Tetszett a cikk?

Gazdasági katasztrófát jósolnak Detroit autógyártói, ha nem kapnak időben állami segítséget. A GM és a Chrysler elnökei kedden a szenátus bankbizottságának meghallgatásán elmondták: vállalataik csőd közeli állapotban vannak, immár készpénztartalékaikat élik fel.


2008 január: GM-parti Detroitban. Alábbhagyott a jókedv.  
A Chrysler elnöke, Robert Nardelli kedden a szenátus bankbizottságának meghallgatásán figyelmezte-tett: az autógyár pénz-tartalékai, állami gyorssegély híján,hamarosan kimerülnek. „Áthidaló kölcsön nélkül a Chrysler olyan likviditás szűkébe kerül, hogy képtelen lesz folytatni normális tevékenységét” – jelentette ki.

A GM-mel és a Forddal együtt a Chrysler is abban reménykedik, hogy a detroiti autógyárak megkapják a túlélésük esélyeit javító 25 milliárdos rendkívüli államkölcsönt. A demokraták javaslata szerint a 10 éves futamidejű kölcsön kezdő-kamata 5 százalékos lenne, és része lenne a 700 milliárdos válságenyhítő csomagnak.

A GM elnöke, Richard Wagoner, meghallgatásán azzal érvelt, hogy immár nemcsak Detroitról van szó: ha az autógyárak tönkre mennek, Amerika gazdasági katasztrófa elé néz, egy éven belül három millióval gyarapodhat a munkanélküliek száma.  Az elnök ugyan nem szólt róla, de iparági előrejelzések szerint - amennyiben nem jut hozzá állami tőkeinjekcióhoz – a GM-nek jövő év elején csődöt kell jelentenie. Wagoner elutasította azt a vádat, hogy a GM nem tartott lépést a piaci igényekkel. Mint mondta, a GM a szakszervezetek támogatásával 2005 óta 9 milliárd dollárral, azaz 23 százalékkal csökkentette a költségeket. „A korszerűsítés gőzerővel folyt, ám a gazdasági válság azt megakasztotta” – hangsúlyozta a GM elnöke.

A Ford feje, Alan Mulally azt állította, hogy ők ugyan nincsenek olyan kiélezett helyzetben, mint a GM, de ha az utóbbi összeroppan, azt a Ford néhány óra múlva már a saját bőrén fogja érezni. Az alkatrész beszállítók ugyanis azonosak a két cégnél, és ha a GM összeomlik, magával rántja beszállítóit is. Tönkremennek a gyakran mindkét márkát forgalmazó autókereskedők is, több millió állás szűnhet meg. Ő is cáfolta, hogy vállalata túlságosan elkényelmesedett. „Az elmúlt években 17 gyárat bezártunk, 51 ezer munkást elbocsátottunk a korszerűsítés jegyében. „Kevés olyan cég volt az Egyesült Államukban, amelyik ilyen agresszív átszervezést hajtott volna végre”- tette hozzá.

A Kongresszus republikánus párti képviselőit mindez aligha győzi meg, szerintük Detroit három autógyártó óriása a felelős a kialakult helyzetért, nekik kell viselni a következményeket is. Szerintük az autógyárak valójában nem tettek meg mindent a korszerűsítés érdekében, és nem ruháztak be eleget az egyre inkább keresett kis-fogyasztású modellek gyártásába. Ellenzik a kölcsön folyósítását, és ezt szavazataikkal meg is tudják akadályozni. Az autógyártóknak meg kell várni, amíg 2009 január végén az új, immár demokrata-többségű képviselőház és szenátus a segítségükre siet, akkor már Barack Obama elnök vezényletével. Kérdés, kihúzzák-e addig?

Wall Street Journal/hvg.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!