szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Ha az osztrák OMV olaj- és gáztársaság felvásárolná a Molt, az komolyan korlátozná a piaci versenyt, és magasabb árakhoz vezetne, állapítja meg az Európai Bizottság egyelőre bizalmas dokumentumában, amelyről a Reuters hírügynökség közölt részleteket.

A két cég kölcsönösen egymás legfontosabb „fékentartója” a térségben, az összeolvadással ez megszűnne, olvasható az uniós versenyügyi szakértők 134 oldalas jelentésében. Az OMV várhatóan ellenvéleményében igyekszik majd meggyőzni a bizottságot, illetve javaslatokat tenni a bizottság által jelzett problémák orvoslására, írja a Reuters.

Az esetleges egyesülés révén az OMV, amelyé a schwechati finomító, megszerezné a Mol százhalombattai finomítóját, illetve a pozsonyi Slovnaft finomítót is. Mivel mindhárom finomító képes kerozinnal ellátni a bécsi repülőteret, egyetlen tulajdonos esetén megszűnne közöttük a verseny, a bizottsági dokumentum szerint. Ez a bírálat fölveti annak lehetőségét, hogy az OMV-nek adott esetben meg kellene válnia az egyik finomítótól, hogy az üzletet Brüsszel jóváhagyja, jegyzi meg a hírügynökség.

Az unió ellenvetésében az egyes termékeket és az egyes országokat érintően részletesen értékeli a helyzetet. Ezek szerint az OMV által javasolt egyesülés következtében Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában korlátozottá válna a verseny a benzin, a dízelolaj, a fűtőolaj és a kerozin piacán. A versennyel kapcsolatban komoly gondok merülnének fel a magyar és a szlovák aszfaltpiacon, és a benzin valamint a dízelolaj magyarországi, szlovákiai és romániai forgalmazásakor, állítja a bizottság. A bizottsági dokumentum csak egy ízben említi a földgázpiacot, állítja a Reuters.

Az OMV arra kérte a bizottságot, hogy a piacot egészében tekintse át, a német-dán határtól és a Benelux-térségtől a Fekete-tengerig terjedően, az OMV szerint ugyanis az egész Európára kiterjedő termelés korlátot szab az OMV és a Mol áremelésének. A bizottság elvetette ezt az érvet, mondván, hogy Európában 10 százalékos árkülönbségek vannak. Ezért a bizottság nemzeti piacokra bontva végezte el vizsgálatát. A bizottság szerint „ez az árkülönbség nemcsak az európai méretű piac hiányát bizonyítja”, szemben az OMV állításával, hanem a nyugat-európai termelők közép-európai piacok iránti érdeklődésnek hiányát is.

A bizottság elemezve a két cég versenyhelyzetét, a Mol érvelését fogadja el, amely szerint a két társaság csaknem egymás tükörképe. A két olajtársaság tavaly óta, azóta vitázik egymással, hogy az OMV nyilvánosságra hozta vételi szándékát. Az OMV – mint a Reuters írja – azért szeretné egyesíteni erejét a Mol-lal, hogy ellenálljon az orosz és a nyugat-európai olajmultik nyomásának. A Mol szerint viszont az üzlet rontaná a részvényesek tulajdonának értékét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az OMV pert indított, hogy annullálja a Mol-közgyűlés döntéseit

Az osztrák OMV olajvállalat pert indított a Mol Nyrt. 2008. április 23-án megtartott közgyűlése valamennyi határozatának hatályon kívül helyezése iránt – közölte a magyar olajtársaság a Budapesti Értéktőzsde honlapján csütörtökön. A Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiuma az első tárgyalást 2009. január 21. napjára tűzte ki.

Gazdaság

Hernádi: az OMV nem nyugszik

Az OMV mindenáron a Mol átvételére törekszik, függetlenül attól, hogy az ügyletnek gazdaságilag van-e értelme vagy sem – fejtette ki véleményét Hernádi Zsolt, a magyar gáz- és olajipari cég elnök-vezérigazgatója.

MTI Gazdaság

INA-részvényeladás: Mol vagy OMV – esélylatolgatás

Úgy tűnik, hogy továbbra is a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt-nek van nagyobb esélye arra, hogy újabb INA részvényeket szerezzen, mivel a két társaság közötti a szinergiák jobban érvényesülnek, ám ez nem jelenti azt, hogy az OMV ne juthatna szóhoz a tervezett privatizációban – jelezte az ügylet bizonytalanságait Tordai Péter, a KBC Securities Hungary vezető elemzője.