Tetszett a cikk?

Nemcsak a magyar gazdaság került növekedési gödörbe 2007-ben, hanem a legnagyobb cégei is. Az élenjáró félszáz vállalat árbevétele, exportja és nyeresége csak feleolyan ütemben bővült, mint egy évvel korábban - legalábbis az erősödő forintban számolva.

HVG
7 százalékos értékével még a fogyasztói árak 8 százalékos emelkedésétől is elmaradt az ötven legnagyobb magyarországi cég árbevételének tavalyi növekedése. Igaz, ez az összevetés megtévesztő, hiszen e vállalkozások többsége nem a hazai fogyasztóknak értékesít. Az ipari termelői árak lényegében nem változtak 2007-ben: a belföldiek 6,4 százalékkal emelkedtek, az exportárak pedig - főleg a forint 5 százalékos felértékelődése miatt - még csökkentek is, átlagosan 4,8 százalékkal. Az építőipari árak is az általános inflációtól elmaradva, 6,3 százalékkal emelkedtek, csupán az agrártermékek drágultak több mint 20 százalékkal. Azaz a top 50-be tartozó cégek árbevételének növekedése ágazattól és piactól függően igen eltérő volumennövekedést takar. Végeredményben - tudva, hogy 2007-ben a közszolgáltatások viszszaestek, s a növekedés motorja a kivitel volt - a top 50 cégei tavaly gyorsabban fejlődtek a magyar gazdaság (GDP-ben mérve) 1,3 százalékos átlagánál, és az üzleti szféra egészénél is.

Nem mondható el ugyanez a listavezetőről. A hagyományosan a legnagyobb Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. 2007-es árbevétele bő 10 százalékkal elmaradt a megelőző évitől, miközben a tízes élboly többi kilenc tagja csaknem 12 százalékkal, vagyis jóval átlag felett növelte értékesítését. Ez a tízes csoport egyébként meglehetősen stabil. Bekalkulálva, hogy a nyári adatközléstől konzekvensen elzárkózó Nokia Komárom Kft. a HVG év végi - ötszázas - toplistáján minden bizonnyal ezúttal is a harmadik helyre fut majd be, valós mozgást csak a Philips Industries Magyarország Kft. negyedik és a Magyar Suzuki Zrt. kilencedik helyre való előrerukkolása, valamint a Panrusgáz Magyar-Orosz Gázipari Zrt.-nek a 12. helyre való visszacsúszása jelent.

A top 50 cégei közül 13-nak csökkent az árbevétele 2007-ben (a megelőző évben csak négynek). A Mol esetében ennek fő okai a gázüzletág eladása, a szénhidrogén-kitermelés visszaesése, valamint a finomítói termékek értékesítési árának mérséklődése. A 2007 vége felé kezdődött, ma is tartó kőolajár-robbanás fényében már távolinak tűnik, hogy tavaly - forintban számolva, a dollár jelentős gyengülése következtében - még csökkentek az olajárak. Visszaesett az energia-nagykereskedelemmel foglalkozó E.On Földgáz Trade Zrt. és a Panrusgáz forgalma is, ami főleg az enyhe időjárás következtében mérséklődő hazai energiafelhasználásnak volt a következménye. De nem kizárólag ennek, hiszen ugyanilyen körülmények között az EMFESZ Első Magyar Földgáz- és Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft. csaknem a negyedével tudta növelni forgalmát. Az energiaszolgáltató cégek többsége - nyilván a fogyasztói árak jelentős emelése következtében is - igencsak dinamikusan fejlődött, aligha véletlen, hogy a toplistára felkerült négy új cég közül is kettő áramszolgáltató.

Második oldal (Oldaltörés)

Rájárt a rúd az energia-nagykereskedők mellett a gyógyszer-nagykereskedelemmel foglalkozókra is. Többük - így a Hungaropharma Zrt., a Phoenix Pharma Zrt. és a Humantrade/Teva Hungary - árbevétele csökkent, miközben a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. és különösen a Sanofi-Aventis/Chinoin értékesítése nőtt. A legijesztőbb, 27 százalékos árbevétel-csökkenést a top 50 egyetlen építőipari cége, a Strabag Zrt. szenvedte el, amely éppen csak hogy meg tudott kapaszkodni az 50. helyen. Míg az utóbbi változások az állami szabályozás, illetve megrendelések módosulásával is összefüggnek, világpiaci (és árfolyam-) okai vannak az Alcoa-Köfém Kft. és az ISD Dunaferr Dunai Vasmű Zrt., illetve néhány elektronikai cég forgalomcsökkenésének.

A Délmagyarországi Áramszolgáltató Nyrt.-n kívül több mint egyharmados növekedésre volt képes - folytatva korábbi dinamikus fejlődését - két ázsiai hátterű cég, a Suzuki és a Samsung Electronics Magyar Zrt. Látványosan menetel a 2005-ben még listára sem került, ezúttal viszont már a 32. helyen álló, autóalkatrész-gyártó Robert Bosch Elektronikai Kft. A 2000-es évek elején még dobogós, az utóbbi években azonban folyamatosan pozíciót vesztő Flextronics International Kft. pedig legalább stabilizálni tudta helyzetét a huszadik hely környékén.

Érdekes, hogy miközben a kiskereskedelmi forgalom volumene tavaly 3 százalékkal csökkent, a legnagyobb kiskereskedők - jellemzően több hellyel is - előreléptek. Ebben - az exportra termelők toplistaesélyeit rontó negatív exportárindexnél 12-13 százalékponttal magasabb (8 százalékos) fogyasztóiár-emelkedés mellett - néhány kereskedőcég dinamikus hálózatfejlesztésének, illetve a forgalom koncentrálódásának volt szerepe.

Az export szerinti top 50-be tartozó vállalatok kivitele 2007-ben - forintban mérve - 15 százalékkal, vagyis a nemzetgazdaság 10 százalékos átlagánál lényegesen gyorsabban nőtt. Egy évvel korábban, 2006-ban a két ütem még igen közel esett egymáshoz. Ez a változás arra utal, hogy a konjunktúra 2007 közepétől érezhető romlása, a gazdasági környezet változása és ezen belül főleg a forint markáns erősödése inkább a viszonylag kisebb cégek exportját érintette hátrányosan, ezért marad el kivitelük dinamikája a nagyobbakétól. Az összes kivitelnek egyébként az 55-60 százaléka fűződött a legnagyobb ötven exportáló nevéhez. A legnagyobb exportőrök 2007-ben a megelőző évinél 10 százalékponttal lassabban fejlődtek, ami akár aggasztónak is tűnhet. E különbség azonban nagyrészt a forint 2006. évi le-, majd 2007. évi felértékelődésének a következménye. Euróban számolva - figyelembe véve a top 50 kivitelének a nemzetgazdasági átlagnál gyorsabb fejlődését is - a legnagyobb exportálók 2007. évi fejlődése nem marad el a 20 százalék körüli 2006-os ütemtől.

Az első tíz cég kivitele - hasonlóan az árbevétel szerinti rangsorhoz - a topexportőrök körében is átlag alatt, a Molt figyelmen kívül hagyva viszont a felett emelkedett. Az élboly sorrendje, a Nokia ideiglenes hiányától eltekintve, itt is majdnem állandó. A top 50-ből öt cég - a Suzuki, a Samsung, a Sanofi, a Coloplast Hungary Kft. és az Agrograin Kereskedelmi Zrt. - tudta legalább 40 százalékkal növelni exportját, ez utóbbi több mint 80 százalékkal (a megelőző évben betakarított és elraktározott gabona jó áron való értékesítésének köszönhetően). A legtöbb, 18 hellyel a gyógyászati segédeszközöket előállító Coloplast ugrott előre. Tizenhárom cég exportja csökkent - érdemes észrevenni, hogy ezeknek csak a harmada elektronikai vagy autóipari vállalkozás, miközben az exportrangsor cégeinek a fele e két ágazat valamelyikébe tartozik. Vagyis a magyar export két húzóágazata ebből a szempontból is viszonylag jól teljesített. Viszont mindhárom fémfeldolgozó cég kivitele csökkent - igaz, nagyon sikeres 2006. évi teljesítmény- és áralakulás után.

Míg az árbevétel szerinti toplistán csak az állami és önkormányzati cégekben található számottevő magyar tulajdon, az export szerintin két, magyar természetes személyek (rész-)tulajdonában levő vállalkozás is szerepel. A már 2006-ban is a kiviteli toplistán levő Videoton Holding Zrt. három hellyel lépett előre, az újonc Waberer's Holding Zrt. pedig rögtön a 39. helyen kezdett. (A Videoton egyébként a többi listán is megtalálható, a létszám szerintiben az ugyancsak magyar tulajdonú Pick Szeged Zrt. társaságában.)

Harmadik oldal (Oldaltörés)

Miközben a legnagyobb foglalkoztatóknál az alkalmazottak száma 3,7 százalékkal emelkedett 2007-ben, a nemzetgazdaság egészében kissé csökkent, ezen belül a versenyszektorban lényegében stagnált a foglalkoztatás. A tízes élboly névsora szinte változatlan, de az ebben lévő cégek fele csökkentette alkalmazottainak a számát. Az egész listán belül húsz szervezet munkavállalóinak a száma lett kisebb (ezen belül a nyolc állami-önkormányzati vállalatból haté). A sok leépítés arra utal, hogy miközben az árbevétel és az export szerinti lista esetében - mint láttuk - a tényleges helyzet jobb az első ránézésre érzékelhetőnél, a foglalkoztatás esetében ez pont fordítva lehet. Például a legnagyobb létszámnövekedést jelző Pick Szeged Zrt. 70 százalékos bővülését a Délhús beolvasztása magyarázza. A bankok jellemzően két számjegyű létszámbővülése is csak részben a dinamikus - nem is kizárólag magyarországi - hálózatfejlesztés eredménye. A felvételi boom feltehetőleg a korábban szerződéssel dolgozó üzletkötők munkaviszonyba vételének is következménye, vagyis gyakran nem új munkahelyek létrejöttét jelenti. Kiemelkedő a Suzuki 52 százalékos létszámnövekedése, s számos más termelő- és kereskedőcégnél is történt azért jelentős és valós fejlesztés.

A legnagyobb foglalkoztatók egy főre jutó árbevétel és nyereség alapján összeállított belső rangsorában egyaránt az Audi Hungaria Motor Kft. áll az első helyen, az ezüstérmes pedig mindkét versenyszámban a Mol. Az egy főre jutó árbevétel szerinti lista végén jellemzően állami, illetve munkaerő-közvetítéssel foglalkozó vállalatok kullognak.

Az adózott eredmény szerinti top 50-ben az árbevétel és az export szerinti lista két éllovasa, a Mol és az Audi közé az e két kategóriában értelemszerűen nem szereplő OTP Bank Nyrt. ékelődött be a második helyre. A legnagyobb eredményű ötven cég több mint fele - 13-13 szervezet - energetikai és pénzügyi vállalkozás. A többi toplistához képest felülreprezentáltak a távközlési cégek is. Az eredmény változása szerinti belső rangsorban az E.On Földgáz Trade Zrt. és a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) után - e cégek 2006-ban fel sem kerültek az adózott eredmény szerinti toplistára - a legtöbb, 22 lépcsőfokot a Kereskedelmi és Hitelbank Nyrt. ugrotta át, s ezzel a hetedik helyre került, de 18 helyet lépett előre a Robert Bosch is. Az árbevétel-arányos eredmény szerinti belső rangsorban ugyancsak két energetikai cég - az E.On Földgáz Storage Földgáztároló Zrt. és az FGSZ Földgázszállító Zrt. - áll az élen. Érdekes, hogy míg a listán levő cégek adózott eredménye egy év alatt 11,3 százalékkal emelkedett, adózás előtti eredménye ennél jobban, 13,6 százalékkal. Ez az adóterhelés növekedését tükrözi: 2007-ben a szolidaritási adót már az egész éves nyereség után kellett fizetni (2006-ban még csak az utolsó négy hónap után). Az adózatlan és adózott eredmény viszonyát tekintve az egyes cégek helyzete - adókedvezményeik, illetve más specialitásaik függvényében - igen eltérő. Csak az élbolyt tekintve: míg a Molnál az adózás után az eredmény 76 százaléka marad meg, az OTP-nél ez az arány 84, az Audinál pedig 98 százalék.

A saját tőke szerinti rangsorban adathiány miatt nem szerepel a 2006. évi második Audi és az ötödik GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Zrt. Az élboly egyébként itt is stabil, miközben a középmezőnyben több bank és cég akár tíz-húsz helyet is előbbre tudott lépni. A sajáttőke-arányos nyereség alapján képzett belső rangsorban az E.On Földgáz Trade Zrt. az első, két biztosítót - az Aegon-cégcsoportot és az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-t - megelőzve.

KARSAI GÁBOR

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!