Pályázati pénzosztás a parlamenti választások előtt – hol tartunk most, és mire érdemes készülni?
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
A tavaly elfogadott vagyontörvény előhozta mindazokat a hibákat, amelyekre már az előző években is felhívta az ÁSZ a figyelmet, de a ezidáig rejtve maradtak. A mostani első "próbaellenőrzés" során sok problémára sikerült ugyan rámutatni, de ezek a hibák kijavíthatók és remélhetőleg tanulnak is belőle az érintettek - összegezte a parlamentnek benyújtott Állami Számvevőszéki ellenőrzést Kovács Árpád a szervezet elnöke.
Az állami vagyon kezelésére létrehozott Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2008. éve az első "próba" év volt - hangsúlyozta az ÁSZ elnöke. Már korábban felhívták a figyelmet a 2007-ben elfogadott vagyontörvény és a kapcsolódó jogszabályok pontatlanságaira. A szabályozások rendezetlensége kihatott a végrehajtás folyamatára is - mondta Kovács Árpád.
Az ÁSZ elsősorban a vagyonkezelés új rendszerét vizsgálta a törvénynek való megfelelés szempontjából. Különösen az állami ingatlanok és földvagyon kezelésére koncentrált a vizsgálat - magyarázta az elnök. Hozzáfűzte: ugyanakkor az állami társasági tulajdon nyilvántartása 2008-ban sem naturáliában, sem értékben nem tükrözte a tényleges állapotokat. Úgy fogalmazott: a hibák alapján nem lehet megbecsülni azt, hogy mekkora kár érte a magyar államot, hiszen számos döntés eredménye, vagy eredménytelensége csak később mutatkozik meg.
Kiemelte azt, hogy egyes ingatlanok értékesítése nem átlátható pályáztatással történt és példaként a moszkvai Magyar Képviselet ingatlanának értékesítését hozta fel, amelynek során három különböző adásvételi szerződés született.
Az ÁSZ elnöke közölte: a pénzügyminiszter figyelmébe ajánlotta a koherenciazavarok megszüntetését, a joghézagok kiküszöbölését, a hatáskörök egyértelművé tételét és egyes konkrét esetek felülvizsgálatát.
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács elnökénél az ÁSZ azt szorgalmazza, hogy teremtsék meg a számonkérhetőség feltételeit és a következetes érdekeltségi rendszert az állami vagyon fejlesztésével, hasznosításával és értékesítésével kapcsolatban.
Az ÁSZ az MNV Zrt. vezérigazgatójának - a pénzügyminiszter és az NVT elnökének útján - javaslatokat fogalmazott meg olyan hiányosságok felszámolására, amelyek eddig a vagyontörvény célkitűzései ellen hatottak.
Kovács Árpád megjegyezte, hogy azokban az ügyekben nem vizsgálták a személyi felelősség kérdését, amelyekben az ügyészi szervek már vizsgálódnak. Ezért új feljelentést az ÁSZ nem tett, de a szükséges dokumentumok rendelkezésre bocsátásával segíti az ügyészi szervek munkáját. Az elnök példaként a Bábolna Ménesbirtok Kft. működésével, a Kerteskői Gazdaság értékesítésével és a King's City beruházással kapcsolatos, sukorói ingatlancserét említette.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
A hitel megfelelő előkészítésén nem csak az múlik, hogy kap-e hitelt egy cég, hanem az is, milyen költségek mellett.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
A megosztottságra épít a JobbRandi és a BalRandi, amelyet ugyanaz a cég üzemeltet, a háttérben pedig egy visszás társkeresőiről ismerős név sejlik fel.
A próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég kezdettől ígér.