Csata utcai lakópark fejlesztésébe). Az egyelőre Ikarus-lakópark néven futó projektet a B.C.R.E. sem kapkodja el. Szélyes szerint az övezet átsorolásáról szóló döntés után hét-tíz évig tartana az építkezés, az átmeneti négy-nyolc évben pedig - akár annak kialakításával párhuzamosan - az ipari parki funkciót próbálják erősíteni.
Viharos előélet után avanzsál lakóparkká a mátyásföldi ingatlan. A 28 hektáros telek eredetileg az állami tulajdonú Ikarus Járműgyártó Rt.-é volt. A csőd szélén lavírozó állami buszgyártó céget, mint ismeretes, 1998 márciusában a Széles Gábor nevével fémjelzett MT-Liz Kft. vette meg. Bő egy évvel később a Széles-cég a francia-olasz IrisBusnak adta tovább a nyakig eladósodott Ikarus többségi részvénycsomagját, és a buszgyártás folytatására Ikarus Bus Rt. néven új, közös társaságot hoztak létre (HVG, 1999. december 25.). A mátyásföldi ingatlan a javarészt kiürült Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában maradt. Noha Széles időről időre nagyszabású tervekről számolt be a nyilvánosság előtt - Mátyásföldön kisautót, terepjárót ígért gyártani -, mindebből nem lett semmi. Az ingatlant 2001 decemberében ipari parkká alakították, az Ikarus Járműgyártó Rt. pedig 2002-ben nevében is szakított a buszgyártással: Ikarus Holding Rt. néven a telek bérbeadásával foglalkozott. Egyebek között saját leányvállalatától, az ott tevékenykedő Ikarus Préstechnika Kft.-től, valamint az IrisBus többségi tulajdonába került Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-től szedett be százmilliókat.
A Széles-cég a nagyobb bevétel reményében már korábban is eladta volna az ingatlant, csakhogy az nem volt egyszerű. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) ugyanis a telekre 2000-ben 2 milliárd forintos jelzálogjogot jegyeztetett be. Az MT-Liz ugyanis az Ikarus privatizációjával arra kötelezte magát, hogy 2001-ig nem csökkenti a magánosításkor átvett 6270 fős létszámot, ami azonban már 1999 végére csaknem a felére apadt (HVG, 2005. április 30.). Az ÁPV ezért 5,3 milliárd forintos büntetést vetett ki rá. Széles azonban fizetés helyett a szerződés módosítását csikarta ki az ÁPV-től: az eredeti határidőt 2003 decemberéig meghosszabbították azzal, hogy addig legalább 2800 főt kell foglalkoztatnia a cégnek. Ám ez sem teljesült. Ekkor Széles a büntetés kifizetése helyett újabb alkut kötött. Rávette az ÁPV-t a jelzálog visszavonására, mégpedig azzal az ígérettel, hogy a mátyásföldi ingatlan eladásából és saját forrásból visszavásárolja az IrisBustól az időközben befuccsolt székesfehérvári gyárat, majd újraindítja a termelést, és így a létszámot is felduzzasztja. Az ÁPV ekkor már csupán 200 millió forintnyi bánatpénzt kötött ki magának arra az esetre, ha ez a megállapodás is kútba esne.
Az egyezség után Szélesék az ingatlant 2003-ban 1,9 milliárd forintért eladták a B.C.R.E.-nek, csakhogy a buszgyár beígért visszavásárlására nem került sor. Székesfehérváron azóta is zárva a telep, az IrisBus a gyártást határozatlan időre felfüggesztette. A fehérvári terület javarészt kihasználatlan, alig fél tucat kisebb cég működik ott bérlőként. Az ÁPV pedig bottal ütheti a 200 milliója nyomát is, mivel a Széles-cég a mátyásföldi telek vételárából egyetlen fillért sem fizetett neki. A felek között idén tavasztól a bíróságon folytatódik a vita.
A vagyonkezelő a foglalkoztatási kötelezettség fejében az Ikarus Holding szegedi leánycége, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. egykori telkére is jelzálogot jegyeztetett be, amit a 200 millió forint kiegyenlítése nélkül nem hajlandó törölni - ennek jogosságát az Ikarus Holding vitatja. Az ingatlan eredetileg az alkatrészgyártó cégé volt, ám azt az Ikarus Holding magához vonta, és azóta a leánycég csak bérelte tőle. Az Ikarus Holdingnak azonban megint csak sürgős volna e telek értékesítése. Az alkatrészgyártó kft ellen idén nyáron ugyanis felszámolási eljárás indult, és egyik szállítójánál, a dunaújvárosi Dutrade Acéltermék-feldolgozó Rt.-nél az Ikarus Holding vállalt készfizető kezességet. A szegedi alkatrészgyártó a HVG információi szerint mintegy 300 millió forinttal tartozik a Dutrade-nek, amit az Ikarus Holding a szegedi, jelzáloggal terhelt ingatlannal törlesztene.
Az értékes, mintegy 700 millió-1 milliárd forint értékű telekre - amely a szegedi repülőtér és az M5-ös tervezett nyomvonala közelében fekszik - az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szintén igényt tart: mintegy 300 millió forintos köztartozás fejében végrehajtási jogot jegyeztetett be a tulajdoni lapra. A sorba a Pénzügyminisztérium is beállt, egy korábbi adósságengedményezés nyomán 600 millió forintos jelzálogot szerezvén a szegedi telekre. A Dutrade - amely a nyilatkozattól elzárkózott - kis híján lépre ment: az ingatlanért nem csupán az adósságot számította volna be, hanem a HVG információi szerint még 200-300 millió forintot rá is ajánlott volna, csak hogy az a tulajdonába kerüljön. Mindezt abban a hitben tette, hogy az összesen több mint 1 milliárd forintnyi jelzálogból csupán az APEH-követelés jogos.
Szinte dominóként dőlnek be mostanában fizetésképtelenség miatt az Ikarus Holding (amely a HVG megkeresésére nem reagált) leányvállalatai. A szegedi kft után augusztusban a szeghalmi Ikarus-Főnix Fémipari és Járműalkatrész-gyártó Kft., szeptemberben a mátyásföldi Ikarus Préstechnika Kft. csődölt be. Az anyacég fájdalmát talán némiképp enyhíti, hogy a telkek közül csupán a szegedi sorsa bizonytalan. A szeghalmi ingatlannak már van új bérlője, a szegedi alkatrészgyártó cég bejáratott, nagy nyugat-európai autógyárakból álló vevőkörét pedig, úgy tudni, a székesfehérvári testvércég, az Ikarus Szerszámtechnika Kft. vette át.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.