Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f7429c11-71d4-4dea-8fda-6f2ad8dc97f4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó kisautója a jövőben már nemcsak hibrid hajtáslánncal lesz kapható.","shortLead":"A japán gyártó kisautója a jövőben már nemcsak hibrid hajtáslánncal lesz kapható.","id":"20250314_jon-a-tisztan-elektromos-toyota-yaris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7429c11-71d4-4dea-8fda-6f2ad8dc97f4.jpg","index":0,"item":"3c7c36a8-c0a1-4951-8ce6-076f53bfe7f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_jon-a-tisztan-elektromos-toyota-yaris","timestamp":"2025. március. 14. 07:59","title":"Jön a tisztán elektromos Toyota Yaris","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2b76ef8-6cb2-405c-8823-a133c537d740","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A képviselő Orbán-álarcot öltött, és Majkát énekelgetett a performansz során.","shortLead":"A képviselő Orbán-álarcot öltött, és Majkát énekelgetett a performansz során.","id":"20250312_tordai-bence-sajtotajekoztato-talicska-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2b76ef8-6cb2-405c-8823-a133c537d740.jpg","index":0,"item":"6b03f618-2181-47ef-8837-e6911bff6261","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_tordai-bence-sajtotajekoztato-talicska-baleset","timestamp":"2025. március. 12. 12:22","title":"Baleset vetett véget Tordai Bence szürreális sajtótájékoztatójának az orosz nagykövetség előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A streamingszolgáltató azzal próbálja eltolni magától a problémát, hogy a kiadókra mutogat.","shortLead":"A streamingszolgáltató azzal próbálja eltolni magától a problémát, hogy a kiadókra mutogat.","id":"20250312_spotify-jogdij-eloadok-zeneszerzok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63.jpg","index":0,"item":"8133ae81-7904-4958-9d2f-9eee425d0857","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_spotify-jogdij-eloadok-zeneszerzok","timestamp":"2025. március. 12. 15:57","title":"Hiába fizetett ki rekordösszeget jogdíjakra a Spotify, a zenészek egyáltalán nem elégedettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","shortLead":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","id":"20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda.jpg","index":0,"item":"4b5c89e8-7fa0-4fec-906c-c56a7d225c89","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","timestamp":"2025. március. 12. 17:09","title":"Csak 25-en kértek vendégbefektetői tartózkodási engedélyt, nem nagyon pörög a letelepedési kötvény utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz. Egy friss kutatás ugyanis rávilágított, hogy az agy még ilyenkor is meglepően aktív marad, legalábbis erre lehet következtetni a pupilla változásaiból.","shortLead":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz...","id":"20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44.jpg","index":0,"item":"c750576a-b6d4-40b8-aa6e-689ef93a626f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","timestamp":"2025. március. 13. 08:03","title":"Nyitott szemmel kellett aludniuk az embereknek, hogy megfigyeljék őket – és ez egy fontos felfedezéshez vezetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a9aed9-7876-45ed-aac6-615738e3aa04","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Olyan kórházba vitték a sztrókot kapott férfit a mentők, amelyik nincs felkészítve ilyen ellátásra. Amikor átszállították, már késő volt.","shortLead":"Olyan kórházba vitték a sztrókot kapott férfit a mentők, amelyik nincs felkészítve ilyen ellátásra. Amikor...","id":"20250312_sztrokos-beteg-hiba-korhaz-muller-cecilia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a9aed9-7876-45ed-aac6-615738e3aa04.jpg","index":0,"item":"2cfc0f85-0355-43b2-bd86-dc0b4c43dee4","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_sztrokos-beteg-hiba-korhaz-muller-cecilia","timestamp":"2025. március. 12. 14:46","title":"Hibázott mindenki, amikor meghalt egy sztrókos beteg, akiről azt hitték, öngyilkosságot követett el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","shortLead":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","id":"20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8.jpg","index":0,"item":"fd0fb95a-757e-4ba5-9977-3571ae84a70a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","timestamp":"2025. március. 12. 20:20","title":"Első hivatalos fotókon a debreceni BMW testvére, az új i3-as","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","shortLead":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","id":"20250312_Tamad-a-cica","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"0c73a2fd-cddc-43db-b0ff-67f43b9a0061","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Tamad-a-cica","timestamp":"2025. március. 12. 13:55","title":"„Támad a cica” – Lázár János is reagált a Tisza Párt himnuszára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több Ikarus-cég is megroggyant, állami és magántartozásaikat pedig csak a telkek értékesítéséből képesek kiegyenlíteni. Mivel a mátyásföldi buszgyártás újraindítására sincs esély, ott az új tulajdonos 18 milliárd forintos beruházással 3 ezer lakásos parkot építene fel.
Megszondáztatta az egykori Ikarus-telekre vonatkozó elképzeléseiről a XVI. kerületi önkormányzatot az új tulajdonos, a budapesti székhelyű B.C.R.E. Felikon Ingatlankezelő és Hasznosító Kft. október végén. Testületi ülés helyett némiképp formabontó - és semmire sem kötelező - munkaértekezletet tartottak az önkormányzati képviselők, amelyen a cég vezetői legfőképpen azt óhajtották kipuhatolni, mit szól a testület ahhoz, ha a hajdani buszgyár mátyásföldi ingatlanán, a mostani ipari park helyén csaknem 18 milliárd forintos beruházással óriási, 3 ezer lakásos lakóparkot hoznának létre. Egyáltalán, támogatná-e a helyhatóság az ipari besorolású terület lakóövezetté minősítését. A cég érvelése szerint a buszgyártás újraindítására már nincs esély, a terület ipari parkként pedig - a környező lakóházak és a nehézkes közlekedés miatt - hosszú távon nem üzemeltethető nyereségesen. Bevásárlóközpontot sem érdemes felhúzni rajta, miután a közelben már számos ilyen épült - véli a B.C.R.E., amely szerint az újrahasznosítás egyedüli lehetősége a lakópark.
A helyhatóság egyelőre óvatos. Nem ellenzi a beruházást, azonban - mint Asztalos Lajos alpolgármester a HVG-nek elmondta - a várhatóan beköltöző 8-9 ezer lakó, vagyis a 70 ezres lélekszámú kerület több mint 10 százalékos gyarapodása számukra is újabb feladatokat, költségeket jelentene: óvodákat, iskolákat, utakat kellene építeni, és közműfejlesztésre is szükség volna. Számításai szerint a lakópark megépítése 1,8-2 milliárd forinttal terhelné meg az önkormányzati büdzsét, amit vagy készpénzben kellene megtérítenie a beruházónak, vagy pedig magára kellene vállalnia ezek létesítését. A B.C.R.E. tulajdonosa, az izraeli magánszemélyek tulajdonában álló B.C.R.E. Izaki B.V. méltányolja az önkormányzat kérését - mondta a HVG-nek Szélyes Domokos, a budapesti leánycég létesítménygazdálkodási vezetője, hozzátéve, hogy a következő hónapokban ennek szellemében egészítik ki a tanulmányt.
Az eddig főként az USA-ban és Nagy-Britanniában terjeszkedő csoport az elmúlt tíz évben több mint 3 milliárd dollár értékű ingatlanfejlesztést hajtott végre, ebből Magyarországra három év alatt összesen 35 millió dollárnyi jutott (a B.C.R.E.-é a Metropol irodaház a Tüzér utcában, és tavaly beszállt a XIII. kerületi Csata utcai lakópark fejlesztésébe). Az egyelőre Ikarus-lakópark néven futó projektet a B.C.R.E. sem kapkodja el. Szélyes szerint az övezet átsorolásáról szóló döntés után hét-tíz évig tartana az építkezés, az átmeneti négy-nyolc évben pedig - akár annak kialakításával párhuzamosan - az ipari parki funkciót próbálják erősíteni.
Viharos előélet után avanzsál lakóparkká a mátyásföldi ingatlan. A 28 hektáros telek eredetileg az állami tulajdonú Ikarus Járműgyártó Rt.-é volt. A csőd szélén lavírozó állami buszgyártó céget, mint ismeretes, 1998 márciusában a Széles Gábor nevével fémjelzett MT-Liz Kft. vette meg. Bő egy évvel később a Széles-cég a francia-olasz IrisBusnak adta tovább a nyakig eladósodott Ikarus többségi részvénycsomagját, és a buszgyártás folytatására Ikarus Bus Rt. néven új, közös társaságot hoztak létre (HVG, 1999. december 25.). A mátyásföldi ingatlan a javarészt kiürült Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában maradt. Noha Széles időről időre nagyszabású tervekről számolt be a nyilvánosság előtt - Mátyásföldön kisautót, terepjárót ígért gyártani -, mindebből nem lett semmi. Az ingatlant 2001 decemberében ipari parkká alakították, az Ikarus Járműgyártó Rt. pedig 2002-ben nevében is szakított a buszgyártással: Ikarus Holding Rt. néven a telek bérbeadásával foglalkozott. Egyebek között saját leányvállalatától, az ott tevékenykedő Ikarus Préstechnika Kft.-től, valamint az IrisBus többségi tulajdonába került Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-től szedett be százmilliókat.
A Széles-cég a nagyobb bevétel reményében már korábban is eladta volna az ingatlant, csakhogy az nem volt egyszerű. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) ugyanis a telekre 2000-ben 2 milliárd forintos jelzálogjogot jegyeztetett be. Az MT-Liz ugyanis az Ikarus privatizációjával arra kötelezte magát, hogy 2001-ig nem csökkenti a magánosításkor átvett 6270 fős létszámot, ami azonban már 1999 végére csaknem a felére apadt (HVG, 2005. április 30.). Az ÁPV ezért 5,3 milliárd forintos büntetést vetett ki rá. Széles azonban fizetés helyett a szerződés módosítását csikarta ki az ÁPV-től: az eredeti határidőt 2003 decemberéig meghosszabbították azzal, hogy addig legalább 2800 főt kell foglalkoztatnia a cégnek. Ám ez sem teljesült. Ekkor Széles a büntetés kifizetése helyett újabb alkut kötött. Rávette az ÁPV-t a jelzálog visszavonására, mégpedig azzal az ígérettel, hogy a mátyásföldi ingatlan eladásából és saját forrásból visszavásárolja az IrisBustól az időközben befuccsolt székesfehérvári gyárat, majd újraindítja a termelést, és így a létszámot is felduzzasztja. Az ÁPV ekkor már csupán 200 millió forintnyi bánatpénzt kötött ki magának arra az esetre, ha ez a megállapodás is kútba esne.
Az egyezség után Szélesék az ingatlant 2003-ban 1,9 milliárd forintért eladták a B.C.R.E.-nek, csakhogy a buszgyár beígért visszavásárlására nem került sor. Székesfehérváron azóta is zárva a telep, az IrisBus a gyártást határozatlan időre felfüggesztette. A fehérvári terület javarészt kihasználatlan, alig fél tucat kisebb cég működik ott bérlőként. Az ÁPV pedig bottal ütheti a 200 milliója nyomát is, mivel a Széles-cég a mátyásföldi telek vételárából egyetlen fillért sem fizetett neki. A felek között idén tavasztól a bíróságon folytatódik a vita.
A vagyonkezelő a foglalkoztatási kötelezettség fejében az Ikarus Holding szegedi leánycége, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. egykori telkére is jelzálogot jegyeztetett be, amit a 200 millió forint kiegyenlítése nélkül nem hajlandó törölni - ennek jogosságát az Ikarus Holding vitatja. Az ingatlan eredetileg az alkatrészgyártó cégé volt, ám azt az Ikarus Holding magához vonta, és azóta a leánycég csak bérelte tőle. Az Ikarus Holdingnak azonban megint csak sürgős volna e telek értékesítése. Az alkatrészgyártó kft ellen idén nyáron ugyanis felszámolási eljárás indult, és egyik szállítójánál, a dunaújvárosi Dutrade Acéltermék-feldolgozó Rt.-nél az Ikarus Holding vállalt készfizető kezességet. A szegedi alkatrészgyártó a HVG információi szerint mintegy 300 millió forinttal tartozik a Dutrade-nek, amit az Ikarus Holding a szegedi, jelzáloggal terhelt ingatlannal törlesztene.
Az értékes, mintegy 700 millió-1 milliárd forint értékű telekre - amely a szegedi repülőtér és az M5-ös tervezett nyomvonala közelében fekszik - az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szintén igényt tart: mintegy 300 millió forintos köztartozás fejében végrehajtási jogot jegyeztetett be a tulajdoni lapra. A sorba a Pénzügyminisztérium is beállt, egy korábbi adósságengedményezés nyomán 600 millió forintos jelzálogot szerezvén a szegedi telekre. A Dutrade - amely a nyilatkozattól elzárkózott - kis híján lépre ment: az ingatlanért nem csupán az adósságot számította volna be, hanem a HVG információi szerint még 200-300 millió forintot rá is ajánlott volna, csak hogy az a tulajdonába kerüljön. Mindezt abban a hitben tette, hogy az összesen több mint 1 milliárd forintnyi jelzálogból csupán az APEH-követelés jogos.
Szinte dominóként dőlnek be mostanában fizetésképtelenség miatt az Ikarus Holding (amely a HVG megkeresésére nem reagált) leányvállalatai. A szegedi kft után augusztusban a szeghalmi Ikarus-Főnix Fémipari és Járműalkatrész-gyártó Kft., szeptemberben a mátyásföldi Ikarus Préstechnika Kft. csődölt be. Az anyacég fájdalmát talán némiképp enyhíti, hogy a telkek közül csupán a szegedi sorsa bizonytalan. A szeghalmi ingatlannak már van új bérlője, a szegedi alkatrészgyártó cég bejáratott, nagy nyugat-európai autógyárakból álló vevőkörét pedig, úgy tudni, a székesfehérvári testvércég, az Ikarus Szerszámtechnika Kft. vette át.