szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A PricewaterhouseCoopers (PwC) előrejelzése szerint a 2012-re 2200 milliárd dollárra bővülő globális média- és szórakoztatóiparban a stratégiai együttműködések kora jön el: a trendeket az "internet-nemzedék" diktálja, s a cégek is az ebbe a korosztályba tartozók kegyeit keresik.

A PwC előrejelzése szerint a média- és szórakoztatóipar összetett éves növekedési üteme eléri a 6,6 százalékot, így annak összértéke 2012-re várhatóan mintegy 2200 milliárd dollár lesz. A cégeknek a következő öt évben - a hagyományos üzleti szegmensekből származó bevételek fenntartása mellett - a feltörekvő technológiákra kell hangsúlyt helyezniük.

A tanulmány szerint a média- és szórakoztatóipar változásának irányát és ütemét az "internet-nemzedék" határozza meg: ők hajtják előre a hozzáféréssel, a digitális szórakoztatással és a médiával kapcsolatos költést. A PwC elemzése emlékeztet arra, hogy Brazília, Oroszország, India és Kína lakosságának jelentős részét teszi ki a 25 évesnél fiatalabb korosztály. Ez az arány Brazíliában 43 százalék, Oroszországban 31 százalék, Indiában 50 százalék, Kínában 38 százalék, míg az USA-ban 34 százalék.

A tanulmány szerint eközben az 50 évesnél idősebb fogyasztók azzal teremtenek egyensúlyt az ágazatban, hogy számottevő figyelmet szentelnek a hagyományos médiumokra. Az 50 évesnél idősebb lakosság létszáma - Európa, Közel-Kelet és Afrika kivételével - a világ valamennyi térségében növekszik és a jelenlegi 1,1 milliárdról 1,25 milliárd főre nő 2012-re. Ez a létszámnövekedés lehetővé teszi a hagyományos formátumok fennmaradását, miközben ez a korosztály is egyre nagyobb érdeklődést mutat majd a gyermekei és az unokái által használt platformok iránt.

Az elemzés szerint a következő időszakban, éves szinten 16,4 százalékkal terjed a világban a szélessávú internet technológia, 2012-re több mint duplájára nőve, 661 millió háztartásba jut el. A PwC szerint a következő öt év alatt Ázsia és Csendes-Óceánia, illetve Latin-Amerika térségei növekszenek majd a leggyorsabban ebben a tekintetben. 

Mindegyik régióban kétszámjegyű növekedés várható az internetes reklámozás, az internet hozzáférésre fordított kiadások, a TV előfizetési díjak, a kaszinók és szerencsejátékok, valamint a videojátékok terén. Latin-Amerikában mindez összesen 85 millió dollárra rúg majd 2012-ben - szemben a 2007-es 52 millióval -, ami 10,6 százalékos éves növekedési rátának felel meg. Ezalatt Ázsiában és a csendes-óceáni térségben a kiadások összetett éves növekedési üteme 8,8 százalékos átlagot ér el, s a 2007-es 333 milliárd dollárról 2012-re 508 milliárd dollárra bővül.

Európa, Közel-Kelet és Afrika 6,8 százalékos növekedéssel 2012-re eléri a 792 milliárd dollárt. Ebben a régióban az internetes reklámozás, az internet hozzáférésre fordított kiadások és a videojátékok átlagosan továbbra is kétszámjegyű éves növekedést érnek el a következő öt év alatt.

A tanulmány alapján az angolszász kultúrában csak BRIC országokként emlegetett "négyes", Brazília, Oroszország, India és Kína továbbra is a növekedés fontos forrásai maradnak, elsősorban a folyamatosan növekvő fizetőképes kereslet, és az egyre inkább urbanizálódó középosztály hatására.

Kétszámjegyű bővülés várható Szaúd-Arábiában, Kolumbiában és Vietnamban is. Várhatóan Szaúd-Arábia és az arab nyelvterület piaca növekszik majd a legdinamikusabban. Szaúd-Arábia és a pánarab országok internetes hozzáférési piaca évente 30 százalékkal növekszik és 2012-re eléri a 13,8 milliárd dollárt. Ezzel megelőzi Oroszországot és az érett francia piaccal vetekszik majd.

Latin-Amerikában Kolumbiában lesz a leggyorsabban növekvő szórakoztató- és médiaipari piac, míg a világ másik felén Vietnamban a TV-társaságok "nyernek majd nagyot", ahol a világon egyedülálló módon, közel 30 százalékkal bővül évente a televízió előfizetési piaca - áll a tanulmányban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Háború az arab médiapiac új és régi szereplői között

Az amerikai adófizetők pénzéből fenntartott al-Hurra arab nyelvű hírtelevízió részletesen foglalkozott az iraki foglyok kínzásával; ezzel is jelezve: amerikai kézben lévő tévé is lehet hiteles forrás. Eközben az al-Dzsazíra és az al-Arabíja tv-állomásokat iraki vezetők uszítónak kiáltották ki.

Vélemény

Médiapiaci ellentmondások

A múlt év végén az Európai Bizottság benyújtotta javaslatát a "határok nélküli televíziózásról" szóló 1989-es irányelveinek módosítására. Viviane Reding, a médiaügyekért felelős biztos az alábbi szavakkal vezette fel a javaslatot: "Virágozzanak a világ egyik legkorszerűbb és legrugalmasabb jogszabályi környezetében az európai audiovizuális műsorszolgáltatók."

Gazdaság

Van-e helye Hajós Andrásnak a magyar médiapiacon?

Manapság már bárkinek lehet show-műsora? - szólt Hajós első showja, a Magánszám szlogenje. Nos, úgy tűnik, tényleg mindenkinek lehet, csak éppen neki nem. A Viasat3 megszüntette a Késő este Hajós Andrással című show sugárzását.

eurohirek.hu Média

A dohányreklám-tilalom veszélyezteti a médiapiacot?

Bosszankodik a német gazdasági lap, a Handelsblatt szerkesztője: a reklámtilalom - a cigarettázást nem, csak a média bevételeit csökkenti, ezáltal veszélyezteti a médiapiac sokszínűségét - véli Hans-Peter Siebenhaar.