Kamatostul kéri vissza pénzét az egyik bank attól az ügyfelétől, akinek tavaly októberben tévedésből 809 ezer forintot írt jóvá a számláján. Az abban az időszakban meglehetősen nagy számlaforgalmat bonyolító ügyfél - mint mondja - nem vette észre, hogy gazdagabb lett, s a pluszpénzt elköltötte folyamatban lévő lakásfelújítására. A bank úgy értékeli, hogy az ügyfél "nem mutat hajlandóságot a tartozás rendezésére", a pénzintézet azonban a követelés behajtásán serénykedik.

© Müller Judit
Jóllehet nem vett fel hitelt, mégis 657 ezer forinttal és annak majdnem 14 ezer forintos kamatával tartozik a CIB Banknak Szatmári Sándor rokkantnyugdíjas, egykori banki kockázatelemző. Történt ugyanis, hogy Szatmári - aki tavaly nyáron lett a CIB ügyfele - október 25-én megbízást adott bankjának Inter-Európa banki részvények vásárlására. A tranzakcióhoz a hitelintézet 809 ezer forintot zárolt kliense folyószámlájáról, ám az üzletet nem tudta megkötni. Ezért Szatmári másnap visszavonta a vételi megbízást, és felszólította a bankot, hogy szabadítsa fel a "fogva tartott" összeget. A bank ezt meg is tette, csakhogy kétszer. Az abban az időszakban meglehetősen nagy számlaforgalmat bonyolító ügyfél - mint mondja - nem vette észre, hogy gazdagabb lett, s a pluszpénzt elköltötte folyamatban lévő lakásfelújítására.

"Decemberben azonban, egy egyenlegértesítő kapcsán, mégis gyanús lett a dolog, és jóhiszeműen kértem a banktól számlám felülvizsgálatát" - mesélte a történteket a HVG-nek Szatmári. A bank, amelynek különös módon másfél hónap alatt nem hiányoztak a százezrek, azonmód megterhelte a számlát az ominózus összeggel, amely emiatt 657 ezer forintos mínuszba csapott át - innen a kamatozó hiteltartozás. Az ügyfél ezt látva levelet írt bankjának, s abban "kármegosztást" javasolt. Betegségére, szerény nyugdíjára és a közelgő karácsonyi ünnepekre hivatkozva arra kérte a bankot, mondjon le a tartozásról, és elégedjék meg azzal a 152 ezer forinttal, amit sikerült leemelnie a számláról. A CIB azonban nem hajlandó lenyelni a veszteséget - szögezték le január 25-ei válaszlevelükben. A panaszkezelési csoport munkatársai azt javasolták Szatmárinak, vegyen fel személyi kölcsönt. Ám azt nem tudták garantálni, hogy pénztelen ügyfelüket hitelképesnek ítéli majd a bank másik, ebben illetékes részlege. Mivel azonban Szatmári a kölcsönfelvételt meg sem kísérelte, viselkedését a bank - mint sajtóosztályuk a HVG-vel közölte - úgy értékeli, hogy az ügyfél "nem mutat hajlandóságot a tartozás rendezésére". Így a CIB továbbra is a követelés behajtásán serénykedik.

Szatmári most már otthagyná a bankot, de rendezetlen tartozása miatt nem teheti. Jobb híján panaszt tett a Magyar Bankszövetségnél, ám ott sem biztatták semmivel. A jog ugyanis tolerálja, hogy a bank is tévedhet. A pénzforgalmat szabályozó, 2001-ben született kormányrendelet felhatalmazza a bankokat arra, hogy ügyfelük tudta és beleegyezése nélkül kijavítsák a hibás tranzakciókat. A kliensek ugyanis nem gazdagodhatnak amiatt, hogy bankáraik tévednek, igaz, nem is szegényedhetnek, azaz jogalap nélkül egyikük sem nyerészkedhet a másik kárára. Az ügyfeleket erről tájékoztatni kell vagy a szerződésben, vagy legalább az üzletszabályzatban. Azt nem tudni, a CIB észrevette volna-e valaha is a tévedést. Ha öt évig nem, akkor Szatmári már nyugodt szívvel megtarthatta volna a pénzt, mivel a bank követelése a polgári törvénykönyv szabályai szerint ennyi idő alatt évülne el. Ám ha Szatmári lapított volna, s a gondatlan bank utóbb mégis rájött volna a történtekre, akár fel is jelenthette volna ügyfelét, mert a jogtalanul szerzett pénz önkényes megtartása bűncselekmény.

Második oldal (Oldaltörés)

Ha valakit veszteség ér a bank tévedése miatt, a bíróságon követelhet kártérítést. A banki számlaértesítő ugyanis aláírás és pecsét nélkül is hiteles okirat, ameddig be nem bizonyosodik, hogy a tartalma valótlan. Kulcsár Attila ügyfeleinek például azon az alapon ítélt meg kártérítést a bíróság, hogy a kitűnően hamisított, K&H-fejléces egyenlegértesítők félrevezették őket (HVG, 2007. február 10.). Kérdés azonban, elfogadná-e a bíróság a pénzügyekben jártas Szatmári azon érvelését, hogy egyrészt számlája folyamatosan mozgó egyenlege, másrészt a tőzsdei ügyletek három nappal későbbi elszámolása miatt nem vette észre: továbbnyújtózott, mint ameddig a takarója ért. Noha a bankok - ezzel ellentétes megbízás hiányában - általában csak havi egy alkalommal küldenek egyenlegértesítőt a kuncsaft folyószámlájáról, az ügyfél feladata és felelőssége, hogy szemmel tartsa a saját pénzmozgásait. Így egy esetleges perben a volt bankár aligha tudná bizonyítani, hogy mostani katasztrofális anyagi helyzetét a CIB figyelmetlensége okozta. Ha viszont a bank nem mérsékeli a követelését - kesergett -, gyermekei életbiztosításának felbontása árán tud csak fizetni.

Akár bevallják, akár nem, hasonló esetek más bankokban is történnek, a nagyobb, lakossági hitelintézeteknél legalább havonta egyszer-kétszer (HVG, 2006. október 28.). Az Általános Értékforgalmi Bank (ÁÉB) négy fiókját s 10 ezer ügyfelét február 1-jén átvevő Volksbanknál például egy kuncsaft kétszer kapta meg a januári fizetését. A tévedést maga a névtelenségét őrző ügyfél kürtölte világgá a múlt héten az Index internetes hírportálnak nyilatkozva, amelynek még azt állította, nem siet a bankba visszafizetni a többletet. Ám időközben meggondolhatta magát, mert végül mégis szólt a hitelintézetnek, amely még egyeztet vele - tájékoztatta a HVG-t Szekeres Olga, a Volksbank marketingosztályának vezetője. Hozzátette: a Volksbank nem hibázott, csak egyszer utalta át a pénzt. Hogy pontosan mi történt, nem mondta el, de valószínűleg az ÁÉB is elküldte tévedésből az összeget, mielőtt elektronikus úton átadta volna a Volksbanknak az ügyfelek folyó ügyeit.

GYENIS ÁGNES

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Gazdaság

Budapest Bank: 7,492 milliárd forint adózás utáni nyereség

Tavaly a Budapest Bank adózás utáni nyeresége az előző évi 7,876 milliárd forintról 7,492 milliárd forintra mérséklődött. A hitelintézet kedden tette közzé az elmúlt évre vonatkozó, magyar számviteli szabályok szerint készült konszolidált gyorsjelentését.

A Sziget sztárfellépője készíti a foci-Eb himnuszát

A Sziget sztárfellépője készíti a foci-Eb himnuszát

Fénykép miatt tiltottak ki egy nőt egy tengerjáróról

Fénykép miatt tiltottak ki egy nőt egy tengerjáróról

Coppola is beszállt a Marvel-filmek ekézésébe

Coppola is beszállt a Marvel-filmek ekézésébe

Megüzente a kormány: Karácsony ne úgy vezesse Budapestet, ahogyan Demszky

Megüzente a kormány: Karácsony ne úgy vezesse Budapestet, ahogyan Demszky

48 szál gyertya helyett valami mással díszítették Snoop Dogg szülinapi ajándékát

48 szál gyertya helyett valami mással díszítették Snoop Dogg szülinapi ajándékát

Botránnyal kezdődött az ülésszak a Parlamentben: Orbán, Hadházy és Gyurcsány a főszerepekben

Botránnyal kezdődött az ülésszak a Parlamentben: Orbán, Hadházy és Gyurcsány a főszerepekben