Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A European Brand Institute (Európai Védjegy Intézet) Bécsben közzétette a Eurobrand 2009 címet viselő európai márkaértékelési tanulmányt. Nem meglepő, hogy az első tízben csak tömegtermelők, nagy szolgáltatók és luxuscikkgyártók szerepelnek. A tanulmány 24 ország 16 iparágának több mint 3000 neves kereskedelmi márkáját értékelte fel.
Ma már a legértékesebb cégmárkák milliárd eurókban mérik magukat, ugyanis e kereskedelmi jelzések önmagukban képesek közvetíteni egy vállalat filozófiáját, a minőséghez való viszonyát, műszaki színvonalát, a megbízhatóság nívóját és a csak hozzá kapcsolódó életérzést, azaz a legfontosabb megkülönböztető jegyeit. Ha ez az üzenet széles fogyasztói rétegek ízlésével, keresletével vagy vágyaival találkozik, a márka, a brand szinte egymagában eladja a terméket. A márkák ezért a vállalatok legértékesebb szellemi vagyontárgyai közé tartoznak. Az Európai Védjegy Intézet szerint kontinensünk legértékesebb márkái a következők:
cég | érték Md euró | cégközpont | áru | |
1. | Nokia | 35,220 | finn | mobiltelefonok |
2. | LVMH | 32,365 | francia | luxuscikkek |
3. | Inbev | 26,927 | belga | söripari termékek |
4. | Vodafone | 23,789 | brit | távközlési szolgáltatások |
5. | Unilever | 22,829 | holland-brit | háztartás-vegyipari cikkek |
6. | Telefonica | 22,128 | spanyol | távközlési szolgáltatások |
7. | Mercedes | 19,392 | német | gépjárművek |
8. | Deutsche Telekom | 19,093 | német | távközlési szolgáltatások |
9. | BMW | 18,765 | német | gépjárművek |
10. | SAB Miller | 18,349 | brit | söripari termékek |
Gerhard Hrebicek, a European Brand Institute igazgatója a következőkben foglalta össze a felmérés három fő eredményét. Először is a válság fokozottan sújtja az európai pénzügyi szolgáltatókat és az autómárkákat. A pénzügyi szolgáltatók márkái átlagosan 24 százalékot vesztettek márkaértékükből, az autómárkák vesztesége pedig 9,6 százalék. A vesztesek közt első helyen a brit bankcsoport, az RBS áll -40 százalékkal, amelyet a német Allianz Csoport követ -18,5 százalékkal. Az autómárkák közül a legtöbbet a Fiat Csoport, a Mercedes és a Porsche veszített márkaértékéből.
Másodszor a fogyasztási cikkek márkaértéke nőtt a válság idején: a teljes márkaérték-növekedés 5,8 százalék volt. Idén a pálmát a belga Inbev Csoport vitte el, amely a sikeres amerikai Budweiser márka megvásárlása révén 56 százalékkal növelte márkaértékét. Figyelemre méltó márkaérték-emelkedést érték el más fogyasztási cikkeket forgalmazó konglomerátumok is, mint például a SAB Miller söripari konszern (+24,5 százalék), az ugyancsk sörgyártó Carlsberg (+21,5 százalék), a Nestlé élelmiszeripari konszern (+15 százalék) és a Heineken söripari vállalat (+14,4 százalék).
Harmadszor, a közép- és kelet-európai vállalatok is kopogtatnak a márkaérték-verseny felsőbb osztályának ajtaján. Az orosz kábeltelevíziós és távközlési szolgáltató, a Beeline az első márka a régióból, amely az 50 legértékesebb európai brandet tartalmazó listán megjelent. Oroszországban a 10 legértékesebb cégmárkájú vállalat 2008-hoz képest 15,9 százalékos márkaérték-növekedést mutat, míg a Beeline esetében ez a szám 27,6 százalék. Lengyelország vezető márkája, a távközlési szolgáltató Polkomtel 17,5 százalékos növekedést könyvelhet el, míg a szlovén Gorenje, a magyar OTP Bank, a román Loto és a cseh Sazka szintén jelentős javulást ért el márkaértékében.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
Az orosz és az amerikai elnök várhatóan a jövő héten tárgyal egymással.
A magyar gazdaságban is az autóipar volt a legfőbb vesztese a tavalyi évnek – derül ki a HVG toplistáiból.