Kevesebb autó fogy, és elsősorban készpénzért
A magyarországi autóeladások főként a keleti országrészben csökkentek az év elején, a kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol tapasztalják a hitelek visszaszorulását az autófinanszírozásban.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az autókereskedések átlag 40-60 százalékos forgalomkiesést regisztráltak januárban. A régió egyik legnagyobb, Suzukival, Forddal és Mercedesszel foglalkozó szalonjának a forgalma nagyjából a felére esett vissza. Ifj. Nyitrai Gábor, a Carmo Kft. ügyvezető-igazgatója elmondta: a visszaesés miatt nyolc százalékos létszámleépítést hajtott végre a cég, amelynél így jelenleg kilencvenöten dolgoznak. Hozzáfűzte, hogy gondokat okoz a készletek finanszírozása, továbbá az árfolyamveszteség is érzékenyen érinti a bevételeiket.
A Skoda és Volkswagen értékesítésével foglalkozó Platán Autóház 2007. évi összes eladása 1400 darab autó volt, tavaly már csak 1200 autót értékesített, az idei tervben viszont csak 800 autó eladása szerepel - állt a kereskedés által kiadott közleményben. A szabolcsi cégnél 2008 októberében már ötven százalékos rendelésiállomány-csökkenést mutattak a statisztikák, és ez a tendencia az idén januárban is megmaradt.
A baranyai megyeszékhelyen mintegy 30-50 százalékkal csökkent tavaly november óta a Volkswagent forgalmazó AutóCity Kft. és az Opel, Chevrolet, valamint Saab márkájú gépkocsikat árusító Penthe Autóház Kft. forgalma az előző év hasonló időszakához képest.
Az azonos tulajdonosi körhöz tartozó két pécsi cég ügyvezető igazgatója, Liszácz Mihály arról számolt be, hogy tapasztalataik szerint a gazdasági és pénzügyi válság főként a kis- és közepes kategóriájú autók eladásának csökkenésében érezhető. Szembetűnő változás az is, hogy a hitelfelvételi kedv a korábbinak a tizedére esett vissza.
Az ügyvezető igazgató elmondta: a forgalom növelését, a meglévő, s komoly értéket képviselő készletek kiárusításával, különböző akciókkal próbálják elérni. A két cég rövid távon nem tervez elbocsátásokat a csökkenő forgalom miatt, de a munkahelyek megtartásához számít pályázati forrásokra. Hozzátette: egyelőre az a veszély sem fenyeget, hogy a gyártók nagy számban bontanák fel a kereskedőkkel kötött szerződéseiket, de egy kisebb piacon hosszú távon a jelenleginél kevesebb márkakereskedés tud eredményesen működni.
Az ügyvezető megjegyezte, hogy az autókereskedők helyzetén nem segít a különadó eltörlése, és az áfaemelés is kedvezőtlenül hat. Ő a maga részéről a nyugat-európai államoknak a vásárlást támogató intézkedéseit tartaná célravezetőnek. Úgy vélte, ha az autóipar és az autókereskedők helyzete nem javul, az az adóbevételek csökkenését, munkahelyek elvesztését, és azt is eredményezi, hogy Európa legöregebb, átlagosan 11,6 éves magyarországi autóparkja tovább öregszik, veszélyeztetve a biztonságos közlekedést.
Zala megyében kizárólag a nagy kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően az év elején még fogytak az autók a márkakereskedőknél, amelyeknél jellemzően inkább készpénzért veszik az új autókat. A Seatokat és Fiatokat forgalmazó zalaegerszegi Autó Lábodi Kft.-nél csakis az akár 30 százalékos kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően több Fiatot adtak el az idén januárban, mint az elmúlt év első hónapjában – közölte Lábodi Róbert, a kft. ügyvezetője. A cégvezető azonban ezt a helyzetet átmenetinek tartja, és úgy véli, hogy a raktáron lévő autók eladása után jön még a neheze. Megjegyezte, hogy vevőik szinte kivétel nélkül készpénzért vásároltak az utóbbi hónapokban, ugyanis a hitelek kínálata jócskán visszaesett.
Bölecz László, a Zalaegerszegen és Nagykanizsán Fordokat forgalmazó Autó-Kanizsa Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a bankok egyenesen ki akarnak vonulni az autópiac finanszírozásából. Nemcsak a vevőknek kínált hitelek száma csappant meg, de a kereskedők készleteinek finanszírozásától is elzárkózik több pénzintézet. Korábban mintegy 80 százalékos arányban hitelre adtak el autókat, most a gépkocsiknak már a felét készpénzért értékesítik.
A két kereskedésben évente mintegy 500 autót értékesítő cégnél az előző évkezdethez képest idén még nagyjából azonos darabszámban adtak el új kocsikat, de a használt gépkocsik értékesítése jelentősen visszaesett. A kft.-nél elkezdődtek a létszámleépítések: 30 százalékkal csökkentették az alkalmazottaik számát, de Bölecz László nem tartja elképzelhetetlennek azt sem, hogy a korábbi dolgozóiknak legfeljebb a felét tudják megtartani.
Csongrád megyében a Citroen gépkocsik eladása 50 százalékkal esett vissza a márkakereskedés adatai szerint, a Renault-nál létszámleépítést terveznek.
Szegvári Tamás, a szegedi Citroen márkakereskedés vezetője elmondta: az ötven százalékos csökkenés igaz Szegedre és Csongrád megyére is a márkát illetően. A hitelre történő vásárlás szinte megszűnt, februárban csak készpénzes vásárlójuk volt. A forgalom visszaesése mellett gondot okoz a készletek finanszírozása, az árfolyamkockázat növekedése, a magas kamatok, illetve, hogy nem tudják a vállalt hitelt a kereskedők kihelyezni.
A Citroennél egyelőre a meglévő készleteket értékesítik, és mostanra minimális létszámmal dolgoznak. A szegedi Molnár Autóház Kft. ügyvezetője, Molnár Erika elmondta: a megyében a Renault-nál az eladások csökkenése még nem érte el az országos ötven százalékos szintet. A kereslet már tavaly is visszaesett, így ahhoz képest stagnál a helyzet. Hozzátette, hogy a szervizek forgalma viszont jelentősen visszaesett, náluk már csak heti négy napot dolgozik a műhely. A feltételezhető okokról kifejtette: az emberek vagy letették az autót, vagy nem viszik szervizbe, mert másra kell a pénz. Az eladások és a szerviz-igény csökkenése együttesen már nagy gond – hangsúlyozta.
A leépítések a cégnél is elkerülhetetlenné váltak, most huszonöt fővel dolgozik a szalon, de megkezdődött a leépítés megtervezése. A kilábalás lehetőségét a pályázati forrásokban, illetve a jövőben megjelenő új modellekben látja a cégvezető, ez utóbbiak eddig mindig volumen-növekedést hoztak.
Győr-Moson-Sopron megyében nem érzékeltek számottevő forgalomcsökkenést a megkeresett márkakereskedések, tapasztalatuk szerint ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy készpénzért vásárolnak személygépkocsit a vevők, s elfordultak a hitelektől. A győri Gyimes Autóház Kft.-nél hangsúlyozták, hogy a téli időszakban máskor is kevesebb a vevő, ennek nem csak az ágazat válsága az oka, s valósabb képet az autóvásárlási szezon beindulásával tapasztalható tendenciák alapján lehet majd kapni.
Gayer Attila, a Chevrolet és Opel márkákkal foglalkozó autókereskedés értékesítési munkatársa elmondta, hogy új készleteik egyelőre nincsenek, a régit igyekeznek csökkenteni. Hozzátette: náluk nincs szó a dolgozók leépítéséről, s a válságnak ebben a szakaszában arról is korai még beszélni, hogy az autógyártók hogyan viszonyulnak a márkaeladások visszaeséséhez.
Az ugyancsak győri Fiat márkakereskedésnél nem tapasztaltak visszaesést az eladásoknál a tavaly januári-februári időszakhoz képest, a készpénzes és a hitelből történő vásárlások eddig jellemző aránya azonban megfordult. Nagy László, a kereskedés értékesítési munkatársa arról tájékoztatott, hogy a válság hatására a vevők elsősorban készpénzzel fizetnek, ma a vásárlók mintegy 90 százaléka választja ezt a módot.
A soproni Walter Autó Kft.-nél sincs visszaesés az értékesítésben. Kopovits Márk értékesítési munkatárs szerint ennek oka, hogy a Walter négymárkás kereskedés, elsősorban Volkswagennel és a konszern más márkáival foglalkozik, és e modellek kínálatában megtalálhatók a prémiumkategóriás autók. Ha az alsó-középkategóriás vásárlókat jelentősebb részben el is vesztették, a kisebb autók eladásának csökkenését ellensúlyozzák a prémiumkategória növekvő eladásai. A cégnél jelenleg tíz autóból hetet készpénzért visznek el a vásárlók.
Somogy megyében a kaposvári Karg Autó Kft. vezetője, Karg Ferenc cégének forgalmáról szólva elmondta: Skodából kevesebbet adnak el, mint a válság előtti időszakban, Volkswagenből és Hondából viszont nincs változás. A cégvezető úgy véli, a gazdasági válság következményeként a hazai autókereskedőknek akár a 30-40 százaléka is lemorzsolódhat. Tapasztalata szerint a bankok azonnal reagáltak – egy részük kihátrált, magukra hagyva a kereskedőket és a hiteligénylőket –, ám a gyárak, a generálimportőrök és a márkakereskedők ezt nem tudták megtenni. Ez magyarázza a mostani, jelentős kedvezményeket nyújtó akciókat is, ám a készletek végesek és az új beszerzésű autókat már drágábban kínálják majd a kereskedők. Karg Ferenc 10-15 százalékos áremelést prognosztizál.