szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Ellentámadásba lendült több európai légitársaság is a tervezett Lufthansa-AUA ügylet miatt. Eddig Európa legnagyobb légitársasága, az Air France-KLM, az ír Ryanair és az osztrák Robin Hood regionális légitársaság jelezte, hogy komoly kifogásai vannak a felvásárlással kapcsolatban.

Az AUA közel 43 százalékát birtokló osztrák állami holding, az ÖIAG vagyonkezelő a múlt héten jelentette be, hogy mind az Air France-KLM, mind a nagyságra második orosz légitársaság, a szibériai S7 kiesett a versenyből, és az AUA képviselői már csak a német céggel folytatnak tárgyalásokat az osztrák légitársaság eladásáról.

Az Air France-KLM kijelölt elnöke pénteken közölte: jogi lépést fontolgatnak. Pierre-Henri Gourgeon állítása szerint az ÖIAG utólag megváltoztatta a játékszabályokat, és "olyan feltételeket támasztott a francia légitársasággal szemben, amelyek miatt nyilvánvalóan rosszabb helyzetbe került, mint a Lufthansa". Ha pedig a feltételek megváltoztak, akkor a francia cég újabb konzultációkat szeretne a megvételről, mondta az elnök. Gourgeon fő kifogása, hogy az osztrák állam kész 500 millió eurót átvállalni az AUA adósságából, jócskán megkönnyítve a most preferált esetleges vásárló, a német Lufthansa dolgát.

Az adósság átvállalását, illetve a kilátásba helyezett állami támogatást kifogásolja a Ryanair és a Robin Hood is. A cégek jelezték: minden jogi eszközzel meg fogják akadályozni, hogy az AUA élvezze ezeket az előnyöket, mert szerintük torzítják a versenyt, ellentétesek az Európai Unió szabályaival.

Az osztrák kormány augusztusban határozta el a súlyos veszteséggel és adóssággal küszködő AUA privatizálását. A szövetségi állam az ÖIAG vagyonkezelő révén birtokolja a légitársaság 42,75 százalékát. Osztrák bankok és biztosítók kezében mintegy 7 százaléknyi AUA-rész van, a légitársaság maga 3 százaléknyi sajátrészvényt birtokol, a többit a tőzsdén jegyzik.

Korábbi sajtójelentések szerint a Lufthansa egymilliárd eurót hajlandó fizetni az AUA-ért. Az ÖIAG-részvények mindegyikéért jelképes összeget, egy eurócentet kínál, a kistulajdonosok pedig 4-4,5 eurót kapnának részvényenként. Feltétele volt az is, hogy az osztrák kormány 500 millió eurót vállaljon magára a légitársaság adósságából, cserébe biztosítékot ad arra, hogy az AUA székhelye további harminc évig Bécsben marad.

Az osztrák kormány az augusztusi privatizációs döntésében kikötötte, hogy blokkoló kisebbségnek, azaz 25 százalék plusz egy részvénynek osztrák kézben kell lennie.

Az AUA összesen mintegy 900 millió eurós tartozást halmozott fel az utóbbi években. A kidolgozott szanálási terv ellenére az idei első félévben 48,7 millió euróra rúgott a vesztesége, igazolva a vezetőség véleményét, hogy a légitársaság már nem tud megállni a saját lábán.

Az ÖIAG reménye szerint december elejére nyélbe tudják ütni a megállapodást a német légitársasággal.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Kudarcos az AUA osztrák légitársaság privatizációja

Az év végéig meghosszabbították az osztrák légitársaság, az AUA privatizációjára kiírt pályázatot, miután a 42 százalékosan állami légiforgalmi vállalat értékesítésével megbízott vagyonkezelő cég, az ÖIAG nem tudott válaszolni az egyetlen beérkezett ajánlatra, amelyet a német Lufthansa adott. A német cég ugyanis nem óhajtja átvállalni az AUA 900 millió euró adósságát.